آموزش استفاده از اتوسکوپ | نحوه استفاده از اتوسکوپ
نحوه استفاده از اتوسکوپ ( Otoscope )

اتوسکوپ یک ابزار پزشکی است که توسط پزشک برای معاینه گوش استفاده می شود. اتوسکوپ داخل گوش را بزرگ نشان می دهد تا مشکلات گوش خارجی و میانی مانند گوش شناگر (عفونت در کانال خارجی گوش)، ساخت موم گوش یا اوتیت مدیا را تشخیص دهد. عموما دارای یک ذره بین، یک اسپکولوم مخروطی شکل در انتهای لوله و یک منبع نور است که نواحی خاص گوش را روشن می کند. پزشک حتی ممکن است از یک اتوسکوپ برای معاینه گلو یا بینی شما استفاده کند. مراحل استفاده از اتوسکوپ شامل آماده شدن برای معاینه، انجام معاینه و تمیز کردن ابزار بعد از هر بار استفاده می باشد.

بخش اول- خود و بیمار خود را آماده کنید

خود و بیمار خود را برای استفاده از اتوسکوپآماده کنید

1- با بیمار مهربان باشید.

گوش یک اندام بسیار حساس است و در صورت معاینه نادرست می تواند به راحتی صدمه ببیند. از کشیدن، فشار دادن یا عموماً خشن رفتار کردن با بیمار مورد معاینه خودداری کنید. این می تواند بیمار شما را آرام کند و خطر جراحات ناشی از حرکات ناگهانی را به حداقل برساند.

  • از بیماران خود بپرسید که آیا فشار برای آنها قابل تحمل است یا خیر. به عنوان مثال ، “آیا فشاری که من وارد می کنم، خوب است، آقای نیومایر؟ اگر ناراحتی دارید به من اطلاع دهید.

اتوسکوپ را درست بگیرید.

2- اتوسکوپ را درست بگیرید.

چراغ اتوسکوپ را روشن کنید و اتوسکوپ را “وارونه” بین انگشت شست و انگشت اشاره مانند یک قلم یا مداد نگه دارید. قسمت پشتی دست خود را در امتداد گونه فرد قرار دهید تا اتوسکوپ ثابت و مهار شود. در حالی که ممکن است موقعیت در ابتدا احساس ناخوشایندی داشته باشد، به زودی احساس طبیعی خواهد شد. برای بررسی هر دو گوش از دست غالب خود استفاده کنید.

  • اگر فرد به طور ناگهانی سر را حرکت دهد، دست تثبیت کننده شما مانند یک اهرم محافظتی عمل می کند.

کانال گوش را صاف کنید

3- کانال گوش را صاف کنید.

از دست مخالف خود استفاده کنید تا گوش بیرونی را در بیماران مسن تر از 12 ماه به آرامی به سمت بالا و عقب بکشید. صاف کردن مجرای گوش بیمار می تواند بررسی گوش را آسانتر کند.

  • گوش نوزادان و کودکان کوچکتر از 3 سال را به سمت پایین بکشید.
  • هنگام معاینه گوش راست، آن را در موقعیت ساعت 10 و گوش چپ را در موقعیت ساعت 2 ساعت قرار دهید.

بخش دوم- معاینه گوش با اتوسکوپ

سایز مناسب اسپکولوم را انتخاب کنید

1- سایز مناسب اسپکولوم را انتخاب کنید.

قبل از معاینه هر بیمار، یک اسپکولولوم جدید را بر روی اتوسکوپ قرار دهید. بزرگترین اسپکولوم ممکن را که گوش بیمار در آن جای می گیرد انتخاب کنید. در هنگام قرار دادن، اسپكولوم باید کاملاً متناسب با یک سوم خارجی كانال گوش باشد. اسپكولوم هایی که خیلی کوچک هستند می توانند باعث ناراحتی شوند. برای اندازه اسپكولوم از دستورالعمل های زیر استفاده کنید:

  • بزرگسالان: 4 تا 6 میلی متر
  • کودکان: 3 تا 4 میلی متر
  • نوزادان: 2 میلی متر

ابتدا گوش خارجی را به وسیله اتوسکوپ معاینه کنید

2- ابتدا گوش خارجی را معاینه کنید.

بدون استفاده از اتوسکوپ، به گوش خارجی فرد نگاهی بیندازید و به هرگونه قرمزی، ترشح یا تورم توجه کنید. گوش را به آرامی دستکاری کرده و از بیمار بپرسید که آیا دردی احساس می کند. در بیماری گوش شناگر غالباً درد، تورم، قرمزی و ترشح وجود دارد که حتی بدون استفاده از اتوسکوپ نیز قابل مشاهده است.

اتوسکوپ را به آرامی درون کانال گوش قرار دهید

3- اتوسکوپ را به آرامی درون کانال گوش قرار دهید.

اتوسکوپ را در گوش بیماران خود قرار دهید، نه در داخل آن. به داخل اتوسکوپ خود نگاه کنید و سپس به آرامی انتهای آن را در کانال گوش وارد کنید. در صورت لزوم دست خود را روی صورت افراد ثابت نگه دارید. ورود آهسته و آرام می تواند از حرکت ناخواسته در بیمار جلوگیری کند. همچنین دست و اسکوپ شما را در ردیف گوش نگه می دارد و خطر آسیب دیدگی را به حداقل می رساند.

  • از فشار بیش از حد به اتوسکوپ که می تواند به دیواره داخلی کانال را ضربه بزند و باعث ناراحتی بیمار شود، خودداری کنید.

اسپکولوم را 1 تا 2 سانتی متر درون کانال فشار دهید

4- اسپکولوم را 1 تا 2 سانتی متر درون کانال فشار دهید.

از فرو کردن اسپکولوم در مجرای گوش خودداری کنید. آن را حداکثر 1 تا 2 سانتیمتر وارد کنید و سپس از نور استفاده کنید تا دورتر از نوک اسپکولوم مشاهده شود. در صورت بروز هرگونه درد و ناراحتی بیمار فورا معاینه را متوقف کنید. گوش میانی و پرده گوش را معاینه کنید.

زاویه اتوسکوپ را تنظیم کنید.

5- زاویه اتوسکوپ را تنظیم کنید.

نوک اتوسکوپ را به سمت بینی شخص بکشید. این زاویه طبیعی کانال گوش است. از اینجا، اتوسکوپ را به آرامی در زوایای مختلف حرکت دهید. این به شما امکان می دهد پرده گوش و دیواره کانال را مشاهده کنید. به محض مشاهده هرگونه علامت افزایش درد یا ناراحتی، معاینه را متوقف کنید.

اتوسکوپ را بیرون بیاورید

6- اتوسکوپ را بیرون بیارید.

اتوسکوپ را به موقعیت اولیه خود برگردانید. در حین تماشا از طریق اسپکولوم، اسپکولوم و اسکوپ را از مجرای گوش و گوش خارجی شخص خارج کنید. گوش فرد را رها کنید.

دور انداختن اسپکلوم اتوسکوپ

7- اسپکولوم را دور بیندازید.

اسپکولوم را از روی اتوسکوپ خارج کنید. آن را در یک ظرف زباله پزشکی مجاز بیندازید تا شیوع بیماری یا عفونت در سایر بیماران به حداقل برسد.

  • اگر اسپکولوم یکبار مصرف ندارید، هر یک از نوک ها را با آب داغ تمیز کنید تا موم اضافی آن برداشته شود. سپس اسپکولوم را به مدت 10 دقیقه در یک ظرف الکل فرو ببرید.

بخش سوم- شناسایی مشکلات احتمالی با اتوسکوپ

شناسایی مشکلات احتمالی گوش با اتوسکوپ

1- علائم گوش سالم را بشناسید.

گوش ها می توانند در اندازه، شکل و رنگ متفاوت باشند. با این حال، گوش های سالم دارای خصوصیات کلی یکسان هستند. شناخت این علائم می تواند به شما در معاینه سریع بیمار و شناسایی نواحی مشکل دار کمک کند. موارد زیر نشانه های کانال گوش و پرده گوش سالم است:

  • کانال گوش باید به رنگ پوست همراه با موهای ریز باشد. ممکن است مقداری موم قهوه ای مایل به زرد یا قهوه ای مایل به قرمز وجود داشته باشد که طبیعی است. نباید متورم باشد.
  • پرده گوش باید سفید مرواریدی یا خاکستری و شفاف باشد. باید استخوانهای ریز را در ادامه پرده گوش ببینید. مخروطی از نور در موقعیت ساعت 5 در گوش راست و موقعیت ساعت 7 در گوش چپ قابل مشاهده است.

تشخیص ناهنجاری گوش

2- ناهنجاری ها را تشخیص دهید.

گوش های آلوده یا بیمار نیز انواع مختلفی از علائم را نشان می دهند. در هنگام معاینه ناهنجاری ها را تشخیص دهید. این می تواند به شما در درمان سریع مشکلات احتمالی کمک کند. به دنبال ناهنجاری های زیر در مجرای گوش و پرده گوش باشید که ممکن است علامتی از مشکل باشد:

  • تکان دادن یا کشیدن گوش خارجی باعث درد یا ناراحتی می شود. کانال گوش همچنین ممکن است قرمز، حساس، متورم یا پر از چرک باشد.
  • پرده گوش ممکن است انعکاس نور کمی داشته باشد یا هیچ انعکاسی نداشته باشد. همچنین ممکن است سرخ شدگی، مایعی کهربایی یا حباب در پشت پرده گوش ببینید. همچنین ممکن است سوراخ (های) قابل مشاهده، زخمهای سفید رنگ روی سطح پرده گوش، انسداد موم و انسداد با جسمی مانند حبوبات یا حشره وجود داشته باشد.

پیگیری مراقبت پزشکی گوش

3- مراقبت پزشکی را پیگیری کنید.

اگر شما یک معاینه انجام داده اید و برای تشخیص شرایط پزشکی آموزش ندیده اید، قرار ملاقات با پزشکی را تعیین کنید. این امر می تواند اطمینان حاصل كند كه شما یا بیمارانتان تشخیص صحیح و درمان سریع عفونت یا سایر شرایطی را كه می تواند بر گوش شما تأثیر بگذارد، دریافت خواهید کرد. هر یک از ناهنجاریهای قابل مشاهده زیر در گوش را پیگیری کنید:

  • التهاب
  • قرمزی
  • تورم
  • چرک
  • قرمزی عدم رفلکس نوری پرده گوش
  • مایع یا حباب های پشت پرده گوش
  • سوراخ در پرده گوش
  • اشیاء خارجی یا موم بهم چسبیده

منبع :

https://wikihow.com