مجله و آموزش سدان مد

تیشو اکسپندر چیست ؟

تیشو-اکسپندر

تیشو اکسپندر | Tissue Expander

تیشو اکسپندر در حال حاضر بهترین گزینه جهت ترمیم بافت های از دست رفته می باشد.

عمدتا جراحان پلاستیک به منظور بازسازی و ترمیم بافت های از دست رفته از روش های نظیر پیوند پوست، فلپهای موضعی یا استفاده از بافت آزاد استفاده می کنند.

خرید

ولی هر کدام از این روش های مشکلات خاص خودشان را دارند. پیوند های پوستی ممکن از پس زده شوند و از نظر زیبایی آن چنان موثر واقع نگردند.

فلپهای موضوعی ممکن است از نظر اندازه برای پیوند موثر واقع نشوند و بافت های ازاد ممکن است باعث ایجاد اسکار های اضافه گردند.

بهترین گزینه در حال حاضر جهت ترمیم استفاده از تیشو اکسپندر است.

تیشو اکسپندر چیست؟

متسع کننده های بافتی را تیشو اکسپندر می نامند.

تیشو اکسپاندرهای بافتی نقش به سزایی را در درمان بيمارانی با ضایعات پوستی و بافت نرم دارند.

در سال 1957، نئومن از یک وسیله بادکنک مانند زیر جلدی که پر از هوا بود برای ترمیم گوش استفاده کرد. در سال بعد، رادووان برای ترمیم پستان از متسع کردن بافت استفاده کرد.

پس از آن زمان متسع کردن بافت در ميان  تمامی جراحان پلاستیک مورد توجه قرار گرفت و به بهترین روش درمانی انتخابی برای درمان ضایعات پوستی و بافت نرم تبدیل گشت.

تیشو اکسپندر  یک محصول استریل شده و متشکل از یک کیسه قابل اتساع سیلیکونی با حجم های مختلف ، یک موضع تزریق خود مسدود شونده ، دو لوله رابط و یک کانکتور مرتبط کننده قابل تنظیم می باشد و جنس آن از سیلیکون است.

در واقع، تیشو اکسپندر به صورت موقت در زیر جلد یا زیر عضله تعبیه می گردد تا با افزایش بافت طبیعی در ناحیه آسیب دیده باعث ترمیم آن قسمت شود.

تیشو اکسپندر نه تنها باعث کشش پوست می گردد بلکه با تحریک پروليفراسيون باعث رشد سلول های طبیعی هم می گردد.

تیشو اکسپندر چیست ؟

تیشو-اکسپندر

کاربرد Tissue Expander

جراحی پلاستیک با استفاده از تیشو اکسپندر یک عمل جراحی ترمیمی است که باعث ترمیم و بازسازی قسمت های از دست رفته و آسیب دیده می کند.

صرفا تیشو اکسپندر فقط برای جراحی پوست بدن که قابلیت انعطاف پذیری دارد، استفاده می شود.

تیشو اکسپندر تمام آسیبهای به وجود آمده در زمان تولد، جراحی، تصادف را تا حد زیادی در بر می گیرد و به حالت اولیه برمیگرداند.

عمدتا جراحان پلاستیک به منظور بازسازی و ترمیم بافت های از دست رفته از روش های نظیر پیوند پوست، فلپهای موضعی یا استفاده از بافت آزاد استفاده می کنند.

ولی هر کدام از این روش های مشکلات خاص خودشان را دارند. پیوند های پوستی ممکن از پس زده شوند و از نظر زیبایی آن چنان موثر واقع نگردند.

فلپهای موضوعی ممکن است از نظر اندازه برای پیوند موثر واقع نشوند و بافت های ازاد ممکن است باعث ایجاد اسکار های اضافه گردند.

بهترین گزینه در حال حاضر جهت ترمیم استفاده از تیشو اکسپندر است.

نحوه استفاده از تیشو اکسپندر

میزان زمان مورد نیاز به جهت انجام این جراحی حدود یک الی دو ساعت می باشد عمدتا این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد ولی ممکن است تحت بی حسی موضعی نیز صورت پذیرد.

Tissue Expander به صورت موقت در زیر عضله و محل مورد نظر جهت ترمیم بافت آسیب تعبیه می گردد و با محلول نرمال سالین تا حدی که از نظر جراح کافی باشد، متسع می گردد و بافت جدید پوستی در پی عملکرد آن به وجود می آید.

سایز تیشو اکسپندر متناسب با محلی است که قرار است در آنجا پیوند صورت بگیرد.

به بیان دیگر، در این روش جراح شکافی را در نزدیکی قسمتی که می خواهد پوست را منبسط و باز کند، ایجاد می کند. شکاف ایجاد شده بسیار کوچک است به صورتی که پس از انجام عمل  جای زخم باقی مانده سریع از بین خواهد رفت.

پس از ایجاد این شکاف کوچک، جراح یک کیسه سیلیکونی که قابلیت منبسط شدن را دارد از محل شکاف که مانند یک جیب عمل می‌کند وارد پوست می کند.  سپس، از طریق یک لوله که به کیسه سیلیکونی متصل است ، کیسه از سالین پر می کند.

یک لوله خود مسدود کننده نیز وجود دارد که در زیر سطح پوست قرار می گیرد.

پس از بخیه قسمت شکاف خورده پوست کیسه با محلول سالین پر می گردد، سپس در حالیکه که کیسه بزرگ می‌شود، پوست هم کشیده و باز م گردد.

لازم است که بیمار برای تزریق سالین طی چند دوره به جراح مراجعه نماید.

