مجله و آموزش سدان مد

آپنه خواب مرکزی چیست؟

آپنه خواب مرکزی چیست؟

آپنه خواب مرکزی (CSA) زمانی رخ می‌دهد که مغز به طور موقت نتواند سیگنال‌های عضلات مسئول کنترل تنفس را ارائه دهد. بر خلاف آپنه انسدادی خواب که می‌تواند به عنوان یک مشکل مکانی شناخته شود آپنه خواب مرکزی بیشتر یک مشکل ارتباطی است.

آپنه خواب مرکزی نیز به اندازه آپنه انسدادی خواب رایج است. برخی برآوردها ادعا می‌کنند که تقریبا ۲۰٪ موارد آپنه خواب در CSA، وجود دارد اما بسیاری دیگر معتقدند که این درصد بسیار پایین‌تر است.

آپنه خواب مرکزی اغلب به علت مشکلات پزشکی و شرایطی است که بر مغز اثر می‌گذارد. این علل مختلف اغلب منجر به نشانه‌های مختلف و انواع مختلف آپنه خواب مرکزی می‌شوند.

آپنه خواب مرکزی

علائم آپنه خواب مرکزی چیست؟

  • توقف تنفس یا تنفس نامنظم در طول خواب
  • ضعف نفس که باعث بیداری می‌شود
  • خواب آلودگی بیش از حد در روز
  • خستگی مزمن
  • سردرد صبحگاهی
  • ضعف / بی خواب خواب
  • دشواری تمرکز
  • تغییرات خلق و خوی
  • خروپف

علل یا شرایطی که می‌تواند به CSA منجر شود:

  • بیماری پارکینسون
  • شرایط پزشکی که بر مغز مغز شامل عفونت مغزی و سکته مغزی تاثیر می‌گذارد
  • چاقی
  • بعضی داروها مانند داروهای ضدافسردگی
  • نارسایی قلبی

عواملی که خطر ابتلا را افزایش می‌دهند:

  • مردان احتمال بیشتری دارند که به CSA را مبتلا دهند تا زنان
  • بیشتر در میان افراد مسن، به ویژه کسانی که بیش از ۶۵ سال دارند، رایج هستند
  • افراد مبتلا به اختلالات قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی احتقانی قلب در معرض خطر بیشتری هستند
  • افراد مبتلا به سکته مغزی یا تومور مغزی
  • افرادی که در ارتفاع بالاتر از حد معمول عادت به خواب دارند. علائم معمولا بعد از بازگشت به ارتفاع منظم از بین می‌روند
  • افرادی که از داروهای مخدر استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند
  • بعضی از افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب می‌توانند آپنه خواب مرکزی را در زمانی که با دستگاه‌های فشار مثبت فشار هوا (PAP) درمان می‌شوند، ایجاد کنند.

درمان آپنه خواب مرکزی چگونه است؟

درمان شرایط موجود که سبب ایجاد CSA می‌شود، اغلب اولین نکته در گزینه‌های درمان این اختلال است.

  • درمان با فشار پیوندی مثبت هوایی(CPAP): همانند OSA، یکی از اولین گزینه‌های درمان برای CSA، استفاده از درمان CPAP است.
    دستگاه CPAP شامل یک ماسک تنفسی است که بیماران مبتلا به آپنه خواب در هنگام خواب می‌پوشند. فشار هوا به اندازه کافی مستقل از طریق ماسک به مسیرهای هوایی بیمار تحویل داده می‌شود تا بافت‌هایی که در غیر این صورت سقوط می‌کنند (و باعث توقف تنفس و خروپف) از بستن در طول خواب شود.
    دستگاه CPAP در درمان آپنه خواب موثر است اما این اختلال را درمان نمی‌کند. اگر شما با استفاده از دستگاه CPAP  آپنه خود را متوقف کنید، آپنه خواب شما ممکن است باز گردد.
  • فشار هوایی مثبت(BPAP): فشار مثبت Bilevel به سی پپ شبیه است، بجز اینکه دستگاه BPAP میزان هوا را که با توجه به اینکه آیا بیمار دم یا بازدم را تنظیم می‌کند، فشار دستگاه را تنظیم می‌کند.
    در طول استنشاق، یک سنسور الکترونیکی به بای پپ می‌گوید که هوا را چگونه از طریق ماسک برای رفع انسداد فشرده کند.
    هنگامی‌که بازدم از بدن خارج می‌شود، فشار هوا کاهش می‌یابد. این کاهش برای افراد مبتلا به آپنه انسدادی مفید است که مدت زمان بیکاری در برابر فشار ثابت دستگاه سی پپ تنفس می‌کنند.
  • تهویه مطبوع سروو(ASV): دستگاه تهویه سازنده Adaptive-Servo دستگاه تنفسی را کنترل می‌کند و جریان هوا را به طور مناسب از طریق ماسک تنظیم می‌کند تا مطابقت کند چگونه بطور طبیعی و بطور معمول تنفس انجام می‌شود.
    این تنظیم می‌تواند به سرعت به محض اینکه ASV تشخیص دهد که بیمار صحیح تنفس نمی‌کند اعمال شود (همانطور که در مورد آپنه خواب مرکزی وجود دارد، زمانی که مغز سیگنال تنفس را به بدن نمی‌دهد).
    هنگامی‌که بیمار پس از رفع انسداد و یا پس از اینکه بیمار به یک الگوی تنفسی طبیعی باز می‌گردد، ASV دوباره فشار را تنظیم می‌کند.
  • داروها: بعضی از داروها مانند استازولامید (Diamox) یا تئوفیلین (Theo-24، Theochron) برای تحریک تنفس در افراد مبتلا به آپنه خواب مرکزی استفاده شده‌اند. داروهای تجویز شده ممکن است در حالی تجویز شوند که فشار تزریقی مثبت موثر نیست.

