آموزش استفاده از دستگاه اکسیژن ساز

استفاده از دستگاه اکسیژن ساز  یکی از چالش های افرادی است که مجبور به استفاده از آن هستند.

در این مقاله از سری مقاله ای آموزش تجهیزات پزشکی قصد داریم آموزش استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را برای شما شرح دهیم، پس با ما همراه باشید:

خرید اکسیژن ساز

در صورتی که شما دارای برخی مشکلات تنفسی از قبیل COPD، آسم، پنومونی، فیبروز کیستیک، بیماری ریه یا آپنه خواب دارید، دکتر شما ممکن است اکسیژن کمکی را برای شما تجویز کند. قبل از اینکه شما بتوانید از دستگاه اکسیژن ساز خود استفاده کنید، شما نیاز خواهید داشت که نحوه‌ی تنظیم درست آن را بدانید. در ادامه و بعد از یادگرفتن، شما می‌توانید ابزار را روشن نموده و سرعت جریان اکسیژن را تنظیم کنید. در نهایت، ماسک یا کانولا بینی خود را پوشیده و نفس بکشید.

1 – تنظیم دستگاه اکسیژن ساز

جای دستگاه اکسیژن

 

1 – فاصله­ ی دستگاه از دیوار و مبلمان، 1 الی 2 فوت (0.3 تا 0.61 متر) باشد

این ابزار نیازمند این است که اکسیژن را کشیده و آن را رها کند، بنابراین به فضای زیادی نیاز دارد. مطمئن شوید که فضای اطراف آن خالی است.

علاوه بر فضای مورد نیاز برای جریان هوا، دستگاه اکسیژن ساز در اثر کارکرد، بسیار داغ خواهد شد، که در صورت نزدیکی به برخی وسایل از قبیل مبلمان یا پرده، می‌تواند موجب آتش‌سوزی شود

لیوان مرطوب کننده اکسیژن

2 – در صورت تجویز پزشک، یک لیوان مرطوب کننده اکسیژن، به دستگاه وصل کنید

سرپوش رشته ­ای بر روی لیوان مرطوب کننده اکسیژن را به خروجی دستگاه اکسیژن ساز وصل کنید. بطری را به آرامی بچرخانید تا مطمئن شود که به دستگاه وصل شده است.

محل خروجی شما بسته به مدل خودتان متفاوت خواهد بود، بنابراین شما باید کتابچه‌ی راهنمای کاربری دستگاه را بررسی کنید. در بسیاری از موارد، خروجی در قسمت نزدیک به صفحه‌کلید است.

همیشه از آب مقطر یا فیلتر شده برای پر کردن بطری رطوبت خود استفاده کنید. درپوش بطری بردارید، سپس آن را با آب پر کنید. قبل از اتصال بطری به دستگاه اکسیژن ساز،سرپوش را ببندید. هر زمانی که از دستگاه استفاده می‌کنید، آب موجود در بطری را عوض کنید.

اگر پزشک شما میزان جریان اکسیژن را بیش از 2-3 لیتر در دقیقه (LPM) تجویز می‌کند، احتمالاً یک بطری رطوبت نیز برای شما تجویز می­کند.

لوله­ ی اکسیژن

3 – لوله­ ی اکسیژن خود را به بطری رطوبت یا یک آداپتور وصل کنید

اگر از بطری رطوبت استفاده می‌کنید، یک درب را که بر روی بطری قرار گرفته است مشاهده خواهید کرد. این قسمت جایی است که لوله ­های ( سوند ) اکسیژن را به آنجا وارد می ­کنید. اگر از بطری رطوبت استفاده نکنید، از یک آداپتور اکسیژن استفاده خواهید کرد که آداپتور درخت کریسمس نیز نامیده می­ شود، این آداپتور برای آن است که لوله ­های خود را متصل کنید. به نظر می‌رسد این قسمت شبیه یک قیف کوچک است، که دارای یک انتهای بزرگ و یک انتهای تیز است.

این آداپتور اکسیژن به داخل خروجی دستگاه شما متصل می ­شود که معمولاً برای یک بطری رطوبت استفاده می‌شود. شما فقط باید قسمت بزرگ‌تر آداپتور را به خروجی متصل کنید. در اغلب موارد، شما به سادگی آداپتور را به خروجی هل داده و در خروجی قرار می ­دهید. اگر مشکلی دارید،کتابچه‌ی راهنمای دستگاه تان را بررسی کنید.

