تفلون پیستون گوش چیست

تفلون پیستون گوش یا همان پروتز گوش جایگزین استخوانچه گوش می شود. پزشک متخصص آن را برای بازسازی کامل گوش استفاده می‌کند. این کار برای انتقال موج صد از قسمت صماخ به گوش داخلی انجام می‌شود. این پروتز کامل در موارد خاصی برای بیماران استفاده می‌شود. تشخیص پزشک در این مورد الزامیست. در ادامه به توضیح بیشتر این محصول پزشکی می‌پردازیم.

تفلون پیستون گوش چیست؟

این پروتز می‌تواند شنوایی را به بیمارانی که دچار نقص استخوانچه هستند، بازگرداند. در صورتی که بیمار با این مشکل مواجه باشد، موج صدا از پرده صماخ به گوش میانی نمی‌رسد. در نتیجه بیمار هیچ صدایی را نمی‌شنود.

پزشک پروتز گوش را براساس نیاز بیمار و طی یک عمل جراحی به جای استخوانچه قرار می‌دهد. در واقع این استخوان می‌تواند همانند یک سمعک در گوش بیماران ناشنوا عمل کند. این پروتز از مواد انعطاف‌پذیری مثل کامپوزیت پلی تترا فلورواتلین و یا الیاف کربن تهیه می‌شود.

چه زمانی از تفلون پیستون گوش استفاده می‌شود؟

در صورتی که استخوان رکابی گوش بیمار حالت چسبندگی داشته باشد، از پروتز تفلون پیستون استفاده می‌شود. این روش برای کسانی کاربر دارد که دچار کاهش شنوایی حسی – عصبی شده‌اند. این افراد بعدی از انجام جراحی قادرند صداها را به شکل طبیعی با گوش بشنوند.

پزشک جراح این پروتز تفلون را در قسمت پشت پرده و در داخل گوش میانی قرار می‌دهد. بخش دیگری از این پروتز شامل یک باطری است که در قسمت پشت گوش و زیر پوست جاسازی می‌شود. از باطری دو سیم نازک خارج می‌شود. یکی از این سیم‌ها به قسمت استخوانچه اول شنوایی و سیم دوم هم به استخوانچه سوم متصل می‌شود.

در این جراحی پرده گوش همانند یک میکروفون عمل می‌کند. به طوری که صدایی را که دریافت کرده، پخش می‌کند. در واقع سیم‌هایی که به استخوانچه‌ها متصل می‌شوند، می‌توانند ارتعاشات دریافتی گوش را تقویت کنند.

افراد کم شنوا که با این روش درمان می‌شوند، تا 99% شنوایی خود را بدست می‌آورند. در این روش به سمعک هیچ نیازی نیست.

تفلون پیستون چطور در گوش بیمار قرار می‌گیرد؟

پزشک برای اینکه بتواند پروتزهای تفلون را در گوش بیمار قرار دهد، از یک عمل جراحی همراه با بیهوشی استفاده می‌کند. در این جراحی، پروتزها باید در پایین‌ترین قسمت مغز یعنی بصل النخاع (ساقه مغز) قرار بگیرد. این بخش همان مرکز حیاتی و حسی حرکتی انسان است.

پزشک در زمانی جراحی ابتدا جمجمه بیمار را باز می‌کند. سپس الکترود شنوایی را در قسمت مرکز شنوایی مغز قرار می‌دهد. افرادی که به دلیل ابتلا به تومور مغزی، شنوایی خود را از دست داده‌اند، با کمک پروتز شنوایی می‌توانند مثل گذشته صداها را بشنوند.

مزیت استفاده از تفلون پیستون گوش به جای سمعک

سمعک ابزاری است که در خارج از گوش قرار می‌گیرد. بیمار باید مدام آن را در گوش خود تنظیم کند تا صداها را بشنود. اما در روش کاشت پروتز گوش، بیمار به صورت خودکار همه صداها را دریافت می‌کند. یکی دیگر از دلایل برتری پروتز گوش نسبت به سمعک، امکان دریافت صدای باکیفیت است. در روش سمعک صدا به گونه‌ی غیرواقعی دریافت می‌شود.

تلفون پیستون گوش صداها را تا حد زیادی شبیه به آنچه که وجود دارد، به گوش می‌رساند. از دیگری مزیت‌های استفاده از پروتز تفلون، مشاهده نشدن آن توسط دیگران اشاره کرد. در نتیجه هیچکس متوجه کم شنوایی فرد نمی‌شود.

در روش سمعک همیشه صداهای زمینه‌ای ریزی به گوش می‌رسد. این صداها برای بیمار مزاحمت ایجاد می‌کند. به همین دلیل اغلب بیماران کم شنوا ترجیح می‌دهند در مواقع غیرضروری از گذاشتن سمعک خودداری کنند. در حالی که تفلون پیستون گوش هیچ صدای مزاحمی را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

از دیگر مزیت‌های این روش می‌توان به امکان شنا کردن و حمام رفتن اشاره کرد. در روش قدیمی استفاده از سمعک، بیمار زمان استحمام و استخر رفتن باید سمعک‌ها را از گوش خارج کند. اما در این روش هیچ نیازی به خارج کردن پروتز گوش نیست.

همچنین باطری‌های سمعک هر هفته باید حداقل یک بار تعویض شوند. اما در تفلون پیستون گوش، باطری‌ها هر 5 سال یک بار به تعویض نیاز دارند.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.