آپنه خواب مخفی چیست؟ آپنه خواب کمپلکس AKA

آپنه خواب کمپلکس ترکیبی از علائم آپنه انسدادی و مرکزی است. برخی از بیماران که برای آپنه انسدادی خواب با استفاده از دستگاه‌های سی پپ درمان می‌شوند علائم آپنه خواب مرکزی را در درمان PAP نشان می‌دهند.

این پدیده به مدت طولانی در آزمایشگاه‌های خواب دیده شده است، اما قبلا تحقیق نشده است. در سال ۲۰۰۶ محققان Clinic Mayo مطالعه‌ای بر روی ۲۲۳ بیمار آپنه خواب را انجام دادند و دریافتند که ۱۵٪ بیماران آپنه خواب که به نظر می‌رسند OSA دارند در واقع آپنه خواب کمپلکس داشته‌اند.

در طی درمان سی پپ برای بیماران معتقد به OSA، راه‌های هوایی بیمار به طور موفقیتآمیزی باز و عاری از انسداد بودند، اما بیماران هم‌چنان به خواب رفتن دچار مشکل تنفسی می‌شدند. علائم علائم OSA در هنگام درمان با CPAP به علائم CSA تبدیل می‌شد.

درمان

گزینه‌های درمان بهینه برای آپنه خواب کمپلکس هنوز باید بررسی شود. در حال حاضر یکی از بهترین درمان‌ها هنوز دستگاه های CPAP است، اما در تنظیم فشار کمترین حد ممکن است که به طور موفقیت آمیزی انسداد راه‌های هوایی را از بین می‌برد.

8 دیدگاه در “آپنه خواب مرکزی چیست؟

  1. سید علیرضا موسوی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من مشکلم از دوسه سال پیش شروع شد نمیدونم آپنه اس یا چیز دیگه منتها من هرشب یا هرزمانیکه میخوام بخوابم توی خوابم نفسم قطع میشه و وحشت زده از خواب میپرم و احساس خفگی و نرسیدن اکسیژن بهم دست میده نفسم حسابی تنگی میکنه دکترم رفتم منتها داروی مناسبی بهم ندادن بینهام همیشه یکیشون کیپ میشه و اینکه معده ام همیشه ریفلاکس داره حتی وقتی غذا کم میخورم لطفا کمکم کنید چون واقعا نمیتونم راحت بخوابم همش از خواب بخاطر تنگی نفسم میپرم

    1. naeem گفت:

      سلام
      دوست عزیز ابتدا به ساکن توصیه میکنیم به یک پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید

  2. سحر گفت:

    آیا دستگاه بای پپ آپنه مرکزی یا انسدادی را درمان میکند؟تا چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

    1. فرزاد راد گفت:

      سلام
      1 – بله
      2 – هر زمان که پزشک تجویز کنه

  3. سحر گفت:

    آیا از دستگاه بای پپ میشه برای مشکل تنفسی که کرونا ایجاد میکند استفاده کرد؟

    1. فرزاد راد گفت:

      سلام
      بهتره که از اکسیژن ساز و ونتیلاتور استفاده شه

  4. فاطمه قصری گفت:

    با سلام برادر من پارسال کرونا گرفتند و هنوز تحت درمان هستند در یک ماه اخیر در بیمارستان های امام خمینی و مسیح دانشوری بستری شده اند و دوبار برونوسکوپی شده اند ولی هنز درمان مشخص ندارد در بیمارستان گفته اند آپنه خوای دارند هر دو الی سه روز دچار وقفه تنفسی در خواب شده و فشارش بالا میرود و ادرارش رفته صورت کبود شده و تا بهوش نیاید خوب نمیشود آیا اگر دستگاه cpap وصل شود بهبود می آید ؟ خیلی درمانده شده ایم

    1. مدیر سایت گفت:

      بله ولی دستگاه bipap توصیه میشه بیشتر برای بیماران کرونایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *