بهترین سوند معده سیلیکونی چه ویژگی‌هایی دارد؟

سوند معده یکی از وسایل پرکاربرد در پزشکی است. از این لوله‌ی انعطاف‌پذیر و نرم برای انتقال مواد غذایی به داخل ژژنوم و معده‌ی بیماران استفاده می‌شود. بیمارانی که قادر به بلعیدن غذا نیستند و یا به دلیل مشکلاتی که در ناحیه حلق، دهان و یا مری آن‌ها ایجاد شده است، برای خوردن غذا به سوند نیاز نیاز دارند. به دلیل اینکه سوند معده به طور مستقیم با قسمت داخلی بدن در ارتباط است، باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. ماده‌ای که برای تولید این سوند استفاده می‌شود، باید از مواد نرم و انعطاف‌پذیر باشد. در ادامه به توضیح بیشتر این لوله‌ی پلاستیکی می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

سوند معده سیلیکونی چیست؟

چرا از سوند معده سیلیکونی استفاده می‌شود؟

ساختار سوند معده چگونه است؟

ویژگی‌های سوند سیلیکونی معده

نحوه استفاده از سوند معده سیلیکونی

مراقبت از سوند سیلیکونی معده

مزیت استفاده از سوند معده سیلیکونی

سوند معده سیلیکونی چیست؟

سیلیکون یک ماده‌ی نرم و انعطاف‌پذیر است که برای تولید بسیاری از محصولات پزشکی و دندانپزشکی کاربرد دارد. سوند معده باید دقیقاً به داخل معده‌ی بیمار هدایت شود. اگر این سوند خشک باشد، باعث اذیت شدن بیمار می‌شود. به طوری که زمان ورود به معده، دیواره‌های مری و حلق بیمار را می‌خراشد. از سوی دیگر فرستادن یک لوله‌ی بیش از حد نرم به داخل معده کار راحتی نیست. زیرا در یک گوشه جمع می‌شود و وارد معده بیمار نمی‌شود.

به همین دلیل تولید سوند معده کار راحتی نیست. موادی که برای تولید این وسیله باید استفاده شوند، نباید بیش از حد نرم و یا بیش از حد سفت و خشک باشند. سوند معده سیلیکونی با خاصیت نرم اما قابل هدایت به سمت معده تولید می‌شود. زمانی که پرستار آن را از طریق دهان به سمت مری و سپس معده‌ی بیمار می‌فرستد، به دلیل سیلیکونی بودن، هیچ آسیبی به ناحیه‌ی حلق، مری و معده‌ی بیمار وارد نمی‌کند.

چرا از سوند معده سیلیکونی استفاده می‌شود؟

این سوند برای تغذیه‌ی بیماران و رساندن مواد غذایی به بدن آن‌ها طراحی و تولید می‌شود. وقتی بیمار نتواند برای مدت زمان طولانی غذا بخورد و در حالی که بدن به شدت به دریافت مواد مغذی نیاز دارد، تنها راه استفاده از یک رابط است که غذا را را از دهان به معده برساند.

سوند معده سیلیکونی دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. در بیمارانی که به سرطان حنجره و یا مری مبتلا هستند و یا جراحی‌های سختی در ناحیه‌ی دهان انجام داده‌اند، بهترین راه استفاده از سوند معده سیلیکونی برای آن‌هاست. با کمک این لوله مواد غذایی نرم و آبکی از طریق لوله راهی معده می‌شود. در یک سمت این لوله، اطرافیان یا پرستار می‌تواند غذای بیمار که اغلب به صورت سوپ است، داخل سوند بریزد.

ساختار سوند معده چگونه است؟

سونده معده سیلکونی به نحوی تولید می‌شود که راه تغذیه و تزریق دارو برای بیمار از هم جدا باشد. شکل آن به صورت Y است. انتهای آن طویل و بلند است و در قسمت معده قرار می‌گیرد. دو سر این سوند یکی برای تغذیه و دیگری برای تزریق دارو استفاده می‌شود. بر روی هر دو رابط، درپوش تعبیه می‌شود. بعد از اینکه غذا و داروی بیمار وار معده شد، درب آن بسته می‌شود تا مانع از ورود هوا و میکروب به داخل معده شود.

ویژگی‌های سوند سیلیکونی معده

این سوند به طور 100 درصد از مواد سیلیکونی درجه یک ساخته می‌شود. اغلب بیماران برای مدت زمان طولانی به سوند نیاز دارند. بنابراین دوام این لوله‌ی انعطاف‌پذیر اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر ماندن آن در بدن بیمار نباید باعث بروز مشکلات دیگری از جمله زخم و عفونت شود.

نوک سوند معده به طور مخروطی طراحی می‌شود تا پرستار بتواند آن را به راحتی به داخل معده بیمار هدایت کند. در برخی از محصولات برای مشخص شدن عمق و موقعیت قرار گیری سوند، بر روی آن علامت ایجاد می‌شود. از این طریق بدون عکس رادیولوژی پرستار می‌تواند بفهمد که نوک سوند معده دقیقاً در کجای بدن بیمار قرار دارد. در مواردی هم ممکن است به تصویربرداری نیاز داشته باشد تا نوک سوند دقیقاً در داخل معده بیمار قرار بگیرد.

نحوه استفاده از سوند معده سیلیکونی

این سوند با بسته بندی‌های مخصوص و استریل شده به دست مصرف کننده می‌رسد. در عین حال پرستار زمان استفاده باید ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشوید و سپس با دستکش و ماسک این سر سوند را راهی معده‌ی بیمار کند.

سوند باید به آرامی و کم‌کم وارد معده شود. حرکت‌ یکباره‌ی آن باعث آسیب جدی به مری و یا معده‌ی بیمار می‌شود. از سوی دیگر بعد هر بار استفاده باید درپوش سوند بسته بماند. زمان بیرون کشیدن سوند هم باید آن را به آرامی از بدن بیمار جدا کنند.

مراقبت از سوند سیلیکونی معده

این سوند سیلیکونی تا انتهای درمان کامل بیمار در داخل معده‌ی او باقی می‌ماند. اما از آنجا که ممکن است باعث بروز برخی از مشکلات از جمله عفونت شود، نیاز به مراقب ویژه‌ای دارد. پرستار باید بلافاصله بعد از خارج کردن سوند از پاکت، آن را برای بیمار نصب کند.

سوند‌های سلیکونی بعد از مدتی خشک و غیرقابل استفاده هستند. برای بیمارانی که باید مدت زمان طولانی از سوند معده استفاده کنند، بهتر است بعد از حداکثر 3 ماه سوند را تعویض کنید. برای این دسته از بیماران بهتر است از سوند دائم معده استفاده کند. سوند نلاتون یا موقت، با سایزبندی و رنگ‌های مختلفی موجود است.

این سوند می‌تواند از طریق حلق (ایجاد سوراخ در گلو) و یا بینی و دهان وارد معده بیمار شود. در هر دو صورت رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ورود میکروب‌ها به همراه سوند به داخل بدن بیمار ضرورت دارد.

مزیت استفاده از سوند معده سیلیکونی

این سوند از جنس نرم تولید می‌شود که بدون درد و خونریزی در معده بیمار قرار می‌گیرد.

برای مدت زمان طولانی (تا 6 ماه) قابل استفاده است.

دارای سیم راهنما (گاید) است که پرستار می‌تواند از طریق شماره‌ها قرار گرفتن نوک سوند در معده را تشخیص دهد.

قسمت‌هایی از این سوند به ماده‌ی حاجب یا کنتراست آغشته شده است. در این صورت عسکبرداری با اشعه‌ی x برای مشاهده محل قرارگیری سوند آسان‌ می‌شود.

شفاف بودن لوله که هدایت غذا و دارو به سمت پایین را به خوبی نشان می‌دهد.

این محصول با اکسید اتیلن (EO) استریل می‌شود و به همین دلیل خطر عفونت را تا مدت‌ها از بیمار دور می‌کند.

تجهيزات پزشکی سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.