سوند سوپراپوبیک

سوند سوپراپوبیک چیست ؟ و چه کابردهایی دارند؟

سوند سوپراپوبیک یا سوند ادراری دستگاهی است که ادرار از مثانه بیرون می‌برد. این دستگاه معمولا شامل یک لوله انعطاف‌پذیر است که ادرار را در محلی برای خالی کردن مثل یک کیسه تخلیه می‌کند. اگر فرد نمی‌تواند خود ادرار کند، ممکن است به یک سوند نیاز داشته باشد. چند نوع سوند وجود دارد. یکی از مواردی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عنوان یک سوند مجرای ادراری شناخته می‌شود. این مستقیما به داخل مجرای ادرار وارد می‌شود، جایی که ادرار به طور طبیعی از بدن خارج می‌شود.

سوند سوپراپوبیک به جای یک لوله در مجرای مثانه، از طریق یک شکاف در شکم، مثانه را تخلیه می‌کند.

یک سوند سوپراپوبیک می‌تواند برای افرادی مناسب باشد که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند سوندهای مجرا را استفاده کنند. این نوع سوند دارای مزایایی نسبت به سوندهای مجرا است، اما برای جلوگیری از عفونت و سایر مشکلات نیز نیاز به مراقبت ویژه دارد. بیایید با هم جستجو کنیم و بفهمیم این سوند چگونه کار می‌کند؟ آیا یک گزینه خوب است؟ چگونه برای مراقبت از آن استفاده کنیم؟

سوند سوپراپوبیک

سوندهای سوپراپوبیک چگونه استفاده می‌شود؟

سوندهای سوپراپوبیک اغلب به عنوان سوندهای مجرا استفاده نمی‌شود، اما ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت از سوند از آن استفاده شود.

یک سوند سوپراپوبیک اغلب به‌عنوان یک جایگزین برای سوند مجاری ادرار پیشنهاد می‌شود.

سوندهای سوپراپوبیک برای این مواقع استفاده می‌شود:

  • زمانی که مجرای ادرار آسیب دیده یا مجروح شده است
  • اگر عضلات کف لگن ضعیف شوند، باعث می‌شود سوندهای مجرای ادراری از بین بروند
  • بعد از عمل جراحی که شامل مثانه، رحم، پروستات یا ارگان‌های نزدیک است
  • اگر شخص از لحاظ جنسی فعال باشد و برای یک مدت طولانی نیاز به سوند داشته باشد
  • برای استفاده درازمدت، چون ممکن است راحت‌تر و آسان‌تر از یک سوند مجرای ادرار تعویض شود

استفاده طولانی مدت از سوندهای سوپراپوبیک گاهی اوقات مورد نیاز است:

  • دارای انسداد مثانه است که نمی‌تواند با عمل جراحی یا درمان‌های دیگر اصلاح شود
  • بی اختیاری است که سبب ایجاد خارش و سوزش پوستی یا بدتر شدن آن‌ها می‌شود
  • در معرض ناتوانی يا بدخیمی است و باعث می شود تغييرات دشوار و دردناک باشد

چگونه یک سوند سوپراپوبیک کار می‌کند؟ ( مکانسیم عمل )

قرار دادن یک سوند سوپراپوبیک نیاز به یک عمل جراحی جزئی دارد. مردم برای هرگونه درد ناشی از روش درمان، از داروهای بی‌حس کننده یا بیهوشی استفاده می‌کنند. معمولا چند اینچ زیر شکم جراح یک سوراخ کوچک ایجاد می‌کند.

یک سوند سوپراپوبیک با ناحیه مجرا یا ناحیه تناسلی ارتباط ندارد. سوند یک بالون کوچک در انتها دارد و هنگامی‌که سوند در مثانه قرار دارد، بالون آن را باد می زند. این بالون به جلوگیری از افتادن لوله کمک می‌کند.

خطرات و مزایای سوندهای سوپراپوبیک چیست؟ 

در استفاده از سوند سوپراپوبیک خطرات مختلفی وجود دارد که ممکن است گریبان‌گیر شود. دقت کنید که در مورد هرگونه نگرانی باید با یک متخصص پزشکی صحبت کنید. برای هر دو نوع سوند سوپراپوبیک و مجرای ادراری برخی از خطرات وجود دارد. اگر باکتری به سوند وارد شود و به مثانه ورود پیدا کند، می‌تواند یک عفونت ایجاد کند. عفونت می‌تواند بر دستگاه ادراری و مثانه تاثیر گذارد و می‌تواند به کلیه‌ها گسترش یابد. این نوع عفونت به عنوان CAUTI یا عفونت مجاری ادراری وابسته به سوند شناخته می‌شود. CAUTI‌ها می‌توانند جدی باشند، به خصوص در کسانی که سیستم ایمنی ضعیف و سایر شرایط بهداشتی دارند. افزایش طول سوند شانس برای ایجاد عفونت در انسان را  بالا می‌برد.

در یک مقاله در مجله پزشک خانوادگی آمریکا درمورد استفاده طولانی مدت سوندها، مگر اینکه کاملا ضروری باشد، هشدار می‌دهد. عوارض استفاده از سوند درازمدت عبارتند از:

  • التهاب کلیه
  • عفونت مزمن کلیه
  • سنگ کلیه یا سنگ مثانه
  • سپسیس، یک عفونت شدید و تهدیدکننده زندگی

یک گزارش در  Translational Andrology and Urologyبیان می‌کند که میزان عفونت و عوارض برای سوندهای سوپراپوبیکی و مجاری ادراری یکسان است. اما نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که سوندهای سوپراپوبیک اغلب راحت‌تر در نظر گرفته می‌شود و افرادی آن‌ها را ترجیح می‌دهند. این بخاطر این است که:

  • سوندهای سوپراپوبیک ممکن است برای یک فرد برای تغییر و تمیز کردن برای استفاده طولانی مدت آسان‌تر باشد
  • برش شکم ممکن است راحت‌تر از داشتن سوند در مجرای ادرار باشد، به خصوص اگر فرد در صندلی چرخ‌دار باشد.
  • یک فرد ممکن است به جای دستگاهی که در ناحیه تناسلی قرار دارد، با بریدن شکم بیشتر احساس اعتماد به نفس کند.

مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد افرادی که سوند سوپراپوبیک را بیش از یک سوند مجرای ادراری ترجیح می‌دهند. با این حال، مطالعه کنندگان اظهار داشتند، آن‌ها “میزان مرگ و میر قابل توجهی” را در ارتباط با روش قرار دادن در افراد با خطر بالا پیدا کردند. افرادی که در معرض خطر هستند، ممکن است سایر شرایط پزشکی یا جراحی قبلی را داشته باشند که موجب بروز عوارض بیشتر می‌شود. نویسندگان معتقدند: “این روش ممکن است ساده باشد اما برخی از بیماران و شرایط آن را نداشته باشند.”

به همین دلیل، نویسندگان مطالعه توصیه می‌کنند:

  • غربالگری دقیق افراد قبل از قرار دادن سوند سوپراپوبیک انجام شود
  • مراقبت‌های پزشکی خوب بعد از این روش صورت گیرد
  • در طی این روش آنتی‌بیوتیک‌ها را از طریق وریدی برای کمک به جلوگیری از عفونت باکتریایی تزریق شود

سپسیس چیست؟

سپسیس یک عارضه از استفاده طولانی مدت سوند است.

 

مراقبت‌های لازم در مورد سوند سوپراپوبیک چیست؟

سوندهای سوپراپوبیک اغلب می‌توانند در منزل توسط شخص یا مراقب آماده شوند. مراقبت از سوند سوپراپوبیک طول می‌کشد و نیاز به توجه دقیق به پاکیزگی دارد. طی چند مرحله از شروع خوب افراد با سوند خطر ابتلا به عفونت را کم می‌شود. اخذ آموزش حرفه‌ای در مورد نحوه مراقبت از سوند مهم است. یک دکتر باید مسیر صحیح را ارائه دهد و بتواند به هر سوالی پاسخ دهد. قبل از رفتن به خانه با یک سوند سوپراپوبیک، برای مردم اهمیت دارد که اگر خودشان یا یک عضو خانواده از این سوند استفاده می‌کنند، برای مراقبت از آن به جهت کمک به پیشگیری از مشکلات، چه کارهایی لازم است انجام دهند.

مردم باید با دکتر خود صحبت کنند و پاسخ هر سوالی را بیابند. دستورالعمل‌ها و یا اسم هرکسی را که در هر مرحله مورد نیاز است، بنویسید. براساس گزارش منتشر شده در پرستار خانه بهداشت و درمان، این یادگیری زودهنگام کلید موفقیت است.

سوالاتی که ممکن است مفید باشد عبارتند از:

  • چگونه می‌توان سوند را پاک کرد؟ شستشوی دست قبل و بعد از دست زدن به سوند حیاتی است.
  • چگونه سوند باید تغییر کند؟ این بر اساس وضعیت پزشکی شخصی و مدت زمان لازم برای سوند بستگی دارد.
  • مراحل لازم برای تغییر سوند چیست؟ مراحلی مانند استفاده از روان کننده در لوله، تخلیه یا تخلیه دستگاه و اتصال کیسه جدید ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند.
  • چه نوع مراقبت‌هایی برای جابجایی مورد نیاز است؟ اغلب مردم با پانسمان زخمی به خانه می‌روند که ممکن است لازم باشد تا زخم بهبود یابد.
  • شخصی می‌تواند حمام یا دوش بگیرد؟ حمام معمولا با پاک کننده‌های نرم و صابون توصیه می‌شود، اما حمام‌های داغ و طولانی اغلب توصیه نمی‌شود.
  • فرد باید چه مقدار مایعات باید بنوشد؟ کاربر می‌تواند از آب آشامیدنی استفاده کند تا مثانه و کلیه‌ها آن را تخلیه کنند، که می‌تواند خطر عفونت ادراری را کاهش دهد.

منابع لازم را دریافت کنید

اگر یک فرد نیاز به یک سوند سوپراپوبیک درازمدت داشته باشد، به منابع خاص نیاز دارد. قبل از رفتن به خانه در مورد این منابع با پزشک یا پرستار صحبت کنید. فرد ممکن است برخی منابع و ادوات جانی برای سوند دریافت کند که می‌تواند آن‌ها را از یک فروشگاه پزشکی یا داروخانه خریداری کند.

لوازم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • لوله‌های سوند و کیسه‌های اضافی
  • پاک‌کننده استریل
  • دستکش یکبار مصرف
  • ژل استریل روانکاری که کمک می‌کند تا به داخل سوند وارد شوید
  • دارو

علائم عفونت سوند را بدانید

نشانه‌های عفونت سوند عبارتند از:

  • قرمزی یا حساسیت در اطراف شکاف در شکم
  • احساس نیاز فوری به ادرار کردن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار کدر یا دارای رنگدانه
  • تب بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت

خطر ابتلا به عفونت را می‌توان با شستن دست‌ها با صابون و آب ۳۰ ثانیه قبل و بعد از تغییر، تخلیه یا اداره سوند کاهش داد. علائم عفونت نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. در صورت ظاهر شدن، باید با یک پزشک تماس بگیرید یا به نزدیکترین اتاق اورژانس بروید.

به طور کلی، بسیاری از افراد سوند سوپراپوبیک را بیش از سوندهای مجرا ترجیح می‌دهند. با این وجود سوندهای سوپراپوبیک هنوز نیاز به مراقبت دقیق و توجه به پاکیزگی دارند. با استفاده از سوند، به ویژه در درازمدت، باید با پزشک برای تعیین مزایا و خطرات مورد بحث قرار گیرد. سوندهای سوپراپوبیک ممکن است یک جایگزین راحت‌تر برای سوند مجرا را ارائه دهند و ممکن است مردم را برای مدیریت اختلالات بی اختیاری و مسائل دیگر بهتر راهنمایی کنند.