فیلتر اکسیژن ساز

4 – اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوای شما در جای خودش قرار گرفته است

دستگاه اکسیژن ساز شما یک فیلتر در قسمت ورودی هوا دارد که ذرات و مواد آلرژی زا را از هوا حذف می­ کند. این فیلتر بایستی در سمت ابزار شما نصب باشد. در موارد خاص، شما ممکن است که فیلتر را تعویض نمایید، بنابراین همیشه قبل از روشن کردن دستگاه، چک کنید که فیلتر در جای خودش قرار گرفته باشد.

شما بایستی هر هفته یک بار، فیلتر را از عقب یا از سمت دستگاه اکسیژن ساز بردارید. فیلتر را با آب گرم بشورید، سپس آب اضافی را با فشار دادن حذف کنید. سپس قبل از نصب مجدد آن بر روی ابزار، یک حوله‌ی تمیز را به آرامی بر روی آن بکشید.

2 – روشن کردن دستگاه

روشن کردن اکسیژن ساز

1 – 15-20 دقیقه قبل از استفاده از دستگاه اکسیژن ساز، آن را روشن کنید

دستگاه دستگاه اکسیژن ساز برای شروع تغلیظ صحیح هوا، به کمی زمان نیاز دارد. این بدین معنی است که شما بایستی قبل از تنفس هوای تولیدی توسط دستگاه، آن را برای یک مدتی روشن نگه دارید. برنامه ریزی را بدین ترتیب انجام دهید.

به منظور تعیین زمان دقیق لازم برای استفاده از دستگاه (زمان بین روشن کردن و استفاده از دستگاه) دستورالعمل های دستگاه را مطالعه کرده یا به توصیه های پزشک توجه کنید.

برق اکسیژن ساز

2 – دستگاه را به یک پریز برق متصل کنید که استفاده نمی­ شود

دستگاه اکسیژن ساز شما باید تنها دستگاهی باشد که به پریز مورد نظر وصل شده است، زیرا برق زیادی را نیاز دارد. اگر خروجی شما زمینی نیست،بهتر است از یک آداپتور امن استفاده کنید.

یک خروجی زمینی بایستی به جای د2 تا شاخک، سه شاخک داشته باشد. برخی از خروجی های قدیمی، تنها دارای حفراتی برای شاخک های پهلو به پهلوی نوعی هستند که بر روی سیم برق قرار دارند، اما دستگاه اکسیژن ساز شما یک شاخک سومی خواهد داشت که به پریز وصل می ­شود.

از سیم سیار استفاده نکنید چون می­ تواند موجب آتش ­سوزی شود

دکمه روشن دستگاه اکسیژن ساز

3 – دکمه­ ی پاور را در موقعیت روشن قرار دهید

سویچ بایستی دارای برچسب روشن/خاموش باشد، اما ممکن است برچسب استارت را هم داشته باشد. زمانی که چراغ ها روشن می­ شوند شما قادر به شنیدن صدای کشیده شدن و رها شدن هوا خواهید بود.

اطمینان حاصل کنید که دستگاه قبل از اتصال به پریز در حالت خاموش قرار دارد. در غیر این صورت به دستگاه صدمه وارد خواهد شد.

زنگ دستگاه اکسیژن ساز

4 – به زنگ دستگاه گوش کنید

دستگاه اکسیژن ساز شما زمانی که روشن شد باید یک صدای زنگی ایجاد کند. این برای این خاطر است که اطمینان حاصل کنید، زمانی که قرار نیست دستگاه روشن شود، به طور اتفاقی روشن نمی‌شود. بعد از چند ثانیه، زنگ خاموش خواهد شد.

صدای زنگ هر زمان که دستگاه اکسیژن ساز روشن می‌شود، صدا خواهد داد.

همچنین زمانی که جریان برق قطع شود، شما یک صدای زنگ خواهید شنید.

3 – تنظیم سرعت جریان اکسیژن

جریان هوای اکسیژن ساز

1 – محل دکمه­ ی کنترل لیتر را تعیین کنید یا اینکه (بدون انجام این کار) دستگاه اکسیژن ساز خود را روشن نمایید

ظاهر دکمه می‌تواند متفاوت باشد، اما به هر حال بایستی دکمه اصلی باشد یا دستگاه شما را روشن کند. ممکن است که دکمه بر حسب لیتر بر دقیقه (LPM) از قبیل 1، 2، و 3 و … درجه ­بندی شده باشد.

