تاریخچه سوند فوگارتی

تاریخچه سوند فوگارتی

سوند فوگارتی (کاتتر آمبولکتومی)  توسط دکتر توماس فوگارتی اختراع شد. دکتر توماس جی فوگارتی متولد 25 فوریه سال 1934 جراح و مخترع سوند فوگارتی(کاتتر آمبولکتومی) است.

سوند فوگارتی وسیله ای جهت خارج کردن لخته ها و آمبولی های شریانی است و کاربرد بسیار زیادی را در صنعت پزشکی داراست.

یک بالن کوچک قابل تورم در نوک این سوند می باشد. طراحی لوله و بالن آن به نحوی است که به راحتی در مسیر عروق شریانی قرار می گیرد و طراحی این بالون به گونه ایست که بعد از پر شدن فشار یکسانی را به جداره رگ های  عروقی وارد و به سبب آن خطر پاره شدن عروق کاهش می یابد.

همچنین از این سوند برای مستع کردن نواحی عروقی که تنگ هستند  نیز استفاده کرد.

امروزه این عمل با بیهوشی موضعی انجام می پذیرد و تنها یک ساعت زمان می برد.

هنگامی که سوند فوگارتی در محل قرار گیرد، بالن کوچک در نوک آن از طریق هوا یا مایع استریل متورم شده و سپس بالن پر شده از هوا یا مایع استریل سوند را در محل خود قرار داده و این اطمینان را می دهد که در طول زمان مصرف، سوند حرکتی نخواهد کرد.

پس از انجام کار می توان بالن را خالی کرد در نتیجه می توان سوند را از محل مورد نظر برداشت.

پوشش سوند داخل وردیدی ( بتی روزر و لیزا وانیلو)

بتی روزر و لیزا وانیلو ، مادر و دختری که پوشش سوند داخل وریدی را برای استفاده راحت و آسان از سوند و کاتتر در بیمارستان ها برای تزریق وریدی ابداع کردند.

این پوشش سوند ماوس شکل و از جنس پلی اتیلن است، این پوشش موجب می گردد تا سوزن در محلی که  سوزن داخل ورید قرار گرفته است را پوشش دهد و ثابت بماند.

این پوشش موجب می گردد تا سوزن در جای داخل ورید ثابت بماند و جا به جایی نداشته باشد. آن دو حق ثبت اختراع خود را در سال 1993 دریافت کردند.

هنری لندکویست

هنری لندکویست سیم راهنمای سوند را که در اکثر عمل های آنژیوپلاستی مورد استفاده قرار می گیرد را ابداع کرد.

وی حق ثبت اختراع خود را با شماره4332254 دریافت کرد. او سیستمی را برای پر وتخلیه کردن بالون سوند فوگارتی جهت بررسی و مستع کردن عروق اختراع کرد.