بعد از اینکه سطح پوست باز شد، عمل جراحی دوم که شامل برداشتن کیسه سیلیکون منبسط شده است، لازم است و سپس در قسمت جدیدی که پوست مشکل دارد تعبیه می گردد.

پس از انجام این جراحی پلاستیک از داروهای تجویز شده که مناسب بهبود و سلامت پوست شماست به طور منظم استفاده کنید.

استفاده از تیشو اکسپندر مناسب چه کسانی است؟

عمدتا بعد از عمل برداشتن پستان، به منظور باز سازی و بزرگ کردن پستان، این نوع  عمل جراحی انجام می شود.

این عمل جراحی در هر قسمت از بدن و در هر سنی قابل انجام می باشد.

قسمت هایی از پوست که نرم و سالم است مثل بازوها، گردن، صورت، دست و پاها این عمل موفقیت آمیز تر خواهد بود، اما  برای قسمت هایی که پوست ضخیم تر دارند مانند قسمت پشت کمر و تنه بالای بدن این عمل توسط جراحان توصیه نمی گردد.

مزایا

از مزایای این نوع عمل جراحی پلاستیک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

این عمل جراحی پلاستیک برای برای کلیه سنین مناسب است . همچنین لازم به ذکر است که بافت آسیب دیده با همان رنگ پوست، مو و فولیکول پوشانده خواهد شد که در واقع پوستی طبیعی را به فرد باز می گرداند.

معایب

از معایب این عمل جراحی این است که صرفا برای بافت نرم قابل انجام است و برای مثال برای نیم تنه بالا و پشت توصیه نمی شود.

این عمل جراحی برای پوست های ضخیم مناسب نمی باشد. همچنین از آنجایی که پوست به تازگی شکل گرفته است همراه با عروق خونی و اعصاب است که احتمال عفونت را افزایش می دهد .

تزریق سالین برای بیماران ممکن است تا چند ساعت ایجاد درد و مشکل کند. از دیگر معایب می توان به احتمال نشت سالین اشاره کرد، درست است که محلول سالین جذب می گردد ولی مجددا باید تزریق شود.

12 دیدگاه در “تیشو اکسپندر چیست ؟

  1. عقیل محمدی گفت:

    سلام! خیلی مایل بودم.هزینه بروز انواع TE را در سایت می گذاشتید.
    توضیحات کافی و ساده و در عین حال تخصصی و کامل.
    سپاس!

    1. فرزاد راد گفت:

      خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتید.

  2. شادی گفت:

    سلام برای اسکار جای جوش روی لپ قابل استفاده هست؟ من ده ساله همه کار رو دوستم انجام دادم اصلا پوستم درست که نشده هیچ هر بار یه سوراخ جدیدتر اضافه می‌شد این جراحی برای جای اسکار قابل انجام هست؟ و هزینه آن چقدر هست؟

    1. فرزاد راد گفت:

      اطلاعی در این مورد نداریم که چه هزینه ای دارد ولی فکر میکنم شما بهتره که از سیلیکون شیت ها و یا لیزر استفاده کنید

  3. نهال گفت:

    با سلام.من ۳۷روزه که ۲طرف صورتم تیشو اکسپندر گذاشتم.پورت صورتمو پاره کرد و نظر دکترم اینه ۱روز در میون تزریق انجام بدم.با توجه به پارگی پوستم به نظرتون باید چیکار کنم؟ممکنه محل پارگی رو بخیه بزنن؟لطفا راجب دوره درمان با تیشو راهنماییم کنید.با تشکر

    1. فرزاد راد گفت:

      سلام. پیشنهاد ما همیشه این بوده که در زمینه های پزشکی حتما و حتما از پزشک خودتون مشورت بگیرید

  4. ف گفت:

    من برای سینه موقتا تیشو اکسپندر دارم. در داره و هر بار که داخلش مایع تزریق میشه تا چند روز خیلی درد داره. و اون شنت (لوله)‌اش واقعا به دنده ام فشار میاره. بطوریکه بعضی شبها تمام شب را نشسته میخوابم تا فشار کمتری به دنده ام بیاد و از دردش کم بشه.

    1. سمی گفت:

      سلام دوست عزیز.بعد انجام تیشو اکسپندر پروتز گذاشتید نتیجه عملتون رضایت بخش بود؟؟
      من تازه میخوام تیشو اکسپندر بذارم گفتید درد داره اذیت شدین استرس گرفتم
      شماچندسالتون هست ؟؟؟

  5. ناشناس گفت:

    سلام من تیشو تو سرم گذاشتم هیچ دردی و احساس ناراحتی ندارم خیلی راضی هستم

  6. مریم گفت:

    سلام وقت بخیر من داخل شکمم بخاطر سوختگی بالای شکم تیشو گذاشتم یکی از اینا قرمز شده پوستم من مدام سفالکسین میخورم آیا ممکنه تیشو جابجا شده باشه یا عفونت کرده باشه

    1. مدیر سایت گفت:

      با سلام
      لطفا با پزشکتون صحبت بفرمایید. سایت ما مشاوره پزشکی نیست.

  7. زهره امیری گفت:

    سلام
    نگران نباشید
    من هفته پیش تیشو رو درآوردم وپروتز گذاشتم،درد داشتم ،اذیت شدم وهردفعه بعد تزریف عین سرماخورده های عفونی می شدم ولی ،۵۰ سی سی بیشتر تزریق نمی کردم که این عوارض فقط ۲ روز باشه.
    به هرحال راه رفتنی باید رفت.حالا راحت شدم خداراشکر
    سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *