مجله و آموزش سدان مد

گرومت گوش V.T چیست و برای چه بیمارانی استفاده می شود؟

گرومت گوش V.T

گرومت گوش V.T یک لوله کوچک است که در داخل گوش میانی گذاشته می شود. این لوله زمانی استفاده می شود که گوش میانی دچار چسبندگی و یا عفونت مکرر شده باشد. زمانی که گوش دچار این مشکلات باشد، بیمار درد زیادی را احساس می کند. چسبندگی گوش اغلب با تجمع مایع در گوش داخلی ایجاد می شود. این مشکل یکی از عوامل کاهش شنوایی بیماران است. به همین دلیل پزشک برای درمان از گرومت گوش V.T استفاده می کند. در ادامه به توضیح بیشتر این محصول می پردازیم.

گرومت گوش V.T چه کاربردی دارد؟

گوش میانی قسمتی پر از هواست که سه استخوان کوچک را در خود جای داده است. در این قسمت استخوان رکابی، سندانی و استخوانچه – چکش قرار دارد. زمانی که ارتعاشات امواج صوتی از پرده گوش حرکت می کند، به استخوانچه می رسد. این استخوان قادر است صدای دریافتی را تقویت کند. سپس ارتعاشات آن را به گوش میانی می رساند.

اگر این قسمت گوش میانی دچار چسبندگی باشد، قدرت تقویت ارتعاشات صدا را ندارد. در نتیجه شنوایی تا حد زیادی افت می کند. در واقع بیمار دچار نوعی اختلال به نام «کاهش شنوایی انتقالی» شده است. این بیماری علاوه بر کاهش شنوایی با درد در ناحیه گوش هم همراه است. این درد در کودکان بیشتر ایجاد می شود که ممکن است دلیل آن مشخص نشود.

اگر شیپور استاش عملکرد ضعیفی داشته باشد، هوا در داخل گوش میانی جریان پیدا نمی کند و در نتیجه شنوایی افت می کند. گرومت V.T می تواند نقش شیپور استاش را در گوش میانی ایفا کند.

گرومت گوش V.T

گرومت گوش V.T برای درمان عفونت استفاده می شود؟

گرومت گوش V.T یک قطعه فلزی ضدزنگ و یا پلاستیکی است. این قطعه با سایز بسیار کوچک (حدود 2 تا 5.1 میلیمتر) ساخته می شود. پزشک می تواند آن را در فضای خالی گوش میانی جا به جا کند. البته ابتدا مواد چسبناک داخل گوش که باعث عفونت شده است، خارج می شود. سپس این قطعه در قسمت پرده گوش کار گذاشته می شود.

گرومت می تواند عفونت گوش میانی را درمان کند. زیرا به دلیل افت فشار هوا در گوش میانی عفونت ایجاد می شود. اما زمانی که از لوله گرومت استفاده می شود، این فشار هوا ایجاد می شود. این کار از طریق جبران عملکرد ضعیف شیپور استاش صورت می گیرد.

شیپور استاش قطعه ای است که گوش میانی را به پشت بینی و گلو متصل می کند. این قطعه هوا را در گوش میانی به گردش در می آورد. همچنین باعث تعادل فشار هوا در داخل و خارج از گوش میانی می شود. این قطعه قادر است صداهای دریافتی را در گوش میانی به ارتعاش درآورد. از سوی دیگر مخاط و مایعات گوش میانی را به سمت پشت بینی و گلو می کشاند. وقتی این قطعه قادر به عملکرد صحیح نباشد، مایعات در داخل گوش میانی باقی می ماند و به عفونت تبدیل می شود.

وقتی در حال رانندگی در مسیر سربالایی هستید، احساس گرفتگی گوش دارید. زیرا هوا از شیپور استاش به خوبی عبور کرده است. اگر این حالت را نداشته باشید، یعنی این قطعه به درستی کار نمی کند. پس در معرض ابتلا به عفونت گوش هستید.

