مجله و آموزش سدان مد

ویدئو لارنگوسکوپ چیست ؟ ( پارت ۱ )

ویدئو لارنگوسکوپ چیست؟

معرفی ویدئو لارنگوسکوپ

به گزارش انجمن بیهوشی آمریکا، میزان بازگشایی مجرای تنفسی در انسدادهای دشوار و ناموفق در اتاق عمل به ترتیب ۱٫۲-۳٫۸٪ و ۰٫۱۳-۰٫۳۰٪ در واحد مراقبت‌های ویژه (ICU) یا بخش اورژانسی است. ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ها در حال حاضر به طور فزاینده‌ای در صنعت تجهیزات پزشکی برای کمک به کنترل راه تنفس در دسترس هستند. نکته بسیار مهم این است که تکنسین‌های بهداشت درک دقیق از مشخصات، رابط کاربر و هندسه ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ها و جنبه‌های کارایی و‌ ایمنی هر یک از ‌این دستگاه‌ها را داشته باشد. ‌طی این مقاله به بررسی بر روی ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ های معمولی که با تمرکز بر طراحی، کارایی و استفاده ایمن در محیط ICU تمرکز می‌کنند، خواهیم پرداخت.

ارزیابی ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ها

مطالعات انجام شده در زمینه ویدئو لارنگوسکوپ ها معمولا نتایج زیر را شرح می‌دهند:

شبیه‌سازی گلاتیک (Glottic): با استفاده از طبقه‌بندی Cormack و Lehane، میزان موفقیت لوله‌گذاری، تعداد تلاش‌ها در لوله‌گذاری، نیاز به کمک‌های لوله‌گذاری و زمان لوله‌گذاری جزو موارد حائز اهمیت در ارزیابی دسته‌بندی می‌شود. در این راستا، با توجه به طبقه‌بندی Cormack  و Lehane برای استفاده از ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ها، یک احتیاط مهم وجود دارد. این طبقه‌بندی بر پایه فرضیه‌ای است که لوله‌گذاری مستقیم از طریق ورود مستقیم به حنجره با شکست مواجه شود. انجمن‌های مربوطه در انگلستان راهکارهایی در مورد ارزیابی و حداقل میزان کارایی لازم برای تصمیم‌گیری در مورد خرید ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ها جدید ارائه کرده است. آن‌ها توصیه می‌کنند که هر دستگاه جدید قبل از‌ اینکه برای خرید و استفاده بالینی در نظر گرفته شود بایستی حداقل شرایط استانداردی سطح  ۳bرا داشته باشد.

طبقه‌بندی ویدئو لارنگوسکوپ ها چگونه است؟

ویدئو لارنگوسکوپ ها را می‌توان به طور گسترده‌ای طبقه‌بندی کرد که به شرح زیر است:

  • سبک تیغه استاندارد
  • سبک تیغه زاویه‌دار
  • طراحی آناتومیک شکل، طراحی کانال.

ویدئو لارنگوسکوپ‌‌ دارای تیغه استاندارد چیست؟

این دستگاه‌ها بر اساس یک استاندارد Macintosh معمولی یا طراحی Miller لارنگوسکوپ مستقیم همراه با یک دوربین است که تصویری از راه هوایی فوقانی را بر روی یک صفحه نمایش ویدئویی فراهم می‌کند. مزیت طراحی این است که این ویدئو لارنگوسکوپ‌ با استفاده از روش رایج وارد می‌شود. اگرچه لارنگوسکوپی ویدیویی با تیغه سبک Macintosh شبیه به لارنگوسکوپی استاندارد است، اما یک تفاوت عمده دارد. تیغه ویدئو را می‌توان بدون جارو کردن زبان که در بین راه قرار دارد وارد کنید.‌ این ممکن است برای تازه کارها بسیار ساده باشد، زیرا آن‌ها مجبور نیستند زبان را به سمت چپ کنترل کنند.‌ این دستگاه‌ها هم‌چنین به اپراتور اجازه می‌دهد تا با استفاده از آن‌ها به عنوان لارنسکوپ مستقیم، به سادگی بتوانند نمایشگر ویدئویی را نادیده بگیرند. صفحه نمایش ویدئویی هم‌چنین می‌تواند به تدریس لارنگوسکوپی کمک کند.

