بیهوشی نخاعی
بیهوشی نخاعی

بیهوشی نخاعی

بیهوشی نخاعی شامل تزریق بیهوشی موضعی به فضای سوباراونوئید(subarachnoid) می باشد.

آناتومی

  1. کانال نخاعی از مجرای نخاع به شیار استخوان خاجی گسترش می یابد. مرزهای کانال استخوانی، مهره های قدامی بدن ، زائده ی اصلی پهلوها، زائده های spinous و لامینای عقبی (laminae) هستند. (شکل16.2)

آناتومی ستون فقرات

  1. سه رباط بین لایه ای(interlaminar)، زائده های مهره ای را به همدیگر متصل می کنند:

الف.  به طور سطحی، رباط سوپراسپینس(supraspinous)  نوک زائده های spinous را متصل می کند.

ب. رباط اینتر اسپینس(interspinous) زائده های spinous را روی سطح افقی آنها متصل می کند.

پ. رباط  ligamentum flavum  لبه نزدیک به انتهای مهره های ستون فقرات را به سمت بالا به طرف لبه راس لامینای زیرین متصل می کند. این رباط تشکیل شده از بافت های قابل ارتجاع و معمولا توسط افزایش مقاومتشان در عبور سوزن شناخته می شوند.

  1. نخاع طول کانال مهره ای را در طول زندگی جنینی گسترش می دهد ، در هنگام تولد در حدود L3 به پایان می رسد و به تدریج به طرف سر برای رسیدن به موقعیت بالغ نزدیک L1 در دو سالگی حرکت می کند. رشته های نخاعی، مهره کمر، استخوان خاجی و ریشه های عصب دنبالچه خارج از distally انشعاب پیدا می کنند و به فرم دنبالچه ای شبیه الیاف دم اسبی در می آیند. سوزن  های نخاعی در این ناحیه از کانال  (زیر L2)  قرار گرفته اند زیرا تحرک اعصاب خطر ضربه  به سوزن را کاهش می دهد.

معرفی پرده های غشاء نخاع

  1. نخاع در سه پرده(غشاء) نخاعی نهاده شده است:
  • The pia mater
  • The arachnoid : که بین pia و dura mater (پرده خارجي پوشاننده مغز و نخاع) واقع شده است.
  • The dura mater : یک پوشش الیافی سخت در حال اجرای طولی، در طول نخاع می باشد که در S2 واقع شده است.
  1. فضای subarachnoid بین pia mater   و arachnoid واقع شده است و از دنباله dura در S2 به سمت بطن مغزی بالایی ادامه می یابد. فضا حاوی نخاع، عصب، مایع مغزی نخاعی (CSF) و رگ های خونی است که نخاع را تامین می کند.
  2. CSF یک مایع بی رنگ شفاف است که فضای subarachnoid را پر می کند. حجم کلی CSF   ، از 100 تا 150 میلی لیتر است، در حالی که حجم در فضای subarachnoid  نخاعی  25 تا 35 میلی لیتر است. CSF به طور مداوم به میزان 450 میلی لیتر در روز توسط ترشح یا تراوش پلاسما از شبکه های عروق کروئید(choroid)  واقع شده در بطن های جانبی، سوم و چهارم تشکیل شده است. CSF به داخل جریان خون از طریق پرزهاي آراکنوئید (arachnoid) و دانه های دور زخم (granulation) دوباره جذب می شود  تا از طریق dura پیش روند که در تماس با غشاء درونی حفره وریدی نخاع قرار گیرند.

تغییرات فیزیولوژیکی

  1. 1. انسداد عصبی (Neural blockade) : الیاف های کوچکتر C حامل جنبش های ارادی ، آسان تر نسبت به الیاف های حسی و حرکتی بزرگتر، مسدود می شوند.در نتیجه، سطح بلوک ارادی تا بالای سطح بلوک حسی توسط دو یا شش بخش ادامه می یابد. این پدیده به معنای بلوکه دیفرانسیل است. به طور مشابه، الیاف های  انتقال حس خیلی آسان تر ازالیاف های حرکتی بزرگتر مسدود می شوند، به طوری که بلوک حسی تا بالای سطح بلوک حرکتی ادامه می یابد.

امیدوارم نگارش مقاله فوق در مورد بیهوشی نخاعی مورد اقبال شما خوانندگان گرامی قرار گرفته باشد.

با نظرات خود ما را در بهبود و نگارش مقالات جدید یاری نمایید.

*** جهت خرید انواع سوزن اسپاینال با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید.