SMS Material چیست ؟

امروزه صنعت پزشکی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و هر روز متریال جدیدی جهت ساخت لوازم پزشکی معرفی می شود که یکی از نوین ترین آن ها SMS Material است. این نوع از متریال در کاربری های متنوعی از جمله پوشاک، محصولات بهداشتی، کالاهای مهندسی، تولیدات صنعتی و به خصوص پزشکی قابل استفاده خواهدبود.

این متریال به نام Spunbond-Meltblown-Spunbond یا به اختصار به SMS معروف است. لایه ملت بلون یکی از مهم ترین قسمت های ماسک محسوب می شود که به عنوان فیلتر در آن عمل می کند و از ورود آلودگی و گرد و غبار به مجاری تنفسی جلوگیری خواهدکرد.

به دلیل طراحی منحصر به فرد این متریال، استفاده از مواد پلی پروپیلن در آن و ساختار اختصاصی که دارد؛ در بسیاری از کاربری ها متریالی بسیار ایده آل به شمار می رود. بنابراین جهت آشنایی بیشتر با لایه های spunbond  و  meltblown و همچنین ویژگی های SMS Material با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اسپان باند چه نوع متریالی است؟

این نوع از متریال در دهه 1940 میلادی اختراع و ثبت شد. با توجه به پیشرفت های بسیاری که در صنعت اتفاق افتاد؛ رفته رفته این متریال مخاطبان بسیاری را از سرتاسر جهان به خود علاقه مند کرد. اسپان باند به صورت الیاف های به هم تنیده و نبافته ای است که به طور مستقیم جریان هوا را به بافت ها انتقال می دهند و پراکنده می کنند.

آن ها جهت انجام این کار از هیچ واکنش شیمیایی استفاده نمی کنند و تنها پیوندهای حرارتی دارند. این روش از ساخت از نظر اقتصادی مزایای بسیاری را برای تولید کنندگان به همراه خواهدداشت و بسیار مقرون به صرفه است.

به مرور زمان و با گذشت 20 سال از تولید اسپان باند امروزه از آن در تولید پوشاک بچه، پوشاک بزرگسالان، محصولات و کالاهای پزشکی مانند ماسک های یکبار مصرف و فیلتردار، لباس های محافظ یا گان های بهداشتی و سایر محصولات پزشکی استفاده می شود. با این حال به دلیل تنوع زیاد در ساختار SMS Material از آن ها در ساخت و ساز، تهیه روکش و کشاورزی نیز استفاده می کنند.

ویژگی های اسپان باند چیست؟

این متریال به گونه ای تولید می شود که ویژگی های متنوعی دارد. از این رو در امورات مختلفی از آن استفاده می شود. جهت آشنایی بیشتر با این متریال در ادامه ویژگی های آن را عنوان می کنیم:

  • اسپان باند در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد.
  • به دلیل ویژگی آنتی استاتیک این نوع از متریال در برابر اشعه ماورا بنفش و گاما استحکام بالایی دارد و محافظ خوبی است.
  • وزن کم و سبک اسپان باند سبب می شود که به راحتی از آن استفاده کنید. از این رو در تولید ماسک های بهداشتی گزینه مناسبی به شمار می روند. زیرا وزن این متریال بین 10 تا 150 گرم در هر متر مربع در نظر گرفته می شود.
  • مقاومت و استحکام SMS Material بسیار بالا است. به گونه ای که به راحتی پاره نخواهد شد.
  • نفوذپذیری این متریال در حد بالایی است و جریان هوا به راحتی در آن جا به جا می شود.
  • این متریال از ورود گرد و غبار جلوگیری خواهد کرد و به نوعی فیلتر محسوب می شود.
  • اسپان باندها ضدرطوبت هستند.
  • جنس این متریال به گونه ای است که در برابر ساییدگی مقاومت فوق العاده ای دارد.
  • توسعه فناوری سبب شده است که نوع نرم تر و لطیف تری از این محصولات تولید شود.
  • این متریال قابلیت چاپ، لمینت، رنگ و شارژ الکترواستاتیک دارد.

