کتتر شالدون دیالیز
کتتر شالدون دیالیز – شالدون دیالیز

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید اگر کسی دچار نارسایی کلیه شود و در صف پیوند کلیه باشد، تا زمان پیوند چه باید بکند؟ وقتی کلیه‌های توانی برای تصفیه‌ی خون و دفع مواد زائد از بدن را ندارند، چه راهی برای بیمار باقی می‌ماند؟ در چنین شرایطی از روش دیالیز استفاده می‌شود. به این معنای که دستگاه دیالیز با وجود شالدون می‌تواند از یک سو خون را خارج و سپس آن را تصفیه کند. سپس خون وارد بدن تصفیه شده وارد بدن بیمار می‌شود.

در ادامه این محصول درمانی را بیشتر معرفی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

کاتتر یا شالدون چیست؟

انواع کاتتر شالدون و کاربرد آن‌ها

کاتتر شالدون چطور استفاده می‌شود؟

کتتر شالدون چطور داخل سیاهرگ قرار می‌گیرد؟

مراقبت از کتتر شالدون دیالیز

کاتتر یا شالدون چیست؟

کتتر شالدون دیالیز یک لوله‌ی نرم و انعطاف‌پذیر است که از طریق گردن یا شانه‌ی بیماران وارد سیاهرگ مرکزی گردن می‌شود. این لوله می‌تواند به دو صورت موقتی و یا دائمی در داخل رگ‌های بیمار قرار بگیرد. کتتر شالدون دیالیز دارای دو لوله است که یکی از آن‌ها برای خروج خون از بدن بیمار کاربرد دارد. سپس خون را وارد دستگاه دیالیز می‌کند تا تصفیه شود. بعد از تصفیه شدن، خون مجدداً به داخل بدن بیمار برمی‌گردد.

کاتتر شالدون دیالیز

انواع کاتتر شالدون و کاربرد آن‌ها

کتتر شالدون شامل دو نوعِ موقت و دائمی است. نوع موقت فقط برای مدت حداکثر یک ماه قابل استفاده است. در حالی که از نوع دائم برای مدت حداکثر یک تا دو سال استفاده می‌شود. کارکرد هر دو نوع کتتر به یک شکل است. تنها تفاوت آن‌ها در نحوه‌ی نصب بر روی بدن بیمار است.

کتتر شالدون موقت در موارد ضروری و اورژانسی کاربرد دارد. این نوع کتتر در داخل گردن، کتف و یا کشاله‌ی ران قرار می‌گیرد. نوع دانم از طریق یک تونل زیرپوستی در قسمت سینه (ورید ژوگلار) قرار می‌گیرد.

کاتتر شالدون موقت با کمک بخیه به بدن بیمار نصب می‌شود. در صورتی که کاتتر شالدون دائمی با روش جراحی در داخل سیاهرگ قرار می‌گیرد و به مدت طولانی‌تری استفاده می‌شود. پزشک برای اینکه کتتر شالدون دیالیز محکم در جای خود قرار بگیرد، با کمک نوعی روکش و چند بخیه، آن را در زیر پوست ثابت می‌کند.

کاتتر شالدون چطور استفاده می‌شود؟

کاتتر شالدون دیالیز زمانی کاربرد دارد که بیمار به طور اورژانسی به دیالیز نیاز داشته باشد. در این صورت پزشک برای بیمار یک فیستول مناسب می‌سازد. این فیستول در واقع ارتباط بین دو مجراست. سپس با کمک جراحی، لوله‌ی کتتر در داخل سیاهرگ مرکزی گردن و یا سینه بیمار قرار می‌گیرد.

بعد از تعبیه‌ی این لوله‌، فرآیند تصفیه‌ی خون از طریق دستگاه دیالیز شروع می‌شود.

کتتر شالدون چطور داخل سیاهرگ قرار می‌گیرد؟

دیالیز کردن خون یک عملیات مهم برای بدن محسوب می‌شود. در صورت عدم تصفیه‌ی خون احتمال آسیب‌های جدی و حتی خطر مرگ برای بیماران کلیوی زیاد است. بنابراین انجام این روش درمانی بنا به نظر پزشک برای برخی از بیماران کلیوی ضرورت دارد. اما آیا به کار گذاشتن کتتر شالدون درون سیاهرگ ترسناک و دردآور است؟

قبل از اینکه دستگاه دیالیز به بیمار نصب شود، ابتدا باید این جراحی سرپایی صورت بگیرید. قبل از هر چیز بیمار باید از شب قبل برای عمل جراحی کاتتر خود را آماده و حمام کند. این عمل جراحی سرپایی است و بدون بیهوشی و تنها با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

عمل جراحی آن به این صورت است که ابتدا در قسمت شانه یا سینه‌ی بیمار یک برش کوچک ایجاد می‌شود. سپس یک سر کتتر شالدون از طریق این برش وارد سیاهرگ می‌شود. پزشک با مهارت خاصی آن را تا انتهای سیاهرگ به داخل بدن می‌کشاند تا جایی که کتتر به نزدیکی قلب برسد.

سر دیگر این لوله که دوشاخه است از پوست بیرون می‌ماند. هر دو شاخه به دستگاه دیالیز متصل هستند. یکی از شاخه‌ها خون را از بدن بیمار می‌گیرد. سپس خون در داخل دستگاه تصفیه می‌شود و از دیگر شاخه دیگر مجدداً وارد بدن بیمار می‌شود.

دوشاخه‌ی دیالیز تا زمانی که بیمار به آن نیاز پیدا نکند، با پیچ‌های استریل بسته می‌ماند. این کار برای جلوگیری از ورود میکروب به داخل بدن بیمار انجام می‌شود. به محض نیاز بیمار به دیالیز، پرستار دوشاخه را به دستگاه متصل می‌کند.

کتتر شالدون دیالیز

مراقبت از کتتر شالدون دیالیز

یکی از لوله‌های کتتر در داخل سیاهرگ قرار دارد و لوله‌ی دیگر در خارج از بدن باقی می‌ماند. این حالت باعث قرار گرفتن بدن بیمار در معرض عفونت است. زیرا از طریق این لوله میکروارگانیسم‌ها قادر به ورود در بدن بیمار هستند. بنابراین زمان استفاده از کتتر مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد.

در صورت آلوده شدن ‌کاتتر احتمال عفونت در بیمار زیاد می‌شود. توصیه‌های مهم که برای مراقبت از کاتتر باید رعایت کنید عبارتند از:

  • لوله‌ی کتتر شالدون را همیشه خشک و تمیز نگهداری کنید. با دستمال و الکل می‌توانید آن را در روز چندین مرتبه ضدعفونی کنید. بعد از هر ضدعفونی از خشک بودن لوله مطمئن شوید.
  • در زمان متصل بودن کتتر شالدون به بدن از رفتن به حمام، استخر و یا محیط‌های مرطوب خودداری کنید. در صورت خیس شدن، احتمال ایجاد آلودگی بر روی سطح کتتر شالدون زیاد می‌شود.
  • در زمان تعویض لباس و کشیدن ملحفه باید مراقب باشید که کاتتر با آن کشیده نشود. بهتر است برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار، روی کتتر را با ملحفه‌ی تمیز بپوشانید.
  • دست‌های خود را قبل از دست زدن به لوله‌ی کتتر با آب و صابون بشویید.
  • از خاراندن پوست اطراف کاتتر بپرهیزید. همچنین نباید این قسمت را با دست لمس کنید.
  • در صورتی که لوله کاتتر از محل خود خارج شد، سعی نکنید آن را وارد رگ کنید. بلکه باید محل را باید یک گاز استرالی به مدت 21 دقیقه فشار دهید.
  • بعد از اتمام دیالیز باید قسمت برش خورده با سرم شستشو داده شود. در این مواقع پرستار مواد ضدلخته درون آن می‌ریزد تا از لخته شدن خون بیمار جلوگیری کند.
  • بعد از خارج کردن کاتتر هم باید از خیس کردن قسمت برش خورده خودداری کنید. بهتر است با پانسمان از تا زمان بهبودی کامل از آن مراقبت کنید. پانسمان را بعد از استحمام تعویض کنید.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.