خارج-کردن-سوند-ادراری
روش خارج کردن سوند ادراری

نحوه خارج کردن سوند ادراری

یک سوند ادراری، یا همان سوند فولی، یک لوله­ نازک و انعطاف پذیر است که اجازه می‌دهد ادرار شما به طور مستقیم از مثانه به یک کیسه­ ی کوچک در خارج از بدن شما تخلیه شود. خارج کردن سوند نسبتاً ساده است. اکثر مردم در خارج کردن سوند خود دچار مشکل می­شوند؛ با این حال، اگر شما هر گونه ناراحتی قابل توجهی را تجربه کنید، به یاد داشته باشید که بلافاصله با سرویس خدمات درمانی خودتان تماس بگیرید.

1 – خارج کردن یک سوند ادراری

خارج-کردن-سوند-ادراری-1

1- 1 – دست­های خود را با آب گرم و صابون بشویید

اطمینان حاصل کنید که دست­ها و ساعدهای خود را به خوبی با صابون آغشته کرده‌اید، و حداقل 20 ثانیه آنها به همدیگر بمالید. زمان انجام این عمل تقریباً به اندازه­ ی زمانی است که برای اجرای 2 بار آهنگ معروف “تولدت مبارک” طول می­کشد. سپس دست‌ها و ساعدهای خود را بخوبی بشویید.

هنگامی که خارج کردن سوند را تمام کردید، همان روش شستشوی در بالا را تکرار کنید.

دست­های خود را با یک حوله کاغذی خشک کنید و حوله را دور بیندازید. این یک فرصت خوب برای اطمینان از این است که در نزدیکی شما یک سطل آشغال وجود دارد. برای تخلیه سوند شما نیاز به سطل آشغال دارید.

خارج کردن سوند ادراری

1- 2 – برای خارج کردن راحت‌تر سوند، ادرار موجود در آنرا تخلیه کنید

کیسه ­ی شما ممکن است دارای یک دریچه‌ی تخلیه باشد که از آستین کیسه برداشته‌اید، یا یک گیره که به طرفی باز می‌شود یا یک دریچه‌ای که آنرا می‌پیچانید. همه‌ی ادرار موجود در کیسه را به یک کاسه توالت بریزید. شما همچنین ممکن است از یک ظرف اندازه‌گیری استفاده کنید؛ این در صورتی است که ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی شما، نیاز به پیگیری خروجی ادرار شما داشته باشد.

وقتی کیسه خالی است، گیره‌ی آنرا ببندید یا درپوش آنرا بپیچانید. این کار مانع از چکیدن ادرار خواهد شد.

اگر ادرار شما حالت ابری دارد، یا دارای بوی بدی است و یا اگر متوجه علائم قرمزی در آن شدید، با سرویس دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.

خارج کردن سوند ادراری

1- 3 – برای خارج کردن سوند در یک حالت (پوزیشن) راحت قرار بگیرید

شما باید از کمر به پایین لباس‌های خود را دربیاورید. بهترین حالت برای از خارج کردن سوند، خوابیدن به پشت پشت و خم کردن زانوهایتان را خم کنید، و کف پا را روی زمین بگذارید.

شما همچنین می‌توانید در حالت پروانه‌ای قرار بگیرید. بدین ترتیب که ابتدا دراز کشیده و زانوهای خود را از هم جدا کنید و پا را با هم جفت کنید.

بر روی پشت بخوابید، همچنین مجاری دفع ادرار و مثانه را شل کنید، این کار خارج کردن سوند را راحت تر می‌کند.

خارج کردن سوند ادراری

1- 4 – دستکش‌ها را بپوشید و لوله‌ی سوند را تمیز کنید

این امر مهم است که دستکش بپوشید تا خطر ابتلا به هر گونه عفونتی را کاهش دهید. هنگامی که دستکش‌ها را پوشیده‌اید، از الکل برای تمیز کردن دریچه‌ی اتصال (یعنی جایی که لوله‌ی ادراری به کیسه‌ی سوند متصل می‌شود) استفاده کنید. شما همچنین باید اطراف سوند را نیز تمیز کنید.

