آموزش استفاده از اسپیرومتر تشویقی

آموزش استفاده از اسپیرومتر تشویقی مبحثی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

اسپیرومتر تشویقی یک وسیله ی درمانی پزشکی است که به تنفس کامل و عمیق برای بازکردن کیسه های هوایی شش ها کمک می‌کند. این وسیله بعد از عمل های جراحی یا برای افراد با اختلالات ریوی، مانند انسداد مجاری ریه یا ذات الریه، جهت افزایش حجم شش ها استفاده می‌شود و ریه ها را فعال، سالم و تمیز نگه می‌دارد.

استفاده از این دستگاه آسان بوده و می‌توان هم در بیمارستان و هم خانه جهت بهبود عملکرد ریه ها از آن استفاده کرد.

مرحله اول: آماده سازی دستگاه

آماده سازی دستگاه

1. قطعات نفس یار را به هم متصل کنید.

اگر برای اولین بار از دستگاه استفاده می‌کنید، دست ها را بشویید، سپس قطعات را از کیسه پلاستیکی جدا کنید. لوله انعطاف پذیر را به همراه قطعه دهانی بکشید و از حالت جمع شده خارج کنید و سمت فاقد قطعه دهانی را به ورودی هوا متصل کنید. دهانه ورود هوا در سمت پایین-راست پایه قرار دارد.

محل پیشنهادی اسپیرومتری

2.نشانه را در محل پیشنهادی دستگاه قرار دهید.

ستون بزرگ سمت بیرونی دستگاه دارای یک نشانی راهنما بوده که میزان عمق مورد نیاز برای هر تنفس را نشان می‌دهد که تعیین این نشانگر بر عهده پزشک معالج شما می‌باشد.

زمانی که شما در دستگاه می‌دمید، یک پیستون یا توپ درون لوله به سمت بالا حرکت می‌کند تا به نشانگر برسد.

هنگام استفاده از اسپیرومتری یا بنشینید یا بایستید

3.برای از استفاده از دستگاه یا بایستید یا بنشینید.

قبل از استفاده از دستگاه به صورتی که کمر شما راست باشد روی صندلی بنشینید تا ریه های شما بتوانند تا حد امکان باز شوند. یا بایستید به نحوی که کمر شما صاف باشد.

اسپیرومتری در محل افق دید

4.اسپیرومتر را درمقابل افق دید خود قرار داده به صورتی که پایه آن با زمین موازی باشد.

هنگام آموزش استفاده از اسپیرومتر تشویقی به این مورد خیلی دقت نمایید.  اسپیرومتر را با دست خود نگه دارید (اگر راست دست هستید با دست چپ خود و اگر چپ دست هستید با دست راست خود نگه دارید). به صورتی که قطعه دهانی به راحتی به دهان شما برسد. اطمینان حاصل کنید که پایه با زمین موازی باشد.

مرحله دوم: تنفس درون دستگاه

درون دستگاه تنفس کنید

1.دهان خود را در اطراف قطعه دهانی جای دهید و بازدم کنید.

به صورت عادی دم و بازدم انجام دهید و از دست غالب خود برای گذاشتن قطعه دهانی روی لب های خود استفاده کنید. لب های خود را دور قطعه دهانی قفل کرده و زبان را در کف دهان نگهدارید تا باعث بسته شدن مسیر هوا نشود.

دم گرفتن از اسپیرومتری تا رسیدن به نشانه

2.تا زمانی که پیستون به نشانگر برسد از دهان خود دم بگیرید.

در حالی که قطعه دهانی را در دهان دارید یک دم عمیق و آرام بگیرید. یک توپ(پیستون) زرد درون ستون وجود دارد که همراه با دم شما بالا می‌آید. هدف بالا بردن توپ تا حد مشخص شده توسط نشانگر کنار ستون است.اگر نمی‌توانید با دم خود توپ را تا سطح نشانگر بالا ببرید ناامید نشوید. به مرور زمان با استفاده از اسپیرومتر عملکرد ریه های شما بهبود پیدا می‌کند.

نفس خود را نگه دارید

3.نفس خود را تا حد ممکن نگه دارید.

زمانی که نشانگر به حد مطلوب رسید، نفس خود را تا حد ممکن نگهد ارید(حداقل 10 ثانیه). دراین زمان توپ یا پیستون به جای اول خود بازمی‌گردد. بعد از نگه داشتن نفس تا حد امکان، به آرامی هوا را از دهان به داخل اسپیرومتر بازدم کنید.سپس می‌توانید قطعه دهانی را برداشته و چند ثانیه استراحت کنید.

عملیات بازدم

4.از دهان خود عملیات بازدم را انجام دهید و سپس چند ثانیه استراحت کنید.

تا جای ممکن بعد از نگه داشتن نفس خود، در اسپیرومتری تشویقی نفس خود را از دهان خارج نمایید.سپس می توانید قطعه دهانی خود را خارج نمایید و برای چند ثانیه استراحت کنید.

10 بار در ساعت این عمل را انجام دهید

5.دفعات تمرین با اسپیرومتر را به 10 بار در ساعت یا هرچند بار که توصیه پزشک باشد برسانید.

اگر پزشک شما برنامه دفعات استفاده از دستگاه را به شما داده طبق آن عمل کنید در غیر این صورت دفعات را به حداقل 10 بار در ساعت برسانید. فراموش نکنید که برای جلوگیری از سرگیجه، بین هردو بار تنفس در دستگاه استراحت داشته باشید.

سرفه بعد از استفاده

6.بعد از هربار تمرین، خارج از دستگاه سرفه کنید تا ریه ها را تمیز کنید.

بعد از استفاده از دستگاه به تعداد توصیه شده، چند بار سرفه کنید.این کار باعث خروج هرگونه مایع یا موکوز (خلط) از مجاری تنفسی شما می‌شود و تنفس را راحت‌تر می‌کند.

مرحله سوم: نگهداری از دستگاه و پیگیری میزان پیشرفت

شستن قطعه دهانی

1.قطعه دهانی را بعد از هر بار مصرف شسته یا هر 24 ساعت تعویض کنید.

اگر قطعه دهانی جدا شدنی نیست، بین دفعات استفاده برای جلوگیری از عفونت و رشد باکتری ها، آن را با آب و صابون ولرم شستشو دهید یا می‌توانید مرتبا قطعه دهانی را تعویض نمایید.

تهیه گزارش

2.تهیه گزارش از عملکرد و پیشرفت سلامتی

در برخی موارد ممکن است پزشک شما نیاز به دانستن ظرفیت ریوی شما داشته باشد.با یادداشت میزان حرکت پیستون میزان پیشرفت خود را ثبت کنید.نشانگرها و اعدادی روی ستون عمودی دستگاه قرار دارد که میزان هوای ورودی به ریه را در هر دم نشان می دهد.

سرگیجه هنگام استفاده از اسپیرومتر

3.در صورتی که سرگیجه دارید آن را به پزشک خود گزارش دهید.

هر زمان احساس سرگیجه داشتید تمرین را متوقف کنید و به میزان مورد نیاز استراحت کنید، سپس به ادامه تمرین بپردازید.

نکته:در صورت احساس درد و ناراحتی هنگام تمرین یا سرفه کردن، یک بالش را در قسمت میانی بدن خود نگه دارید.

منبع:

https://www.wikihow.com