سوند حالب چیست و چه مواقعی کاربرد دارد
سوند حالب چیست و چه مواقعی کاربرد دارد؟

سوند حالب یا سوند بسکت یک لوله‌ی باریک، بلند و انعطاف‌پذیر است با عمل جراحی در حالب بیمار گذاشته می‌شود. این لوله از طریق مجرای ادراری و توسط متخصص اورولوژی در حالب جایگذاری می‌شود. بیمار می‌تواند از 3 هفته تا یک ماه از این سوند استفاده کند. بعد از این طی یک عمل جراحی سرپایی، پزشک جراح آن را از حالب بیمار خارج می‌کند.

حالب قسمت انتهایی کلیه است که به مثانه متصل می‌شود. زمانی که بیمار قادر به دفع ادرار و عبور آن به مثانه را نداشته باشد، از این لوله برای او استفاده می‌شود. این سوند به قسمت حالب کلیه می‌رود و سپس سر دیگر آن در داخل مثانه قرار می‌گیرد.

نحوه جایگذاری سوند حالب در کلیه

روش بیهوشی قبل از عمل از طریق سوزن درون وریدی انجام می‌شود. با ورود مواد آرام‌بخش و بی‌حسی پزشک می‌تواند به راحتی این سوند را در قسمت مورد نظر قرار دهد. بیمار هم هیچ دردی را در حین عمل احساس نمی‌کند. سپس قسمتی که کاتتر از آن عبور می‌کند، استرلیزه می‌شود.

اندازه‌ی این سوند بین 20 تا 34 سانتی‌متر است. قطر آن را پزشک مشخص می‌کند. زیرا انعطاف‌پذیر است و به اندازه‌ی قطر خروجی کلیه می‌شود. با نصب سوند حالب، کلیه‌ها بعد از پر شدن، ادرار را به سمت مثانه هدایت می‌کنند. پس دفع ادرار بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

در برخی از موارد متخصص اورلوژیست برای پیوند سوند حالب به کلیه و سپس مثانه از نخ مخصوص استفاده و آن را به انتهای استنت متصل می‌کند. این کار باعث محکم شدن سوند در حالب شده و حتی با حرکت و فعالیت بیمار از جای خود تکان نمی‌خورد.

در زمان اتمام کار، پزشک با کشیدن این نخ می‌تواند به راحتی سوند بسکت را از داخل کلیه‌های بیمار جدا کند.

آیا استفاده از سوند بسکت باعث عفونت نمی‌شود؟

استرلیزه کردن محل جایگذاری سوند اولین کاری است که پزشک جراح انجام می‌دهد. سوند حالب هم در بسته‌بندی مخصوص قرار دارد که عاری از هرگونه آلودگی و میکروب است. در عین حال پزشک برای جلوگیری از خطر عفونت برای بیمار داروهای آنتی‌بیوتیک را تجویز می‌کند که باید در مدت استفاده از این سوند مصرف شوند.

آلرژی بیمار نسبت به سوند بسکت بسیار کم است. موادی که برای تولید این سوند استفاده می‌شود، باعث حساسیت بیمار نمی‌شود. در زمان جایگذاری و عمل جراحی هم سوند حالب در با یک عمل سرپایی در محل مورد نظر قرار داده می‌شود.

برای اینکه خونریزی در این عمل به حداقل برسد، بیمار باید از یک هفته قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی، آسپرین و وارفارین خودداری کند. تکرر ادرار، تخلیه زودرس ادرار، وجود خون در ادرار و ترشحات ادراری از عوارض شایع سوند حالب است. البته این عوارض موقتی است و بعد از مدتی برطرف می‌شود.

همچنین تا چند روز بعد از جایگذاری این سوند هم ممکن است ادرار بیمار به رنگ صورتی باشد که به مرور زمان به حالت عادی برمی‌گردد.

بعد از خارج کردن این سوند، بیمار احساس نیاز بیشتری برای ادرار دارد. ممکن است در روزهای اول بعد از برداشتن سوند بسکت، بیمار احساس سوزش ادراری داشته باشد که با نوشیدن مایعات این وضعیت بهبود می‌یابد.

مزیت استفاده از سوند حالب چیست؟

وقتی بیمار به دلیل مشکلات کلیه یا مثانه قادر به دفع ادرار نیست و یا لوله‌ی ارتباطی بین کلیه و یا مثانه دچار مشکل شده، سوند حالب بهترین گزینه است. از این سوند تا زمان بهبود کامل بیمار استفاده می‌شود. این لوله بیشتر برای بیمارانی کاربرد دارد که دچار سنگ کلیه شدید هستند.

زمانی که لوله‌ی بین کلیه و مثانه در اثر دفع سنگ‌های ریز ملتهب یا زخم می‌شود، پزشک ترجیح می‌دهد تا زمان بهبودی کامل از این سوند استفاده کند. بعد از خروج کامل سنگ‌های ریز و بهبودی کلیه این سوند هم از بدن بیمار خارج می‌شود.

چه کسانی به سوند بسکت نیاز دارند؟

بیمارانی که دچار تنگی دیواره حالب هستند، در دفع ادرار دچار مشکل می‌شوند. این نقص اغلب به صورت مادرزادی است. همچنین فیبروز خلف صفاقی هم یکی دیگر از دلایلی است که باعث تنگ شدن قطر حالب می‌شود. اگر حجم سنگ کلیه زیاد باشد، انسداد لوله‌ی حالب را به دنبال دارد. در چنین مواردی پزشک متخصص ترجیح می‌دهد تا بهبودی کامل بیمار از سوند حالب استفاده کند.

نکات مهم زمان استفاده از سوند حالب

 زمانی که پزشک سوند بسکت را در کلیه بیمار قرار می‌دهد، باید از فعالیت‌های سنگین ورزشی خودداری کند. هر چند یک سر سوند به حالت خمیده است و خارج شدن آن تقریباً غیرممکن است، با این وجود توصیه می‌شود برای پیشگیری از هرگونه مشکل و جابجایی سوند در حالب، از فعالیت سنگین خودداری کنید.

در صورت احساس درد بعد از جایگذاری و یا بعد از خارج کردن سوند حالب می‌توانید داروی مسکن مصرف کنید.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.