Storz CMAC (Karl Storz GmbH and Co. KG, Tuttlingen, ساخت آلمان)

Storz CMAC که در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است، دارای سه تیغه MacIntosh (اندازه ۲-۴) و اخیرا یک تیغه سبک میلر است که به یک صفحه نمایش بزرگ نصب شده روی صفحه نمایش ۷‌ اینچی یا به صفحه نمایش تصویری موجود در دستگیره لارنگوسکوپ متصل است. تیغه قابل استفاده مجدد تنها ۱۴ میلی‌متر ضخامت دارد و برای بیماران مبتلا با حفره دهان کوچک مفید است. زاویه دیافراگم ۸۰ درجه‌ای اجازه می‌دهد تا میدان دید وسیعی داشته باشیم که با یک سیستم تعادلی سفید رنگ و ضد زنگ تقویت شده است. هم‌چنین توانایی ضبط تصاویر ایستا یا ضبط ۶۰ دقیقه ویدئو بر روی یک کارت دیجیتال را دارد که برای تضمین کیفیت و آموزش مفید است.

تکنیک استفاده از این نوع ویدئو لارنگوسکوپ چگونه است؟

تیغه سبک CMAC MacIntosh به دهان مشابه با یک لارنگوسکوپ معمولی وارد می‌شود. پریگلوتوس تجسم می‌شود و نوک تیغه به داخل حنجره وارد می‌شود. در ورودی حنجره که در وسط صفحه نمایش ویدئویی قرار می‌گیرد، در صورتی که نیاز به بهبود دید باشد، می‌توان با قرار دادن ابزار موانع دید را از بین برد. طراحی تیغه MacIntosh به گونه‌ای است که امکان عبور از مجرای حلق را بدون نیاز به تغییر و جابجایی بیشتر و یا استفاده از مجرای پیش‌ساخته فراهم می‌کند.

عیب یابی این مدل ویدئو لارنگوسکوپ چگونه است؟

دستگیره بزرگ این مدل می‌تواند در بیماران باردار، چاق و یا سینه‌های پر از غده مشکلات عملکردی مختلفی را ایجاد کند. برای غلبه بر‌این مسئله، تیغه باید به صورت مورب به داخل دهان با موقعیت متعارف تیغه قرار گیرد. ناتوانی در انتقال ETT به رغم داشتن دید کافی از ورودی حنجره، یکی از تفاوت‌های مهم در مقایسه با سایر سیستم‌های لارنگوسکوپ ویدیویی است که می‌توان با استفاده از یک مجرای کمکی یا ابزار خمیده بر این مسئله غلبه کرد.

کیفیت حل مسئله این مدل ویدئو لارنگوسکوپ چگونه است؟

در مقایسه با اسکوپ‌ های Pentax و Glidescope®، CMAC ساده‌ترین ورودی تیغه و بالاترین وضوح دید در حنجره را در بیماران بدون نیاز به از لوله‌گذاری فراهم می‌کند. با این حال لوله‌گذاری ممکن است طولانی‌تر شود و فشار بالایی را به وجود آورد. برای بیماران مبتلا به انسداد مجرای تنفسی، در مقایسه با لارنگوسکوپی مستقیم، CMAC با فاصله قابل ملاحظه‌ای نسبت به Cormack و Lehane درجه ۱ و ۲ در میزان موفقیت اولین تلاش قرار داشت. و نیاز به لوله‌گذاری با کمک مجرای کمکی کاهش یافت. یافته‌های مشابه در محیط ICU گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *