پمپ سرنگ

پمپ سرنگ دستگاه کوچکی است که از آن برای تزریق مایعات به داخل بدن بیماران استفاده می‌شود. اکنون با پیشرفت علم پزشکی و اختراع انواع تجهیزات و دستگاه، تزریق مایعات (دارو و خون) به بدن بیمار به شکل دقیق‌تر انجام می‌شود. برخی از داروها باید در مدت زمان طولانی و با مقدار تدریجی وارد بدن بیمار شوند. به همین دلیل صبر و حوصله زیادی را می‌طلبند. پمپ سرنگ در همین موارد کاربرد دارد. در ادامه به توضیح بیشتر پمپ سرنگ می‌پردازیم.

پمپ سرنگ چه کاربردی دارد؟

دو مشکل اساسی بر سر راه تزریق دارو به بدن بیماران وجود دارد:

  • برخی از داروها نیمه عمر کوتاهی دارند و سریعاً بر روی بدن بیمار تاثیر می‌گذارند. اما اگر در تزریق این داروها تاخیر و یا تعجیل صورت بگیرد، اثربخشی دارو را از بین می‌برد.
  • برخی از داروها باید با حجم باید و سرعت خاصی وارد بدن بیمار شوند. تغییر در سرعت تزریق دارو به بدن بیمار، باعث می‌شود تا تاثیر خود را از دست بدهد.

این دو مشکل باعث شد تا پمپ سرنگ اختراع شود. این دستگاه کوچک و کاربردی برای تزریق دقیق مایعات به بدن بیماران کاربرد دارد. زمانی که بیمار به حجم کمی از دارو (5 تا 50 سی‌سی) نیاز دارد، پمپ سرنگ برای او استفاده می‌شود.

مزیت استفاده از پمپ سرنگ برای تزریق دارو

پمپ سرنگ با کمک سیستم میکروپروسسوری عمل می‌کند. این سیستم باعث افزایش دقت در سرعت و حجم تزریق انواع دارو به بدن بیماران می‌شود. از پمپ سرنگ اغلب برای تزریق داروهای ضددرد استفاده می‌شود. این دستگاه کوک با کمک سرنگ عمل می‌کند.

قطر داخلی سرنگ ثابت و استاندارد است. سپس درمانگر می‌تواند سرعت خطی حرکت پیستون سرنگ را تنظیم کند. با این کار سرعت این دستگاه هم کنترل می‌شود. این دستگاه می‌تواند دارو را با دقت 0.1 cc/h وارد بدن بیمار کند.

یکی از مزیت‌های استفاده از پمپ سرنگ، رقیق نکردن دارو است. زیرا پمپ مسدود نمی‌شود و می‌تواند دارو را به صورت تدریجی وارد بدن کند. در سرنگ‌های معمولی درمانگر مجبور است برای تزریق برخی از داروها آن‌ها را با مقدار زیادی آب مقطر ترکیب کند. همین موضوع باعث خنثی شدن تاثیر برخی از داروها می‌شود.

پمپ سرنگ با تزریق مقدار کمی از داروی غلیظ می‌تواند به سرعت بهبود بیماری کمک کند. در برخی از بیماران قلبی در بخش CCU باید از داروهای غلیظ و بدون ترکیب مایعات اضافه استفاده شود. به همین دلیل پمپ سرنگ انتخاب مناسبی برای این نوع از بیماران است.

نحوه عملکرد پمپ سرنگ چگونه است؟

این پمپ دارای یک قسمت مجزای نگهدارنده است. سرنگ پلاستیکی که دارو در آن ریخته می‌شود، در همین قسمت قرار می‌گیرد. برای اینکه پرستار بتواند پمپ سرنگ را به بدن بیمار متصل کند، یک تیوب به همراه ست نگهدارنده را توسط یک سوزن یا کانولا (Cannula) به رگ بیمار متصل می‌کند. در برخی از موارد خاص هم ممکن است پمپ سرنگ مستقیماً به معده بیمار متصل شود.

سپس پرستار براساس نظر پزشک می‌تواند نرخ جریان مایع در پمپ سرنگ را مشخص کند. پزشکان اغلب سرعت تزریق مایعات را براساس قطر سرنگ، نرخ جریان و شرایط جسمی بیمار مشخص می‌کنند. حالا این پمپ پلانگر (Plunger) سرنگ را تحت فشار قرار می‌دهد. با این فشار، داروی داخل سرنگ به سمت بدن بیمار جریان پیدا می‌کند.

وقتی پمپ سرنگ در حال تزریق مایعات به بدن بیمار است، میزان نرخ جریان، حجم و فشار آن به طور دائم اندازه‌گیری می‌شود. در صورتی که خطایی در هر یک از این فاکتورها رخ دهد، صدای هشدار آن درمانگر را آگاه می‌کند.

آیا استفاده از پمپ سرنگ هیچ مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند؟

از مزیت‌های استفاده از پمپ سرنگ، جلوگیری از فشار به رگ‌های بیمار در حین تزریق داروست. در سرنگ‌های معمولی زمانی که دارو (حتی با حجم کم) به یکباره به بدن تزریق می‌شود، به رگ‌ها آسیب وارد می‌کند. این پمپ می‌تواند فشار مایع تزریقی را کنترل کند. همچنین به دلیل داشتن آلارم بستن، فشار بالا و انسداد تیوب تزریق، هیچ مشکلی را در حین تزریق برای بیمار ایجاد نمی‌کند.

همه دستگاه‌های پمپ سرم مثل هم نیستند. برخی از آن‌ها امکان تنظیم مقدار دارو را دارند. همچنین قسمتی برای قفل تزریق دارو هم وجود دارد. در مواردی که پمپ سرم بدون این دو قابلیت باشد، درمانگر در حین تزریق باید مدام به مراحل درمان سرکشی کند.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.