سوزن-بن-مارو
سوزن بن مارو چه کاربردی دارد و برای چه بیمارانی استفاده می شود ؟

سوزن بن مارو یا سوزن بیوپسی که به آن سوزن جمشیدی هم گفته می شود، برای نمونه برداری از مغز استخوان کاربرد دارد. پزشکان برای تشخیص برخی از بیماری های استخوان به نمونه برداری از استخوان نیاز دارند. استخوان به دلیل اینکه یک بافت سخت است، نمونه برداری از آن کار آسانی نیست. به همین دلیل درمانگر باید از نوعی سوزن مخصوص استفاده کند. در ادامه به توضیح بیشتر این محصول می پردازیم.

سوزن بن مارو چه کاربردی در پزشکی تشخیصی دارد؟

سوزن جمشیدی برای نمونه برداری از مغز استخوان بیماران کاربرد دارد. این سوزان به راحتی می تواند از بافت سخت نمونه برداری کند. سوزن بن مارو با دو نوع با کپچر و بدون کپچر است. این نوع سوزن برای بزرگسالان و کودکان به طور مجزا تولید می شود.

کاربرد اصلی این سوزن برداشتن بافت اسفنجیی داخل استخوان های بزرگ است. پزشک تا زمانی که از قسمت داخل استخوان (مغز استخوان) نمونه دریافت نکند، نمی تواند بیماری را تشخیص دهد. روش های تشخیصی دیگری از جمله آزمایش خون، MRI، سی تی اسکن و یا عکس برداری رادیولوژی به اندازه نمونه برداری از مغز استخوان نمی تواند برای پزشک مشخص و واضح باشد.

در واقع پزشک با کمک سوزن بن مارو می تواند تشخیص دهد که آیا مغز استخوان مراجعه کننده سالم یا خیر. همچنین در صورتی که مغز استخوان قادر به تولید سلول های خونی نباشد، پزشک از طریق این نمونه برداری به راحتی متوجه می شود.

به طور کلی از سوزن بیوپسی برای تشخص برخی از سرطان ها و بیماری های خونی کاربرد دارد.

سوزن جمشیدی چطور به تشخیص بیماری کمک می کند؟

در داخل استخوان های بزرگ یک مایع در جریان است که به آن مغز استخوان گفته می شود. نمونه برداری از این قسمت جز با سوزن و مکیدن آن، ممکن نیست. زمانی که پزشک سوزن بیوپسی را در داخل استخوان بیمار فرو می کند، می تواند به مقدار کمی از آن را دریافت کند.

پزشک با کمک این آزمایش می تواند اطلاعات دقیقی را در مورد وضعیت سلول های خونی و مغز استخوان بدست آورد. برای مثال اگر در زمان آزمایش خون، تعداد گلبول های سفید و قرمز غیر طبیعی باشند اما دلیل آن مشخص نباشد، از این آزمایش استفاده کند.

آزمایشی که با کمک سوزن بن مارو انجام می شود دلیل برهم خوردن تعداد گلبول های قرمز و سفید را مشخص می کند. حتی پزشک با کمک این سوزن و نمونه برداری با آن می تواند تصویری روشن و دقیقی از انواع، مقدار و وضعیت سلول های خونی را بدست آورد.

مزیت استفاده از سوزن بیوپسی در پزشکی تشخیصی

استفاده از سوزن جمشیدی یا سوزن بیوپسی مزیت های زیادی را برای درمان و تشخیص به موقع بیماری به همراه دارد. پزشکان با کمک این سوزن می توانند یک بیماری خاص را در مراجعه کننده تشخیص دهند. گاهی تشخیص به موقع و زود هنگام به درمان کمک زیادی می کند.

در صورتی که مغز استخوان و یا سلول های خونی درگیر یک بیماری صعب العلاج باشند، پزشک از طریق سوزن به راحتی می تواند نمونه برداری کند. همچنین با کمک این سوزن پزشک می تواند مرحله پیشرفت بیماری را هم تشخیص دهد. سطح متابولیسم و آهن خون بیماران با کمک سوزن بن مارو مشخص می شود.

در برخی از افرادی که بیماری در آنها تشخیص داده شده است، پیگیری روند درمان و یا پیشرفت بیماری اهمیت پیدا می کند. سوزن بن مارو دقیقاً همین امکان را در اختیار درمانگر قرار می دهد.

سوزن بن مارو برای تشخیص چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

پزشکان با کمک این سوزن می توانند چندین نوع بیماری را تشخیص دهند. از جمله بیماری هایی که با کمک سن بیوپسی تشخیص داده می شود عبارتند از:

  • بیماری کم خونی شدید
  • تشخیص برخی از بیماری های مغز استخوان از جمله میلوفیبروز و یا سندرم میلودیسپلاستیک
  • افزایش بیش از حد گلبول های سفید مثل ترومبوسیتوپنی، ترومبوسیتوز و لکوسیتوز.
  • تشخیص برخی از انواع سرطان خون یا مغز استخوان از جمله لنفوما یا لوسمی.
  • تشخیص برخی از سرطان های پیشرفته از جمله سرطان سینه.
  • تشخیص بیماری هموکروماتوز
  • تشخیص برخی از انواع عفونت ها و دلیل ابتلا به آن.

انواع سوزن بن مارو برای تشخیص بیماری

همانطور که گفتیم سوزن بن مارو دو نو با کپچر و بدون کپچر است. اگر نوع بیماری پیشرفته باشد و یا براساس تشخیص پزشک به نمونه زیادی نیاز باشد، از سوزن با کپچر استفاده می شود. پزشک با کمک این نوع سوزن بن مارو می تواند یک بار وارد مغز استخوان بیمار شود و چندین مرتبه از آن نمونه برداری کند. نوع بدون کپچر فقط مقدار کمی از مغز استخوان را برمیدارند.

در بیمارانی که به سرطان خون مشکوک هستند، اغلب از نوع با کپچر استفاده می شود. این نوع سوزن اندازه های مختلفی دارد. پزشک براساس جثه و سن بیمار از یک سوزن بن مارو با اندازه مشخصی استفاده می کند.

نمونه برداری با سوزن بن مارو چطور انجام می شود؟

ابتدا پزشک از طریق سوزن بیوپسی، یک سوراخ در استخوان ایجاد می شود. این کار با یک فشار مشخصی انجام می شود. در انتهای سوزن یک سرنگ قرار دارد. با مکش سرنگ، نمونه مغز استخوان به داخل آن کشیده می شود. این نمونه همان بافت اسفنجی درون استخوان است.

سپس پزشک آن را به آزمایشگاه می فرستد تا وضعیت استخوان های بیمار مشخص شود. این آزمایش حدود 30 دقیقه طول می کشد. نتیجه آزمایش بعد از چند روز مشخص می شود. برای اینکه بیمار با فشار سوزن به داخل استخوان دردی را احساس نکند، ابتدا یک آرامبخش داخل وریدی به او تزریق می شود. بعد از بیحسی استخوان ها پزشک می تواند نمونه برداری کند.

آیا استفاده از سوزن بن مارو برای بیمار خطری را ایجاد نمی کند؟

استفاده از سوزن بن مارو بدون خطر و عارضه است. البته ممکن است در مواردی باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • احتمال خونریزی بیش از حد در بیمارانی که پلاکت خون آنها پایین است.
  • احتمال بروز عفونت در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است.
  • احساس درد در ناحیه نمونه برداری شده برای چند ساعت که با مسکن برطرف می شود.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.