اگر شما یک مرد هستید، از محلول نمکی (آب شور) برای تمیز کردن مجرای موجود بر روی آلت استفاده کنید.

اگر شما یک زن هستید، از محلول شور برای پاک کردن اطراف لگن و مجرای ادرار استفاده کنید. پاک کردن را از مجرای ادراری شروع کنید و سپس به جلو حرکت کنید، بدین ترتیب از گسترش باکتری جلوگیری می‌کنید.

خارج کردن سوند ادراری

1- 5 – دریچه ی بالون سوند خود را مشخص کنید

لوله‌ی کاتتر دارای دو پورت (دریچه) است. یک دریچه ادرار را به داخل کیسه‌ی ادرار هدایت می‌کند. پورت دیگر به شما این امکان را می‌دهد تا یک بالون کوچک پر شده از آب را به آن ببندید؛ این عمل سوند را در داخل مثانه نگه می‌دارد.

دریچه‌ی بالون باید دارای یک درب رنگی در انتهای خود باشد.

شما همچنین می‌توانید اعداد چاپ شده‌ای را بر روی شیر بالون ببینید.

خارج کردن سوند ادراری

1- 6 – باد بالون سوند را خالی کنید

بالون کوچک موجود در داخل مثانه‌ی شما نیاز دارد که تخلیه شده یا بادش خالی شود تا بتوان سوند را برداشت. ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی شما باید یک سرنگ کوچک (10 میلی لیتر) را تهیه کند. این سرنگ باید دقیقا ً به داخل پورت بالون متصل شود. این عمل را با یک حرکت قوی و پیچشی به سمت جلو انجام دهید.

به آرامی و با دقت، سرنگ را از پورت بیرون بکشید. اثر خلاء، باعث کشیده شدن آب از بالون موجود در مثانه می‌شود.

این کار را تا زمانی که سرنگ پر شود انجام دهید.این نشان می‌دهد که بالون خالی شده و آماده‌ی خارج کردن است.

هیچگونه هوا یا مایعی را به داخل بالون برنگردانید، زیرا ممکن است باعث ترکیدگی و پاره شدن مثانه شود.

همیشه اطمینان حاصل کنید که مقدار مایع خارج شده از پورت بالون با مقدار مایع تزریق شده قبل از تلاش برای خارج کردن بالون، مطابقت دارد. اگر شما قادر به خارج کردن مقدار مناسبی از مایع نیستید، به دنبال یک فرد کاربلد بگردید.

خارج کردن سوند ادراری

1- 7 – سوند را بردارید

در صورت امکان، لوله‌ی سوند را با استفاده از فورسپس شریانی محکم ببندید، و یا با یک نوار لاستیکی بپوشانید تا از ریخته شدن ادرار موجود در سوند جلوگیری کند. سپس، به آرامی سوند را از مجرای ادرار بیرون بکشید. این کار باید به آرامی انجام شود.

اگر احساس می‌کنید که سوند بیرون نمی آید، این به این معنی است که احتمالاً در بالون، آب وجود دارد. در صورتی که این امر صادق باشد، شما باید یک سرنگ را به پورت بالون فروکنید و هرگونه آب اضافی را همانند مرحله‌ی قبل، بردارید.

مردها ممکن است همزمان با ارج کردن بالون از مجاری ادراری، احساس خستگی کنند. این امر عادی است و جای نگرانی نیست.

خارج کردن سوند ادراری

1- 8 – بررسی کنید که سوند سالم باشد

اگر به نظر می‌رسد که سوند شکسته شده یا ترک خورده است، ممکن است قطعه‌ای در داخل آن گیر کرده باشد. در صورتی که این مورد صحت داشته باشد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر این مورد پیش بیاید، سوند را دور نریزید. بلکه آنرا به ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی خودتان نشان دهید تا بررسی کند.

چنین پنداشته شده است که این سرنگ‌ها با پسماندهای زیستی آلوده نیستند، زیرا مایعات بدن در این مسیر وجود ندارد، مگر اینکه بالون بترکد. این سرنگ‌ها را می‌توان از طریق وسایل نرمال و در یک ظرف پلاستیکی سخت که دارای یک درب است، دفع کرد.