دکمه یا سویچ، احتمالاً شماره‌هایی دارد، البته شماره‌گذاری دقیق بستگی به مدل دستگاه دارد.

کتابچه‌ی راهنمای دستگاه خود را چک کنید تا اطمینان حاصل نمایید که طرز استفاده از دکمه یا سویچ دستگاه صحیح است.

دکمه جریان هوای اکسیژن ساز

2 – دکمه یا سویچ دستگاه را بر روی عدد مورد نظرتان بچرخانید

دکتر شما مقدار اکسیژن مورد نیاز شما را برایتان تجویز خواهد کرد. اگر درباره‌ی نحوه‌ی تنظیم دستگاه مطمئن نیستید، به دکترتان زنگ بزنید.

بسیار مهم است که مقدار اکسیژن مصرفی صحیح باشد، بنابراین بر روی حدس و گمان  برنامه‌ریزی نکنید. پس در این مواقع یا به تجویز پزشک مراجعه کرده یا به دکترتان زنگ بزنید.

تجویز اکسیژن ساز

3 – از استفاده کمتر یا بیشتر از حدی که پزشکتان برای شما تجویز کرده است خودداری نمایید

اگر فکر می‌کنید که مقدار اکسیژن کافی را دریافت نمی ­کنید، با پزشکتان درباره‌ی آن حرف بزنید. اکسیژن مصرفی خودتان را تنهایی تنظیم نکنید.

4 – ماسک یا کانولای بینی خودتان را بپوشید

سوند نازال اکسیژن ساز

1 – لوله­ ی ماسک خود را از لحاظ پیچ‌خوردگی یا خمیدگی چک کنید

این موارد می ­تواند جریان اکسیژن را قطع کند، بنابراین اگر چنین مواردی وجود داشت آنها را صاف کنید. بهتر است لوله های شما کمی فنر مانند باشند، از قبیل قرار گرفتن در یک دایره ­ی بزرگ تا جائیکه هوا بتواند آزادانه جریان داشته باشد.

در صورتی که یک پیچ خوردگی وجود داشته باشد، شما ممکن است کل اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنید. شما ممکن است زمانی که لوله ی دستگاه به حالت مستقیم در بیاید، نیاز به جایگزین کردن لوله ­ی دستگاه داشته باشید.

ماسک اکسیژن ساز

2 – در صورت کم بودن جریان اکسیژن، ماسک خود را روی صورت خود قرار دهید

اطمینان حاصل نمایید که هیچ شکافی در اطراف لبه‌های ماسک وجود ندارد. اتصال الاستکی­ ( کش ) موجود بر روی ماسک را بسته به نوع ماسک، دور سر خود و یا اطراف گوش های خودتان قرار دهید.

ماسک را جابجا کنید تا اینکه احساس راحتی کنید.

اگر ماسک جابجا شد یا شل گردید آن را تنظیم کنید.

سوند نازال ( کانولای بینی )

3 – برای بالا بردن سطح اکسیژن، کانولای بینی خود را به سمت بالای سوراخ بینی خود قرار دهید.

هر شاخک کانولا باید به یک سوراخ بینی انحراف داشته باشد. هنگامی که شاخک‌ها در جای خود قرار می‌گیرند، لوله‌ها را روی گوش خود ببندید. لوله ­ها را از طریق کشیدن تنظیم کننده به سمت بالا یا پایین،زیر چانه خود تنظیم کنید.

کانولای بینی را در آب قرار دهید تا ببینید آیا درست کار می کند یا نه. مشاهده ی حباب نشان دهنده‌ی این است که از لوله،هوا خارج میشود.

لوله ­ها را طوری تنظیم کنید تا زمانی که کانولای بینی خود را داخل بینی قرار می‌دهید راحت باشید.

ماسک و کانولای اکسیژن

4 – از طریق ماسک یا کانولای بینی خود نفس بکشید

به طور عادی نفس بکشید، به دستگاه اجازه بدهید که اکسیژن شما را تأمین کند. از دستگاه تا آنجا که پزشک مصلحت بداند استفاده کنید.

خاموش کردن اکسیژن ساز

5 – زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید

برای خاموش کردن، همان دکمه ای را که برای روشن کردن دستگاه فشار داده بودید، فشار دهید. دستگاه ممکن است زمانی که کار می کند خیلی داغ باشد، که ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. این مهم است که زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید آن را روشن ول نکنید.

جهت خرید انواع دستگاه اکسیژن ساز ثابت و یا پرتابل می توانید با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید.