چگونه در کمک های اولیه خود را آماده کنیم ؟

آمادگی در کمک های اولیه | چگونه در کمک های اولیه خود را آماده کنیم ؟

آمادگی در کمک های اولیه :

وقتی که می خواهید در یک فوریت دست به اقدامی بزنید باید نیاز های عاطفی و جسمی همه ی کسانی که در گیر آن حادثه هستند از جمله خودتان رادر نظر بگیرید. باید مراقب سلامت روحی خود باشید و اگر وضعیت  استرس زایی پیش آمد باید بتوانید آن را کنترل کنید.

واکنش آرام و محتاطانه ای که اطمینان و احترام اطرافیان را برانگیزد برای گرفتن اطلاعات یا دادن دستورالعمل به مصدوم یا شاهدان صحنه بسیار اهمیت دارد.

این کار مستلزم  آگاهی از واکنش های خود و توانایی کنترل آن ها ست تا بتوانید بر مصدوم و ارزیابی شرایط وی تمرکز کنید. وقتی  با مهربانی و ملاحظه اما با قاطعیت صحبت می کنید ، مصدومین به کارهایی که برایشان می کنید اطمینان خواهند کرد و بین شما و فرد مصدوم  اعتمادی ایجاد خواهد شد که بدون آن  او در باره ی آن چه اتفاق افتاده ، درد و جراحت یا علائم بیماری اش چیزی نخواهد گفت و همچنان در وضعیت پر استرس خود خواهد ماند.

کارهایی که در این فصل توضیح داده می شوند به منظور تسهیل این اعتماد و به حداقل رساندن استرس و ناراحتی مصدوم و کمک به وی در تلاش برای غلبه بر مشکلات و بهبودی ست .گام های اساسی که شما به عنوان یک امدادگرِ کارآمدْ باید انجام دهید عبارتند از :

  • با خونسردی به بیمار نزدیک شوید .
  • به خطراتی که شما و دیگران را تهدید می کند توجه داشته باشید
  • اعتمادسازی کنید ( بین خودتان با مصدوم و اطرافیان )
  • شروع به ارایه درمان های اولیه کنید (اول به سراغ مصدومی بروید که خطر جدی جانش را تهدید می کند.
  • در خواست کمک مناسب کنید
  • به نیاز های خود نیز توجه داشته باشید.

خونسرد ی خود را حفظ کنید.

به هنگام شروع کار خونسرد باشید . دشواری های موقعیت را در نظر بگیرید و اینکه چگونه می توانید از عهده ی آن ها بر آیید. برای آن که دیگران به شما اعتماد کنند باید بتوانید احساسات و واکنش ها ی خود را کنترل کنید .

مردم اغلب از ناشناخته ها ترس دارند. آگاهی هر چه بیشتر از اولویت ها در کمک های اولیه و تکنیک های کلیدی که در این کتاب آمده است باعث احساس راحتی بیشتر خواهد شد .

اگر پیشاپیش ترس های خود را بشناسید ، می توانید گام ها یی برای غلبه بر آن ها بردارید. تا آنجا که می توانید در این باره اطلاعات بدست آورید . مثلا” به دوره های کمک های اولیه بروید، یا از دیگران  که در موقعیت های مشابه چه کرده اند پرسش کنید. یا در مورد   ترس ها یتان با فرد معتمدی صحبت کنید

خود را کنترل کنید

در وضعیت اورژانس بدن با آزاد کردن هورمون ها به دو صورت  واکنش  نشان می دهد :

” گریز یا در جای خود خشک زدن “.

وقتی چنین اتفاقی بیفتد قلب به سریع تر می زند . تنفس سریع تر می شود و تعرق افزایش می بابد. . احساس هشیاری بیشتری می کنید و می خواهید فرار کنید یا در همان نقطه خشکتان می زند

. اگر احساس ضعف و دست پاچگی کنید ، ممکن است قبل از آن که دقیقا”معلوم شود که انجام چه کاری مورد نیاز است دست به کار  شوید .لذا بایستید  و چند نفس عمیق بکشید. ببینید چه کس دیگری می تواند شما را آرام تر کند .

اولویت های کمک های اولیه را بیاد آورید و اگر همچنان دستپاچه هستید نفس عمیق دیگری بکشید و با خود بگویید” آرام باش” وقتی آرام شدید بهتر می توانید فکر کنید و واکنش برنامه ریزی شده ای داشته باشید
نوع افکار با نحوه ی رفتار و نوع احساسات رابطه دارد. اگر فکر کنید که نمی توانید از عهده ی کار برآیید ، برای تشخیص آن که چه باید بکنید مشکل بیشتری پیدا خواهید کرد ، اضطراب بیشتری خواهید داشت ، و بیشتر احتمال دارد که بگریزید یا در محل خشکتان بزند .

اگر بدانید چگونه خود را آرام کنید ، بهتر می توانید اضطراب خود  را کنترل کرده و در نتیجه به مصدوم کمک بهتری خواهید کرد.