خارج کردن سوند ادراری

1- 9 – سوند استفاده شده و کیسه‌ی ادرار را دور بیندازید

هنگامی که سوند را برداشته‌اید، آن را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید. کیسه را ببندید، سپس کیسه را مهر و موم کرده و در داخل سایر زباله‌های خانگی خود قرار دهید.

محلی را که سوند در آن قرار داده شده بود با محلول نمکی پاک کنید. اگر نشانه‌ای از چرک یا خون وجود دارد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

دستکش‌های خود را پس از اتمام کار خود درآورده و دست­هایتان را بشویید.

برای کاهش درد ناشی از خارج کردن سوند، می‌توانید برخی از ژل لیدوکائین ها را به محل اطراف مجرای ادراری خود بمالید.

2 – اطمینان حاصل کنید که بعد از خارج کردن سوند حالتان خوب و سالم هستید

حال بعد از خارج کردن سوند

2- 1 – نشانه‌هایی که می‌تواند دال بر التهاب یا آلودگی باشد را بررسی کنید

علائم عفونت شامل قرمزی، تورم و یا چرک موجود در اطراف ناحیه ای است که سوند را از آنجا برداشته‌اید. تب نیز ممکن است نشان دهنده‌ی وجود عفونت باشد.

ناحیه‌ی مربوطه را با آب گرم و آب شور با فشار بشویید. همانند شرایط معمول استحمام کرده شستشو دهید. از آنجائیکه ممکن است در زمانی که سوند را بسته‌اید استحمام را قطع کنید، زمانی که سوند را باز می‌کنید استحمام کردن خوب است. حالا که سوند را برداشته‌اید، می‌توانید استحمام کنید.

ادرار باید روشن یا زرد باشد. رنگ صورتی روشن ادرار نیز برای اولین 24-48 ساعت پس از خارج کردن سوند طبیعی است، که دلیل آن مقدار اندکی خون است که وارد مجاری ادرار شده است. ادرار قرمز رنگ تیره ، نشانه‌ی وجود خون است و ادرار بدبو یا ابری، می‌تواند نشان دهنده‌ی عفونت باشد. اگر هر یک از این علائم وجود داشت، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

شما ممکن است خارش خفیفی را در ناحیه‌ای که سوند برداشته شده است حس کنید. لباس زیر پنبه‌ای امکان این را می‌دهد که جریان هوا آزادانه‌تر به منطقه‌ی مورد نظر برسد و در روند بهبود کمک کند.

حال بعد از خارج کردن سوند

2- 2 – زمانی که به حمام می‌روید زمان را در نظر بگیرید

پس از خارج کردن سوند، توجه به این امر مهم است که الگوهای ادراری خود در نظر داشته باشید. اگر در طی هشت ساعت پس از خارج کردن سوند خود ادرار نمی‌کنید، با ارائه دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.

این امر طبیعی است که ادرار کردن در زمانی که سوند شما برداشته می‌شود کمی نا منظم شود. و اینکه بیشتر از زمانی که سوند را بسته‌اید نیاز به ادرار دارید امری طبیعی است.

هنگام ادرار، ممکن است ناراحتی بد در شما ایجاد کنید. اگر این ناراحتی بیشتر از 24 تا 48 ساعت پس از حذف سوند ادامه داشت، ممکن است نشان دهنده‌ی عفونت باشد.

شما همچنین می‌توانید متوجه این امر شوید که کنترل جریان ادرار دشوار است. این امر نیز غیر طبیعی نیست. وقایعی را که موجب نگرانی شما می‌شوند دنبال کنید، و علت این موارد را از ارائه ­دهنده‌ی بهداشتی خود جویا شوید.

وقایع ادراری خود را ثبت کنید تا به پزشک خود در تشخیص اینکه آیا جهت بهبودی شما باز هم زمان لازم است یا نه، کمک کرده باشید.

حال بعد از خارج کردن سوند

2- 3 – مایعات را زیاد بنوشید
نوشیدن شش تا هشت فنجان آب در روز به بهبودی دستگاه ادراری شما کمک خواهد کرد. مصرف آب زیاد می‌تواند باعث افزایش حجم ادرار و همچنین از بین بردن هر گونه باکتری یا میکروارگانیسم­ ها در مثانه و مجاری ادراری شود.