ملت بلون چه نوع متریالی است؟

این متریال که امروزه یکی از لایه های مهم ماسک های بهداشتی به شمار می رود؛ ساختار رشته ای متقاطع محسوب می شود و این امر سبب شده است که ظرافت بالایی داشته باشد. این تکنولوژی بعد از اسپان باند به وجود آمده است و شامل رشته های بسیار ریز و نبافته ای می شود که با هزینه های بسیار مقرون به صرفه آن ها را تولید می کنند.

در ساخت این متریال از تکنیک هوای گرم استفاده می شود که روی رزین ترموپلاستیک ذوب شده دمیده خواهدشد. این رزین ها را روی شبکه ای حاوی صدها سوراخ کوچک برآمده قرار می دهند که سطحی بافته نشده از فیبرهای نازک تشکیل شود.

یکی از مهم ترین و بارزترین ویژگی هایی که در این نوع از متریال ها وجود دارد؛ نازکی فیبر یا رشته های درهم تنیده است. از این رو از SMS Material جهت فیلترینگ هوا، مایعات و ذرات استفاده می شود. همچنین این فیلترها به عنوان جذب کننده در دستمال مرطوب، ماسک های پزشکی، جاذب روغن، محصولات بهداشتی مربوط به بانوان و در تولید برخی از لوازم الکترونیکی، چسب ها و پوشاک کاربرد بالایی دارند.

SMS Material چه ترکیبی دارد؟

این نوع از متریال را با استفاده از تکنیک های اسپان باند و ملت بلون تولید می کنند. در ابتدای این مقاله در رابطه با نحوه ساخت این دو متریال و ویژگی های آن ها مطالبی را عنوان کردیم. جهت ساخت SMS Material این دو متریال را با یکدیگر ترکیب می کنند که ویژگی های آن ها افزایش پیدا کند و نقاط ضعف یکدیگر را بپوشانند.

به عنوان نمونه متریال ملت بورن به دلیل مقاومت و استحکام کم تر، زمانی که با اسپان باند ترکیب می شود؛ به متریال مقاوم تری تبدیل خواهد شد. این دو متریال روی یکدیگر تاثیر می گذارند و خود را ارتقا می دهند. متریال SMS کیفیت و ویژگی های منحصر به فردی دارد و مانع بسیار مناسبی در برابر نفوذ گرد و غبار و آلودگی ها محسوب می شود.

ویژگی های SMS Material چیست؟

از جمله ویژگی های این متریال باید به موارد زیر اشاره شود:

  •     استحکام کششی بسیار بالا
  •     لطافت و نرمی فوق العاده
  •     مقاوم در برابر سایش و پارگی
  •     ضدآب و رطوبت
  •     تنفس راحت
  •     غیرقابل نفوذ در برابر میکروب ها و باکتری ها، خون و سایر مایعات
  •     مقاوم در برابر تعریق و گازها
  •     یکبار مصرف

با توجه به این ویژگی ها، از این محصول جهت تهیه کالاهای پزشکی و بهداشتی مانند پوشاک، لباس محافظ یا گان، ماسک، روپوش بیمارستان، روکش کفش، محصولات مراقبت از زخم، کلاه و پارچه های فیلتر دار و غیره استفاده می کنند.

در نتیجه

در این مقاله گفته شد که تولید SMS Material به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد؛ ممکن است که نسبت به سایر متریال های لایه ای گران تر تمام شود. اما باید بدانید که مزایا و طراحی منحصر به فرد این محصولات سبب شده است که صنایع نساجی محصولات متنوعی را با این متریال به عرصه تولید برسانند.

شکل ظاهری، بافت و مقاومت SMS Material آن ها را جهت ساخت محصولات پزشکی و بهداشتی مناسب می کند. به همین دلیل محافظت بالایی در برابر میکروب های بیمارستانی برای تیم درمانی به همراه دارند.

در نهایت اگر قصد دارید که اطلاعات تخصصی کامل تری در رابطه با این نوع از متریال به دست آورید؛ به شما پیشنهاد می دهیم که با مشاورین تجهیزات پزشکی سایت سدان در ارتباط باشید. به طوری که کارشناسان ما به تمامی سوال های شما در این زمینه پاسخ خواهند داد.