دستورالعمل و راهنمای استفاده از سوند سوپراپوبیک

هدف از این دستورالعمل، ارائه راهنمایی در مورد سوابق سوپراپوبیک در بیمارستان خیابان بزرگ اروموند (GOSH) است.

سوندیزاسیون سوپراپوبیک روشي است که تخليه مثانه را با عبور سوند به مثانه از طريق شکم ااماکن‌پذیر می‌کند. این روش با استفاده از آسپتیک انجام می‌شود و در کودکان و نوجوانان معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در شرایط تهدیدکننده زندگی یا احتباس حاد ادرار، یک سوند سوپراپوبیک ممکن است با استفاده از بی‌حسی موضعی وارد شود.

سوند سوپراپوبیک معمولا از سطح پوست وراد شکم می‌شود و از یک پانسمان آزاد لاتکس ضد حساسیت استفاده می‌کند. به عنوان مثال Mefix (اصل‌های ۱ و ۲). اگر خونریزی یا نشت ادرار وجود داشته باشد، پانسمان لازم است.

توجه: در حالی که این دستورالعمل به “کودک” اشاره می‌کند، اما تمام فعالیت‌ها برای بزرگسالان قابل اجرا است.

اغلب انواع سوندهای سوپراپوبیکی مورد استفاده در GOSH عبارتند از Foley و Cystofix. توصیه می‌شود که سوند در کوچکترین اندازه مورد استفاده قرار گیرد که به طور موثر مثانه را خالی می‌کند (اصل ۳). جراح تصمیم می‌گیرد با در نظر گرفتن کاربرد و نحوه استفاده از سوند اندازه و طراحی سوند در هنگام قرار دادن چقدر باشد؟

سوند سوپراپوبیک ممکن است در این موارد مورد استفاده قرار گیرد:

  • برقراری تعادل مایع، به عنوان مثال پس از عمل جراحی عمده یا بیماری حاد (اصل ۱۱)
  • ترمیم زخم، به عنوان مثال پس از عمل جراحی دهانه مثانه (اصل ۵)
  • به حداقل رساندن فشار و در نتیجه جلوگیری از نشت ادرار در اثر عمل جراحی مثانه، به عنوان مثال، استفاده از ایمپلنت برای مجرای ادرار (اصل ۳۸)
  • ارائه زه کشی درازمدت ادرار
  • انجام تحقیقات رادیولوژیکی و ارولوکتیک (Pratt et al 2007)

سوندیزاسیون سوپراپوبیک تنها زمانی که لازم باشد باید انجام گیرد و حداقل زمان ممکن معمولا ۳ تا ۲۸ روز باشد. با این حال، استفاده طولانی مدت برای بعضی از کودکان مناسب است (اصل ۷).

سوندهای سوپراپوبیک همیشه باید با استفاده از روش غیر لمسی مدیریت شوند. توصیه می‌شود که تمام سوندها و دستگاه‌های محافظ بدون لاتکس باشند (اصل ۸). کودک ممکن است ناراحتی ناشی از سوند را تجربه کند، حتی اگر اندازه درست و دقیق باشد. داروهای ضد درد باید تجویز شود. کودک ممکن است اسپاسم مثانه (سوزش و درد کمر در شکم) را تجربه کند (اصل ۹). داروهای ضد اسپاسمتی، مانند Oxybutynin ممکن است به صورت تجویز شده با توجه به سن و شرایط کودک مطرح شوند.

اطلاع‌رسانی به کودک و خانواده

تیم جراحی به کودک و خانواده‌های زیر اطلاع می‌دهد (اصل ۱۰):

  • استفاده از سوند ضروری است
  • دلیل سوء‌هاضمه
  • چه چیزی باعث می‌شود؟
  • مدت زمان احتمالی درمان
  • مدت زمان پیش‌بینی سوندیزه شدن

این بحث باید در پرونده سلامت کودک ثبت شود (اصل ۱۱). اگر مناسب باشد، متخصص بازی باید برای آماده کردن کودک کمک کند (اصل ۱۲). اطلاعات كتبی در بخش اورولوژی برای همه كودكان ترخیص‌شده با سوند سوپراوبيك در محل در دسترس است (اصل ۱۳).

مراقبت‌های مربوط به سوند سوپراپوبیک : بخش ورودی

سوند باید با استفاده از Hypoallergenic به شکم کودک برسد لازم است از لایه‌های لاتکس به همراه چسب در تمام زمان‌ها استفاد شود (اصول ۱ و ۲). هر زمانی که کیسه سوند تخلیه می‌شود، باید سوزن اتصال و نگهداری برای امنیت بررسی شود (اصل ۲).

در حالی که سوند در محل قرار گرفته است، برای مراقبت از شلوار، بهداشت معمول مناسب برای سن کودک باید حفظ شود. حمام کردن ممكن است در آب کم عمق انجام شود، اما توجه داشته باشید محل ورود سوند نباید تخلیه شود.

بخش ورودی فوقانی باید برای علائم تروما و عفونت مشاهده شود. پزشک کودک باید از خونریزی، تخلیه یا التهاب مطلع شود (اصل ۱۴). در صورت وجود، این مشاهدات را در سوابق بهداشتی کودک ثبت کنید (اصل ۱۱). اگر یک عفونت مشکوک باشد، باید برای آزمایش میکروب بیولوژیکی از پاک کننده‌ها استفاده کرد (اصل ۱۵).

پاکسازی بخش ورودی باید انجام شود در صورتی که خونریزی یا تخلیه وجود داشته باشد (اصل ۱۶). بخش ورود باید با استفاده از تکنیک غیر دست زدن به آسپتیک تمیز شود (اصل ۱۷).

تجهیزات زیر باید جمع آوری شوند:

  • دستکشهای بدون استریل دستکش لاتکس و پیشانی پلاستیکی (اصل ۱۸)
  • بسته‌بندی پانسمان
  • مایع اضافی گاز مایع ضد استریل (اصل ۱۹)
  • کلرید سدیم ۰٫۹% – استریل کلاسیک (اصل ۲۰)
  • پاک‌کننده چسب
  • چسب ضد چروک، آرام بخش، لاتکس (اصل ۲۱)

برای تمیز کردن خونریزی یا عفونت بخش ورودی سوپراپوبیک:

  • روش و حریم خصوصی را برای کودک و خانواده توضیح دهید (اصل ۲۲).
  • یک دستمال از ۰٫۹٪ کلرید سدیم را در یک کاسه آب گرم قرار دهید (اصل ۲۳).
  • روی پیشانی پلاستیکی قرار دهید
  • شستشوی دست خشک را کاملا انجام دهید (اصل ۱۸).
  • از بین برنده چسب را استفاده کنید (اصل ۲۴).

بسته پانسمان را باز کنید و بستر استریل را آماده و گاز اضافی را اضافه کنید.

  • کپسول ۰٫۹٪ کلرید سدیم را خشک کنید و به ماده استریل اضافه کنید.
  • ژل الکلی را به دست بگذارید و دستکش‌ها را روی آن قرار دهید.
  • به وسیله دست غیر تخصصی سوند را با استفاده از گاز استریل نگه دارید (اصل ۲۵).
  • با استفاده از گاز مایع در ۰٫۹٪ کلرید سدیم یک بار در اطراف بخش ورودی پاک کنید.
  • هربار تا جایی که بخش ورودی تمیز باشد، باید از تکه‌های جدید گاز استفاده کنید.
  • اطراف محل ورود را با استفاده از قطعه جدید گاز مرطوب کنید (اصل ۲۶).
  • سوند را به شکم کودک بچسبانید (اصل ۲).
  • تجهیزات را در یک کیسه زباله مناسب و مطابق با سیاست مدیریت زباله‌های بیمارستان (اصل ۲۷) دفع کنید.
  • دستکش و پیشانی‌بند را بردارید (در بسته بندی مناسب در خط مشی مدیریت مواد زائد بیمارستان) و شستشوی دست و دست‌های خشک را انجام دهید.
  • موارد جدید را در پرونده مراقبت‌های بهداشتی کودک ثبت کنید (اصل ۲۸).

حذف سوند چگونه انجام می‌شود؟

جهت خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.