از مصرف کافئین اجتناب کنید زیرا ممکن است مثانه را تحریک کند.

پس از ساعت 6 بعد از ظهر مصرف مایعات را محدود کنید. مصرف بیش از حد مایع در شب ممکن است موجب بیدار شدن شما از خواب جهت دفع ادرار شود.

هنگام نشستن، به خصوص در عصر، پاهای خود را بالا نگهدارید.

حال بعد از خارج کردن سوند

3 – بدانید که هدف از خارج کردن یک سوند چیست

3- 1 – یک سوند را هر وقت که کارکردش به اتمام رسید، بردارید

از آنجائیکه سوندهای ادراری به طور موقت نصب می‌شوند، نیازمند بسیاری از روش‌های جراحی هستند. هنگامی که بعد از عمل جراحی بهبودی حاصل کردید، یا انسداد برطرف شده است، دیگر نیازی به سوند ندارید.

به عنوان مثال، اگر شما عمل جراحی پروستات داشته‌اید، معمولاً یک سوند را دریافت می‌کنید که می‌تواند 10 تا 14 روز بعد از جراحی برداشته شود.

دستورالعمل ­ها و توصیه­ هایی که پس از جراحی ارائه می‌شوند را از ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی خود جویا شوید. این دستورالعمل­ ها نسبت به موقعیت و شرایط شما پس از جراحی تنظیم می‌شوند.

حال بعد از خارج کردن سوند

3- 2 – در صورتیکه برای مدت زمان طولانی به سوند نیاز دارید، سوند خود را مرتباً تعویض کنید

سوند شما فقط زمانی نیاز به تعویض دارد که شما نمی‌توانید مثانه‌ی خود را بطور مستقل خالی کنید. افرادی که یک سوند دارند، به این خاطر است که آن­ها به یک بیماری مزمن مبتلا شده‌اند یا بی­ اختیاری ادراری دارند (شرایطی که در آن شما در نگه داشتن ادرار خود مشکل دارید) که ناشی از یک آسیبی است که دیده‌اید، و ممکن است برای یک مدت زمانی طولانی به سوند نیاز داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر شما دچار آسیب نخاعی شده‌اید که باعث ایجاد بی اختیاری ادراری می‌شود، شما باید یک سوند را برای مدت زمانی طولانی همراه داشته باشید. سوند خود را هر 14 روز یک ­بار و یا بنا به توصیه سازنده‌ی سوند  یا پزشک خودتان جایگزین کنید.

حال بعد از خارج کردن سوند

3- 3 – در صورتیکه دچار اثرات جانبی ناخواسته‌ای شده‌اید، سوند خود را بردارید

بعضی از افراد وقتی که سوند دریافت می‌کنند، دچار یک سری عوارضی می‌شوند. یکی از شایع‌ترین عوارض جانبیِ منفی در این افراد، ایجاد عفونت در مجاری ادراری است. اگر شما هرگونه چرکی را در نزدیکی مجرای ادراری خود مشاهده کردید، یا ادرار ابری، خونین داشتید، و یا ادرار شما بوی زننده‌ای داشت، ممکن است دچار عفونت در مجاری ادراری شده باشید. در این شرایط سوند شما باید برداشته شود و شما باید در مورد نحو­ه ­ی درمان عفونت دستگاه تناسلی، با پزشک خود صحبت کنید.

شما همچنین ممکن است مقدار زیادی از ادرار را که از اطراف کاتتر بیرون می آید، مشاهده کنید. اگر متوجه این امر باشید، سوند را بردارید. این امر احتمالاً به دلیل بروز عیب در سوند است.

در صورتیکه هیچگونه ادراری به داخل سوند ریخته نمی‌شود، ممکن است انسدادی در دستگاه رخ داده باشد. در صورتی که این مورد پیش آمد، باید بلافاصله سووند را برداشته و مجدداً به پزشک مراجعه کنید. بدون مشاوره با متخصص مراقبت‌های بهداشتی، سوند خود را با آب نشویید.

جه بررسی قیمت و خرید انواع سوند فولی و سوند نلاتون با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید