شنت کمری چیست و برای چه بیمارانی استفاده می شود؟

شانت کمری یک لوله تو خالی و انعطاف پذیر است که از آن برای تزریق مایعات به بدن بیمار استفاده می شود. این لوله زمانی کاربرد دارد که فرد به بیماری هیدروسفالی و یا فشار داخلی جمجمه مبتلا باشد. این لوله به همراه یک سوپاپ یک طرف برای تخلیه مایع مغزی ـ نخاعی استفاده می شود. در ادامه به توضیح بیشتر این محصول می پردازیم.

شانت کمری چه کاربردی دارد؟

گاهی براساس تشخیص پزشک به جای شانت مغزی، از شانت صفاقی کمری استفاده می شود. این لوله برای خارج کردن مایعات اضافی از درون مغز کاربرد دارد. سپس آن را وارد حفره صفاقی (در ناحیه شکم) وارد می کند. این حفره در بین دو مهره کمر قرار دارد.

پزشک شانت کمری را در زیر عنکبوتیه کمری (بین دو مهره) قرار می دهد. شانت کمری برای تغییر مسیر مایعات بدن از یک نقطه به نقطه دیگر طراحی می شود. وقتی مایعات درون مغز در یک ناحیه جمع می شوند، عوارض ناگواری را به دنبال دارد. بیماری هیدروسفالی در نتیجه این مشکل ایجاد می شود.

انواع شنت کمری

شانت کمری شامل دو نوع است که عبارتند از:

  • شنت کمری صفاقی (LP)
  • شانت کمر زیر جلدی (LS)

این دو نوع شانت کمری دارای شاخه های نخاعی هستند که به آن کتتر یا سوند گفته می شود. البته تفاوت دو نوع شنت کمری در دریچه ای است که برای نظارت بر خروج مایعات در آن ها وجود دارد. پزشک از طریق این دریچه از خروج میزان مایعات از بدن بیمار اطلاع پیدا می کند.

پزشکان براساس نوع بیماری و وضعیت جسمانی فرد شنت کمری را انتخاب می کنند.

شنت کمری در کدام قسمت قرار می گیرید؟

شانت کمری – صفاقی بین دو مهره در قسمت ستون فقرات قرار می گیرد. در این قسمت یک حفره در اطراف نخاع قرار دارد که به آن فضای زیر شکاری هم می گویند. لوله کمری وارد این قسمت می شود. سپس مایع مغزی نخاعی (CSF) از ناحیه مغز و نخاع عبور می کند و وارد این لوله می شود.

اگر مقدار مایع CSF در قسمت زیر قطبی بیش از حد تجمع کرده باشد، پزشک از شانت LP استفاده می کند. انتهای دیگر این لوله به ناحیه شکم بیمار متصل می شود. مایعات مغزی نخاعی که وارد لوله می شود، وارد شکم شده و توسط اندام ها جذب کبد می شود. سپس این مایع اضافی از طریق کلیه ها از بدن بیمار خارج می شود.

شنت کمری چطور بر روی بدن بیمار نصب می شود؟

برای اینکه پزشک بتواند شانت کمری را نصب کند، دو سوراخ یکی در ناحیه تحتانی ستون فقرات و دیگری در ناحیه شکم ایجاد می کند. این سوراخ ها خیلی کوچک هستند. به طوری که بعد از بهبودی ردی از آن ها روی پوست باقی نمی ماند. پزشک به اندازه قطر شنت کمری روی بدن بیمار برش ایجاد می کند.

پزشک در برش ناحیه ستون فقرات یک کتتر کوچک را قرار می دهد. این کتتر درست در فضای زیر قطبی ستون فقرات قرار می گیرد. در واقع اینجا همان سوراخ کمر است. سپس این کتتر به دریچه متصل می شود. دریچه هم در قسمت قفسه استخوان لگن و یا قفسه دندان قرار می گیرد.

یک کتتر هم به داخل شکم راه پیدا می کند. این کتتر از طریق برش به قسمت داخل حفره شکم می رود.

عمل جراحی با کمک شنت کمری چقدر طور می کشد؟

عمل جراحی شنت کمری که برای خارج کردن مایع اضافه است، گاهی تنها طی چند روز انجام می شود. اما در مواردی ممکن است میزان مایعات تولید شده توسط مغز بیمار بیش از حد باشد. در چنین شرایطی پزشک شاخه های شانت را برای همیشه در بدن بیمار قرار می دهد. در مواردی هم به جابجایی و یا ترمیم نیاز دارد که طی یک جلسه برطرف می شود.

اگر شنت به تعویض کامل نیاز داشته باشد، جراح مغز و اعصاب طی یک جلسه شنت کمری را به طور کامل تعویض می کند.

آیا استفاده از شنت کمری برای سلامت بیمار خطرناک نیست؟

شنت کمری اگر به درستی در جای خودش کار گذاشته نشود، هیچ مایع CSF از بدن بیمار خارج نمی شود. همچنین اگر بعد از جابجایی، بیمار برای تغییر وضعیت شنت به متخصص مراجعه نکند، به مرحله قبل از درمان باز می گردد.

شنت کمری احتمال عفونت در بدن بیمار را افزایش می دهد. به همین دلیل به مراقبت زیادی نیاز دارد. انسداد و پیچ خوردی در اثر فعالیت زیاد هم از دیگر مشکلاتی است که در نتیجه شنت کمری ایجاد می شود. با همه این مشکلات این لوله برای درمان هیدروسفالی استفاده زیادی دارد. حتی می توان از آن برای مدت زمان طولانی استفاده کرد.

آیا جراحی شنت کمری به بیهوشی نیاز دارد یا جراحی سرپایی است؟

برای اینکه پزشک بتواند شانت کمری را در بدن بیمار قرار دهد، باید او را به اتاق عمل ببرد. در این صورت به بیهوشی عمومی هم نیاز پیدا می کند. عمل جراحی با شرایط استریل کامل و استفاده از صابون ضدباکتری انجام می شود. این جراحی در مدت زمان کمتر از یک ساعت صورت می گیرد.

بعد از شنت گذاری وضعیت بیمار چگونه است؟

بیمار بعد از به هوش آمدن باید تا یک هفته در بیمارستان تحت مراقبت قرار بگیرد. رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن روزانه پوست اطراف شنت کمری اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورت ورود میکروب ها در این ناحیه باعث بروز عفونت می شود.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.