سوند دبل جی D.J

سوند دبل جی D.J که با نام‌های دیگری از جمله سوند دبل جی، سوند دابل و سوند دابل j هم نامیده می‌شود، یک لوله‌ی نرم انعطاف‌پذیر است. از این لوله‌ی برای مجراری ادراری بیماران استفاده می‌شود. مدت زمان استفاده از آن اغلب موقتی است. هر چند در برخی از بیماران برای مدت طولانی از استنت Double J استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این محصول می‌پردازیم.

سوند دابل j چیست؟

سوند دبل j یک لوله‌ی نرم و انعطاف‌پذیر است که برای خارج کردن ادرار بیماران تحت مراقبت کاربرد دارد. انتهای این لوله خمیده است که از لغزش آن در مثانه یا کلیه جلوگیری می‌کند. این لوله از مواد پلاستیکی نرم از جمله سیلیکون تهیه می‌شود تا زمان قرار گرفتن در کلیه بیمار، باعث آسیب به دیواره‌ی این عضو نشود.

البته در برخی از بیماران سوند دبل جی فقط در قسمت مثانه قرار می‌گیرد. سوند دابل j باعث عفونت مثانه می‌شود، اما مراقبت صحیح از آن این مشکل را به دنبال ندارد.

این لوله برای بیماران بزرگسال با اندازه‌ی بین 24 تا 30 سانتی‌متری تولید می‌شود.

سوند دابل جی چه کاربردی دارد؟

این سوند برای بیمارانی کاربرد دارد که به دلیل عمل جراحی و یا مشکلات حرکتی، قادر به دفع ادرار نیستند. این سوند می‌تواند راه دفع ادرار را برای این گروه از بیماران آسان کند. این لوله‌ی توخالی نرم می‌تواند برای مدت زمان کوتاه و یا بلند مدت استفاده شود.

کاربرد این سوند مانع از انسداد جریان ادرار می‌شود. بیمارانی که دچار مشکلات کلیوی و یا مثانه هستند، اغلب به سوند دابل جی نیاز پیدا می‌کنند.

از آن رو به این سوند «دبل j» گفته می‌شود که انتهای آن خمیده می‌شود. در برخی از سوند‌ها که به آن‌ها jj گفته می‌شود، انتهای آن دو برابر خمیده‌تر می‌شود. این نحوه طراحی مانع از خارج شدن سوند از داخل مثانه می‌شود.

آیا استفاده از سوند دبل جی مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند؟

مشکلات شایع استفاده از سوند دابل j شامل درد، عفونت و احتمالاً هماتوری در دستگاه مجاری ادراری است. البته در بیمارانی که به دلیل مشکلات سنگ کلیه مجبور به استفاده از این لوله هستند، می‌تواند انسداد بعد از  URS را کاهش دهد. همچنین خروج سنگ‌های ریز از کلیه و مثانه را برای بیماران راحت‌تر می‌کند.

در بیمارانی که به سنگ کلیه بزرگ مبتلا هستند، ابتدا سنگ‌ها از طریق دستگاه سنگ‌شکن (لیتوتریپسی موج شوک) در داخل کلیه یا مثانه به تکه‌های ریز تبدیل می‌شود. سپس پزشک معالج برای خارج کردن سنگ‌های ریز در داخل مجاری ادراری از سوند دابل جی استفاده می‌کند.

این لوله راه خروج سنگ‌های ریز از داخل مثانه و کلیه را آسان‌تر می‌کند. به طوری که خروج آن‌ها با درد کمتری همراه است. یکی از مشکلات خارج شدن سنگ‌های ریز از مجاری ادراری، آسیب به بافت قسمت انتهایی مثانه و مجاری ادراری است. در حالی که با وجود سوند دبل j بیمار درد کمتری را احساس می‌کند.

چه مدت بیمار می‌تواند از سوند دبل جی استفاده کند؟

گاهی این نوع سوند فقط تا چند روز بعد از عمل برای بیمار گذاشته می‌شود. در موارد دیگری براساس تشخیص اورولوژیست، ممکن است سوند دبل j تا چندین روز در محل باقی بماند. به طور کلی این سوند باید بعد از مدت 3 ماه برداشته شود.

برداشتن آن با درد خفیف و گاهی شدید همراه است. اما اگر پرستار در کار خود ماهر باشد، بدون آسیب به بافت داخلی مجاری ادرار از بدن بیمار خارج می‌شود.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.