پمپ سرم

پمپ سرم یا پمپ میکرواینفیوژن یک دستگاه تزریق سیال است. این پمپ با نام‌های دیگر پمپ اینفیوژن یا پمپ انفوزیون هم نامیده می‌شود. از این دستگاه کوچک و هم حجم برای تزریق دقیق مایعات و دارو به بدن بیماران استفاده می‌شود. با وجود این دستگاه نیاز به حضور مداوم پرستار در بالین بیمار کمتر شده است. در ادامه به شرح بیشتر پمپ انفوزیون می‌پردازیم.

پمپ سرم چیست؟

دستگاه اینفیوژن پمپ در بیمارستان‌ها و گاهی آمبولانس‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه زمانی کاربرد دارد که بیمار به مقدار زیادی دارو در مدت زمان طولانی نیاز داشته باشد. برای مثال زمانی که باید یک دارو با مقدار زیاد ولی در مدت زمان طولانی به صورت تدریجی به بدن بیمار تزریق شود، از این پمپ سرم استفاده می‌شود.

این دستگاه قادر است با دقت بسیار بالاتری نسبت به سرم معمولی، دارو را به بدن بیمار تزریق کند. به همین دلیل از آن برای سرم درمانی، اطفال، بیمارانی که به شیمی درمانی نیاز دارند، بیماری‌های قلبی و حتی تزریق خون استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد پمپ اینفیوژن چگونه است؟

پمپ سرم می‌تواند میزان دقیق دارو را مانیتور کند. سپس آن را با کنترل فشار به رگ‌های بیمار تزریق می‌کند. این کار به صورت تدریجی و بدون فشار انجام می‌شود. در نتیجه هیچگونه آسیبی به رگ‌های بیمار وارد نمی‌شود. در روش‌ سرم گاهی فشار بیش از حد باعث آلارم بستن و انسداد تیوب تزریق می‌شود.

اما پمپ انفوزیون به نحوی عمل می‌کند که با افزایش فشار، فوری بیمار یا همراه او متوجه می‌شود.

ویژگی‌های پمپ سرم

پمپ میکرواینفیوژن فقط 2 کیلوگرم وزن دارد. به همین دلیل به راحتی جابجا می‌شود. حتی زمانی که کاربر بخواهد می‌تواند آن را در آمبولانس نصب کند. این دستگاه کوچک بر روی یک پایه ثابت می‌ماند. سپس مقادیر بسیاری کمی از مایعات (دارو یا خون) را با دقت بسیار بالا به بدن بیمار تزریق می‌کند. مقدار تزریق مایعات از 1 تا 4500 CC است که در مدت زمان مشخصی وارد بدن بیمار می‌شود.

در این دستگاه اگر فاصله بیمار با پمپ سرم زیاد می‌شود، تغییری در میزان تزریق مایع به بدن بیمار ایجاد نمی‌شود. حتی اگر ارتفاع ستونی که پمپ سرم به آن متصل است، کم یا زیاد شود، در تزریق میزان مایع به بدن بیمار هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود.

این دستگاه می‌تواند میزان فلوی سرم تزریق به سیاهرگ بیماران را به طور دقیق تنظیم کند. سپس آن را برای پرستار یا پزشک نمایش می‌دهد.

نحوه عملکرد اینفیوژن پمپ

پمپ انفوزیون به دو شکل حجمی و قطره شمار عمل می‌کند. شکل تزریق مایعات به بدن بیمار را درمانگر مشخص می‌کند. این دستگاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای چندین پمپ تک کاناله برای یک بیمار باشد. حتی می‌تواند به طور همزمان از طریق دو یا چندین ست سرم، مایعات را به بدن بیمار تزریق کند.

در قسمتی از این دستگاه، کیسه مایع قرار دارد. در بالای پمپ هم یک قلاب قرار دارد. سپس کیسه بر روی این قلاب قرار می‌گیرد. در داخل پمپ سرم، کیسه‌ی مایعات بر روی یک دنده کوچک و یک غلتک فکیس می‌شود. زمانی که غلتک حرکت می‌کند، دنده‌ها نیز همزمان با آن شروع به حرکت می‌کنند. در همین زمان، مایع (دارو یا خون) به بدن بیمار تزریق می‌شود.

پزشک می‌تواند میزان مایعاتی را که باید به بدن بیمار تزریق شود، بر روی این دستگاه تنظیم کند. حتی زمان شروع و اتمام کار دستگاه را هم درمانگر مشخص می‌کند. بنابراین دستگاه با دریافت دستور شور به آزاد کردن مایعات می‌کند. در زمان اتمام هم آلارم آن درمانگر را از روند تزریق مایعات آگاه می‌کند.

آیا پمپ سرم هوشمند برای سلامت بیمار خطری ندارد؟

در پمپ انفوزیون، تیوب از بین یک سنسور آشکارساز هوا عبور می‌کند. به این معنا که به محض عبور حباب هوا، آلارم آن به صدا در می‌آید. سپس جریان مایع را به صورت خودکار متوقف می‌کند. با این قابلیت تا حد زیادی از آسیب رگ به دلیل عبور حباب به داخل بدن جلوگیری می‌شود. این دستگاه دارای ولومتریک است که میزان فشار مایعات را تنظیم و کنترل می‌کند. در واقع با وجود استفاده از پمپ اینفیوژن فشار مایع تزریق تحت کنترل است.

مزیت‌های استفاده از پمپ سرم

پمپ اینفیوژن مزیت‌‌های بی‌شماری را با خود به همراه دارد که عبارتند از:

  • امکان تنظیم دقیق مایعات تزریق شده برحسب نیاز بیمار از 1 تا 4500 سی سی در ساعت
  • امکان تزریق مایعات به بدن بیمار در زمان‌های خاص مثل نیمه شب
  • امکان پایان دادن به تزریق در زمان‌هایی که پرستار حضور ندارد
  • امکان استفاده از این پمپ برای انواع مایعات و داروها
  • قابلیت اعلان وجود حباب در ست تزریق و یا انسداد مسیر خروجی
  • امکان عملکرد دستگاه با باطری زمان انتقال بیمار و یا قطع برق

دستور العمل کار با دستگاه پمپ سرم

برای اینکه بتوانید با پمپ میکرواینفیوژن کار کنید، مراحل زیر را باید پشت سر بگذارید:

  • بر روی این دستگاه کوچک دو کلی on/off دیده می‌شود. شما باید آن را وضعیت on قرار دهید.
  • سپس باید دکمه‌ی پاور (Power) را فشار دهید تا پمپ روشن شود.
  • حالا نوبت به ست سرم است که باید آن را به محلول تزریق متصل کنید به طوری که محفظه‌ی آن تا یک سوم پر از مایع شود.
  • حالا در جلوی پمپ سرم را باز و ست سرم را از قسمت شیار بالای آن وارد کنید. یک علامت فلش را مشاهده می‌کنید. ست سرم را از آن عبار دهید و از شیار زیر رد کنید تا مستقیماً بر روی دندانه‌های finger cassette قرار بگیرد.
  • در این مرحله باید اهرم air detector را بکشید و لوله ست را از بین دو دکمه سنسور هوا عبور دهید. سپس اهرم را رها کنید.
  • در جلوی پمپ سرم را ببندید.
  • حالا اشکارساز قطره را به محفظه‌ی چکیده قطره، متصل کنید. به نحوی که بین محل ریزش قطره در بالای محفظه و سطح محلول در پائین محفظه قرار بگیرد.
  • مطابق ست سرم، مقدار drops/ml را تنظیم کنید.
  • همچنین باید سرعت تزریق مایعات به بدن بیمار (Rate ) را هم تنظیم کنید.
  • در گام بعدی باید میزان حجم مایعاتی که باید وارد بدن بیمار شود ( Volume) مشخص شود.
  • وقتی دکمه start/stop را فشار دهید، تزریق مایعات به بدن بیمار شروع می‌شود.
  • اگر می‌خواهید محدوده حجم تزریق مایعات را مشاهده کنید، بر روی دکمه ↔ فشار وارد کنید.
  • اگر می‌خواهید ست سرم را هواگیری کنید، بر روی دکمه purge بزنید.
  • در پایان برای خاموش کردن پمپ سرم می‌توانید دکمه power را بیش از یک ثانیه فشار دهید.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.