مزیت استفاده از گرومت برای گوش

اگر شیپور استاش نتواند فشار هوا را در گوش میانی ایجاد کند، باعث خلاء نسبی یا فشار منفی می شود. وقتی از گرومت گوش V.T برای گوش استفاده شود، از ایجاد مایعات چسبناک در قسمت گوش میانی جلوگیری می کند. چسبندگی گوش که در کودکان بیشتر دیده می شود، عامل اصلی کم شنوایی است.

گرومت با جلوگیری از ایجاد مایعات و مواد چسبنده، به راحتی صدا را به قسمت استخوانچه گوش میانی می رساند. سپس این قطعه با تقویت ارتعاشات صدا، فرکانس صدا را به مغز انتقال می دهد. از این طریق شما صدا را می شنوید. در واقع گرومت با شبیه سازی کردن عملکرد شیپور استاش، می تواند به گوش میانی فرصت بازیابی و تقویت ارتعاشات صدا را بدهد.

گرومت V.T برای چه بیمارانی استفاده می شود؟

در صورتی که علت مشخصی برای کاهش شنوایی بیمار وجود نداشته باشد، بنا به تشخیص بیمار از این لوله استفاده می شود. در صورتی که چسبندگی گوش بیش از 3 ماه ادامه داشته باشد، بهترین راهکار استفاده از گرومت گذاری است. این روش برای بیمارانی کاربرد دارد که بیش از حد دچار عفونت گوش هستند.

گرومت چگونه در گوش بیمار جایگذاری می شود؟

گرومت گوش V.T با یک عمل جراحی ساده در گوش بیمار گذاشته می شود که در اصطلاح به آن «میرینگوتومی myringotomy)» گفته می شود. در این عمل سرپایی ابتدا گوش بیمار با داروی بی حسی موضعی بی حس می شود. البته در مواردی هم به بیهوشی نیاز دارد. سپس پزشک در گوش قسمت داخلی گوش یک شکاف کوچک را ایجاد می کند. با این کار می تواند مواد چسبنده را از گوش میانی به طور کامل پاک کند.

سپس پزشک معالج گرومت گوش را به داخل گوش میانی می رساند. این عمل جراحی ساده فقط 20 دقیقه طول می کشد. بعد از جایگذاری گرومت گوش V.T، بیمار می تواند بیمارستان را ترک کند.

گرومت گوش V.T

آیا گرومت گذاری هیچ خطری برای بیمار ندارد؟

استفاده از گرومت می تواند از عفونت مجدد گوش پیشگیری کند. از سوی دیگر قدرت شنوایی بیمار را هم تا حد زیادی افزایش می دهد. هر عمل جراحی ریسک زیادی از جمله خطر عفونت و خونریزی را به همراه دارد. البته پزشک برای پیشگیری از عفونت مجدد گوش بالافاصله بعد از عمل، آنتی بیوتیک تجویز می کند. تا زمان بهبودی کامل گرومت گذاری این داروها مصرف می شود.

مراقبت از گوش بعد از گرومت گذاری

در بیمارانی که از گرومت گوش V.T استفاده می کنند، مراقبت از گوش ضرورت بیشتری دارد. ممکن است بیمار بعد از این جراحی، کمی احساس درد در ناحیه گوش داشته باشد. همچنین مایعاتی هم از خون خارج می شود. البته بعد از یک هفته همه چیز به روال عادی برمی گردد.

بیمار باید از حمام کردن و به استخر رفتن بلافاصله بعد از عمل جراحی گرومت گذاری خودداری کند. هیچ آبی نباید وارد گوش شود. رطوبت بلافاصله بعد از گرومت گذاری باعث بروز مشکلاتی از جمله عفونت گوش می شود. گوش گیر وسیله ای است که بیمار می تواند یک هفته بعد از جراحی در زمان حمام یا شنا کردن استفاده کند.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *