نخ جراحی نایلون کالسوت

نخ های بخیه از گذشته تاکنون کاربردهای زیادی برای ترمیم و بهبود زخم ها دارند. به طوری که در اولین انواع از موی اسب یا نوارهای باریک طلا برای بخیه استفاده می کردند؛ اما امروزه جنس های مختلفی از نخ های جراحی در دسترس است که متناسب با کاربرد و محل آسیب توسط پزشک انتخاب می شوند.

در این رابطه باید بدانید که نخ جراحی نایلون کالسوت نیز از انواع پرکاربرد نخ های بخیه است که در حوزه پزشکی به طور گسترده ای از آن ها استفاده می شود. آیا از ویژگی ها و مزایای نخ جراحی نایلون اطلاع دارید؟ در این مقاله می خواهیم که شما را با این دسته از نخ های جراحی آشنا کنیم و ویژگی های آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد.

آشنایی با نخ جراحی نایلون کالسوت

نخ های بخیه نایلونی با استفاده از مواد مصنوعی بر پایه پلی آمید تولید شده اند که غیرقابل جذب هستند و به هیچ عنوان نباید برای بخیه در بخش های درونی بدن بدون تشخیص از آن ها پزشک استفاده شود. همچنین نوع پلیمر آن ها مونوفیلامنت است و به صورت تک رشته ای با سطح مقطع گرد در دسترس هستند.

این نوع نخ ها سطحی نرم دارند که کاربرد آن را برای پزشکان راحت تر می کند. همچنین از رنگدانه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیب آن ها استفاده شده است. نخ های جراحی نایلونی بیشتر برای ترمیم و بخیه تاندون ها کاربرد دارند.

حتی برای ترمیم زخم های ایجاد شده بر اثر عمل چشم نیز از آن ها استفاده می شود. این امر به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالایی است که در این گونه نخ های جراحی وجود دارد. لازم است بدانید که این نخ ها به دلیل خاصیت نرمی زیاد سطح خارجی در زمان گره زدن خیلی خوب سفت نمی شوند و امکان بازشدن آن ها زیاد است.

ویژگی های نخ جراحی نایلون کالسوت

باید پیش از انتخاب نخ های مخصوص جراحی دقت داشته باشید که برای کدام قسمت از بدن و چه زخمی از آن استفاده خواهید کرد. زیرا امکان به کارگیری بعضی نخ های بخیه برای بخش های خاصی از بدن وجود ندارد.

بنابراین لازم است که از ویژگی های نخ بخیه های مختلف مطلع باشید و سپس نسبت به انتخاب یکی از آن ها اقدام کنید. به همین دلیل در این بخش قصد داریم که شما را با بارزترین ویژگی های نخ جراحی نایلون کالسوت آشنا کنیم:

  • غیرقابل جذب

نخ های بخیه با استفاده از جنس نایلون خاصیت جذب در بافت های بدن را ندارند. بنابراین در موارد خاصی از این نخ ها استفاده می شود. ضمن اینکه نخ جراحی نایلون کالسوت از الیاف موجود در پیله کرم ابریشم به دست می آید. به همین دلیل به عنوان مثال برای ترمیم زخم های مثانه یا تاندون ها این امکان را داریم که از آن ها در جهت بخیه استفاده کنیم.

این موضوع درست است که قابلیت جذب در بسیاری موارد یک مزیت محسوب می شود؛ اما در مواردی مانند زخم های به وجود آمده در شکم بر اثر فتق نباید از نخ های بخیه قابل جذب استفاده شود. دقت کنید که متناسب با میزان عفونت زخم، درصد جذب نخ بخیه نیز تغییر خواهد کرد. بنابراین با توجه به تمام جوانب باید یک نخ جراحی را انتخاب کنید.

  • انعطاف پذیری

قابلیت ارتجاعی برای نخ جراحی یک مزیت محسوب می شود. زیرا هر اندازه میزان انعطاف پذیری آن کم تر شود؛ کار پزشک حین عمل جراحی سخت تر خواهد بود. حتی در مواردی ممکن است که باعث شکنندگی الیاف نخ بخیه شود که آسیب های فراوانی را برای پزشک و بیمار حین عمل به وجود خواهد آورد. همچنین نخ جراحی نایلونی به دلیل عدم جذب در بافت اگر انعطاف پذیر نباشد؛ مشکلات جدی را برای بیمار به همراه دارد.

  • استحکام بالا

الیاف تشکیل دهنده و میزان تابیدگی الیاف نخ جراحی نایلون کالسوت هر اندازه بیشتر باشد؛ استحکام آن را در برابر اعمال تنش ها و کشش های پس از عمل کاهش خواهد داد. در این صورت بیمار دچار هیچ گونه آسیب حین استفاده از نخ های جراحی نخواهد شد.

البته لازم به ذکر است که مقاومت نخ جراحی نایلون پس از مدت خاصی کم تر می شود؛ تا جایی که به طور کامل از بین خواهد رفت. به طور تجربی این تحلیل استحکام را در سال حدود 15 الی 20 درصد محاسبه کرده اند. براساس این نکته استفاده از آن ها در قسمت هایی از بدن که ترمیم طولانی مدت خواهند داشت؛ ممنوع است.

  • عکس العمل پایین

مسئله حائز اهمیت دیگر درصد واکنش پذیری و میزان عکس العملی است که نخ های جراحی در مجاورت با بافت ها از خود نشان می دهند. ما زمانی از نخ های بخیه استفاده می کنیم که زخم یا التهابی وجود داشته باشد. بنابراین باید از استفاده از نخ هایی که منجر به تشدید این علائم می شود؛ خودداری کرد.

از نخ جراحی نایلون کالسوت از این جهت بسیار استفاده می شود که در تماس با بافت های مختلف بدن هیچ گونه واکنشی از خود نشان نمی دهند. همچنین زمانی که برای بخیه تاندون ها و بافت های درونی از آن ها استفاده می کنند؛ شرایط را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم نخواهند کرد.

  •  سطح نرم

نخ های جراحی نایلون به دلیل سطح نرم و صاف خود هنگام بخیه به راحتی از بافت ها عبور می کنند و با سهولت در پیوند بافت ها به کار پزشک سرعت می بخشند.

در پایان

از نخ های جراحی در گذشته در موارد خاص استفاده می شد؛ اما امروزه در جنس ها و انواع مختلفی یافت می شوند که علاوه بر زخم های پوستی برای پیوند بافت ها نیز کاربرد دارند. به همین دلیل ما در این مقاله به توضیح در رابطه با نخ جراحی نایلون کالسوت پرداختیم و به ویژگی های آن اشاره کردیم.

از نخ ها در موارد گوناگونی استفاده می شود؛ اما به دلیل خاصیت غیرقابل جذب کاربرد آن ها در بسیاری موارد همچون بافت های داخلی بدن مرسوم نیست. اما برای پیوند بافت های خاص مانند تاندون یا بهبود زخم های مثانه از نخ های جراحی نایلون استفاده می شود.

همچنین از جمله ویژگی های این نوع نخ به مواردی از جمله مقاومت زیاد، حساسیت بافتی پایین، سطح نرم و غیره اشاره کردیم. ضمن اینکه باید پیش از انتخاب نخ بخیه نسبت به کسب اطلاعات در رابطه با نحوه و کاربرد استفاده از آن ها اقدام کنید.

در این رابطه باید بدانید که مشاوران متخصص سایت تجهیزات پزشکی سدان بهترین راهنمایی ها را به شما ارائه خواهند داد.