مجله و آموزش سدان مد

راهنمای جامع انتخاب سرنگ و سوزن

راهنمای جامع انتخاب سرنگ و سوزن

سرنگ و سوزن

همه ی ما، تا حرف از انتخاب سرنگ و سوزن می‌شود، سوزنی را تصور می کنیم که به انتهای یک بدنه ی پلاستیکی بلند وصل شده باشد. بعضی ها هم با شنیدن اسم آن به یاد یکی از ترس های دوران کودکی شان می افتند، اما حالا که روزهای کودکی تمام شده اند، شما به عنوان یک فرد بالغ یا نوجوان، باید چند عدد سرنگ به عنوان ذخیره پیش خود نگه دارید تا به هنگام تجویز پزشک بتوانید از آنها استفاده کنید.

خرید سرنگ

وقتی خودتان تشکیل خانواده می دهید، درصورت بروز بیماری برای هر یک از اعضای خانواده تان، بهتر است همیشه یک  سرنگ در خانه داشته باشید.

در این موارد، نه تنها باید ترس دوران بچگی تان را، از این وسیله ی کوچک پزشکی فراموش کنید، بلکه باید یاد بگیرید چگونه از آن استفاده کنید، و مهم تر از همه لازم است بدانید همه ی سرنگ ها مثل هم نیستند و از هر کدام به منظور جداگانه ای استفاده می شود.

انواع مختلف سرنگ و سوزن

سرنگ ها در طرح ها و انواع مختلفی در بازار هستند و بیشترشان یکبار مصرف اند. به سر بعضی از آنها یک سوزن هم متصل است، ولی بعضی هم اصلا هیچ سوزنی ندارند. شما ممکن است اندازه دی یک سرنگ را از روی مقدار دارویی که در محفظه ی آن جا می‌گیرد انتخاب کنید، اما باید بدانید انتخاب میزان کلفتی، اندازه، و طول یک سرنگ مناسب، کاملا به محل تزریق آن در بدن بستگی دارد.

رایج ترین نوع سرنگ انسولین U-100 است که به همراه سوزن مخصوص افراد دیابتی از آن استفاده می کنند.

این نوع سرنگ یکبار مصرف بوده، و ارزان ترین سرنگی است که می توانید به همراه سوزن آن در بازار پیدا کنید.

در زیر،   تصاویری قرار داده ایم که آناتومی سرنگ و سوزن را به شما نشان می‌دهد.

انتخاب سرنگ و سوزن مناسب

انتخاب سرنگ و سوزن معمولا به این بستگی دارد که چه مقدار دارو، و با چه میزان فشاری باید به بدن تزریق شود. مقدار دارو را عموما با مقیاس میلی متر یا سی سی می سنجند. این دو مقیاس با یکدیگر یکسان اند؛ یعنی یک سرنگ 1 میلی متری با یک سرنگ با گنجایش 1 سی سی فرقی نمیکند.

هرچه مقدار داروی تزریقی بیشتر باشد، سرنگ هم باید بزرگتر باشد. برای داروهایی که باید با گردش فشار کم تزریق شوند نیز سرنگ های بزرگ تری لازم است. برای انتخاب سایز سرنگ، عوامل دیگری هم  مد نظر قرار می‌گیرند؛ مثلا اینکه قرار است از سرنگ به عنوان تزریق استفاده شود، یا آبیاری و کارهای پزشکی با لوله.

رایج ترین انواع سوزن ها

بعضی از رایج ترین انواع سوزن به شرح زیر می باشند؛ سوزن لوئرلاک ( قفل شونده سرپیچی )، سوزن سر باریک، سوزن نا هم مرکز، و سوزن کاتتر یا میله ای.

سرنگ سر قفلی یا لوئر، در بین همه ی انواع سرنگ بیشترین استفاده را دارد و نصب و جدا کردن سوزن آن هم بسیار سریع آسان است. برای امنیت بیشتر، حالت تابیدگی آن هم باعث می‌شود اتصال سوزن به  سرنگ محکم شود.

سرنگ سر باریک هم یکی از انواع رایج است که هنگام استفاده از آن، تنها کافی ست وسط سوزن را به سمت سرنگ فشار دهید. از سرنگ میله ای هم بیشتر برای کارهای پزشکی که نیاز به لوله دارد مانند آندوسکوپی یا لوله های تغذیه استفاده میشود.

از سوزن هایی که سر نا هم مرکز دارند، زمانی استفاده می‌کنند که می خواهند دارویی را به صورت موازی به پوست بیمار تزریق کنند، و همچنین برای تزریق به داخل رگ های سطحی پوست بدون اینکه سر سوزن به دو دیواره ی رگ رسوخ کند.

انتخاب سرنگ و سوزن با ضخامت و طول مناسب

سوزن ها از لحاظ طول و ضخامت باهم متفاوت اند. سوزن های کوتاه مناسب تزریق هایی هستند که دقیقا باید زیر سطح پوست انجام شوند، در حالی که از سوزن های بلند برای تزریق به ماهیچه های داخلی بدن استفاده می‌شود.

مشابهاً، تزریق با سوزن های کم ضخامت، درد کمتری دارد، در حالی که سوزن های ضخیم، که مسلماً طول بیشتری هم دارند، برای پوست های ضخیم تر طراحی شده اند. هرچه چسبندگی یا همان درجه غلظت دارو بیشتر باشد، شماره سنج سرنگ هم کمتر خواهد بود.

شماره سنج ضخامت سرنگ به گونه ای طراحی شده است که بالاترین عدد آن، نشان دهنده ی کمترین عرض سوزن(باریک تر بودن سوزن)، و کوچک ترین عدد آن نشان دهنده ی ضخیم بودن آن است. بنابراین برای تزریق داروهای غلیظ باید از سوزن های ضخیم، با شماره سنج ضخامت پایین استفاده کنید.

سر سوزن

خرید سرنگ و سوزن

وقتی قصد خرید و انتخاب سرنگ و سوزن را دارید، لازم است بدانید درواقع به چه سرنگی احتیاج دارید.

آیا می خواهید از آن برای تزریق ها به درون پوست استفاده کنید، یا زیر پوست، و یا تزریق به داخل ماهیچه ها؟ برای هر کدام از این تزریق ها به سوزنی با طول و ضخامت متفاوتی نیاز دارید.

راهنمای انتخاب سوزن

در تصویر بالا، به زنجیره ی انتخابی سوزن و سرنگ با توجه به طول و ضخامت آنها توجه کنید.

در لیست زیر، چند شاخصه ی مهم و سریع را برای شما قرار داده ایم تا با استفاده از آن سرنگ مناسبی برای خود خریداری نمایید.

  • میزان داروی تزریقی، اندازه سرنگ شما را تعیین میکند
  • نوع سر سوزن، باید با سر محفظه ی سرنگ هم خوانی داشته باشد( سوزن سرقفلی یا لور، سوزن سر باریک، سر میله ای، یا نا هم مرکز)
  • غلظت یا چسبندگی مایع درون سرنگ(داروی مربوطه)، ضخامت سر سوزن را تعییت میکند.
  • بلندی و ضخامت سوزن به محل تزریق پوست بستگی دارد.

پس برای خرید لوازم پزشکی مصرفی، باید از اولویت های نیاز خود آگاه باشید.

جهت خرید انواع سرنگ و سرسورن با تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *