چگونه مشاوره قابل اعتماد در مورد COVID-19 پیدا کنیم

چه در حال گشت زدن در وب سایت ها هستید، به دوست خود پیام می دهید یا اخبار را دنبال می کنید، احتمالاً موارد مختلفی درباره شیوع COVID-19 شنیده اید. اینکه از همه آنچه که اخیرا در جهان اتفاق می افتد (افتاده) خبر داشته باشید امری دشوار است، اما چندین روش وجود دارد که روند بررسی واقعیت را کمی آسان تر می کند.

سازمان های قابل اطمینان را دنبال کنید.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان ملل (UN) به طور مداوم در حال مطالعه و گزارش در مورد 19 COVID-در سراسر جهان هستند.

 وب سایت های این سازمان ها منابع و مقالات زیادی را ارائه می دهند که می توانید آنها را مطالعه کنید، که می تواند شما را در جریان آخرین اخبار و بهترین روش ها برای ایمن ماندن در هنگام بیماری همه گیر قرار دهد.

می توانید لیستی از افسانه های رایج در رابطه با COVID -19 را در اینجا بیابید:

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/myth-busters.

وب سایت سرویس بهداشت ملی (NHS) را برای توصیه های عمومی بررسی کنید.

 سیستم مراقبت های بهداشتی انگلیس اطلاعات واقعی و به روزی را از جمله نکاتی درباره ایمن ماندن در هنگام شیوع بیماری ارائه می دهد. می توانید در مورد اینکه چگونه می توان با خیال راحت آزمایش داد، نحوه مقابله با علائم و اینکه وقتی در معرض خطر بالایی قرار دارید چه کاری کنید و موارد دیگر  از سایت NHS، اطلاعات کسب کنید.

  • می توانید از طریق لینک زیر به سایت NHS دسترسی پیدا کنید:
https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19

از مراکز COVID-19در شبکه های اجتماعی مختلف و سیستم عامل های اینترنتی دیدن کنید.

سایت هایی مانند فیس بوک، اپل نیوز، گوگل، اسنپ چت و توییتر “مراکز” ویژه یا بخش های ویژه ای از اطلاعات مربوط به شیوع COVID-19 را ایجاد کرده اند.

  • این موارد ساده ترین راه ها برای به روز بودن با جدیدترین تحولات COVID 19 هستند.

برای گزارش دقیق در مورد تعداد مبتلایان، سایت جان هاپکینزرا دنبال کنید.

 فکر کردن در مورد تعداد موارد COVID در جهان در حال حاضر کمی غم انگیز است. با این حال، اگر شمارش و آمار دقیق تری می خواهید، مرکز علوم و مهندسی سیستم جانز هاپکینز داشبوردی را اجرا می کند که تعداد پرونده های جهانی را محاسبه می کند.

شما می توانید این سایت را از طریق لینک زیر بیابید:

https://coronavirus.jhu.edu/map.html.

برای کسب اطلاعات واقعی، متخصصان معتمد در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید.

اگر افراد اشتباهی را دنبال کنید، سیستم عامل هایی مانند Twitter ممکن است مملو از اطلاعات غلط باشند، اما اگر متخصصان پزشکی را دنبال کنید، می توانند منبع خوبی برای اخبار و اطلاعات واقعی باشند. افرادی مانند مایکل استرهلم، دوی سریدار، نیل فرگوسن، لری برلیانت، سیما یاسمین و سایر افراد حرفه ای که درباره ی شیوع از اطلاعات کافی برخوردار هستند را بررسی کنید.

  • پزشکان و اعضای جامعه پزشکی افراد مهمی هستند که باید در هنگام شیوع بیماری به آنها گوش داد.

شناخت منابع اطلاعاتی غیر قابل اعتماد

  1. به پست های رندوم شبکه های اجتماعی اعتماد نکنید.

آب و هوای کنونی، افراد زیادی را نسبت به روزهای آینده عصبی و مضطرب کرده است که کاملاً قابل درک است. با این حال، افراد زیادی در حال ایجاد و به اشتراک گذاشتن اطلاعات نادرست هستند. هرچقدر وسوسه انگیز باشد، ولی درمان های خانگی یا راه حل ها برای  COVID -19 را باور نکنید  و آنها را به اشتراک نگذارید.

  • به عنوان مثال، یک پست فیس بوکی که ادعا می کند نوشیدن 4 جرعه آب COVID- 19 را از بدن شما خارج می کند، نمونه ای از یک درمان غلط است.
  1. مقالاتی را جستجو کنید که فقط توسط گروه های معتبر منتشر شده است.

اگر در حال جستجو در مقالات متعددی هستید، به دنبال جزئیات خاص مقاله باشید. گرچه بسیاری از مقالات معتبر هستند، اما عوامل مختلفی می توانند بر اعتبار یک مقاله تأثیر بگذارند، مانند منبع بودجه، یا جایی که این تحقیق برای اولین بار منتشر شده است. به طور کلی، سعی کنید اطلاعات خود را از مقالات منتشر شده در مجلات معتبری مانند  JAMA، The New England Journal of Medicine و موارد دیگر کسب کنید.

  • به عنوان مثال، مقاله منتشر شده توسط یک شرکت بزرگ دارویی ممکن است به اندازه مقاله منتشر شده توسط یک سازمان مستقل قابل اعتماد نباشد.
  1. بررسی اطلاعات جدید در مقایسه با سازمان های معتبر.

مطالعات هر روز چیزهای جدیدی را به ما می آموزند، اما وقتی صحبت حتی در مورد COVID-19 به میان می آید نیز قوانینی را بازنویسی نمی کنند. حتی اگر اطلاعات جدیدی در یک مقاله منتشر شده باشد، نباید همه چیزهایی را که یاد گرفته اید را به بیرون پخش کنید. سعی کنید اطلاعات جدید را در مقایسه با سازمان های معتبر بررسی کنید، بنابراین می توانید درمورد اینکه چه چیزی را باور کنید، تصمیم بگیرید.

  • به عنوان مثال، می توانید مطالعات جدید را با WHO یا NIH بررسی کنید.
  1. اگر اطلاعات غلطی یافتید آنها را گزارش دهید.

واقعاً ناامیدکننده است که موارد آنلاین نادرستی را پیدا کنید. خوشبختانه، اکثر سایت ها و سیستم عامل ها این امکان را برای شما فراهم می کنند که اطلاعات غلط را گزارش دهید، که می تواند کمک کند تا دنیای آنلاین مکانی امن تر باشد.

از طریق لینک زیر بهترین روش برای گزارش اطلاعات نادرست را کشف کنید:

https://www.who.int/campaigns/connecting-the-world-to-combat-coronavirus/how-to-report-misinformation-online.

3- حذف اطلاعات نادرست متداول

  1. بدانید کههیدروکسی کلروکین یک درمان برای COVID 19 نیست.

چندین مقاله ممکن است در مورد هیدروکسی کلروکین به عنوان یک گزینه درمانی برای COVID-19 بحث کنند. متأسفانه، هیچ واقعیتی در مورد این ادعاها وجود ندارد. اگرچه این دارو به بیماری های دیگر مانند مالاریا کمک می کند، اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این دارو علائم COVID -19 را بهبود می بخشد.

  • این روش درمانی، وقتی در موارد مثبت ابتلا به COVID-19 استفاده شد، هیچ نتیجه مثبتی ارائه نکرد.
  1. به دیگران یادآوری کنید که از طریق کفش تان ویروس COVID-19 را منتقل نخواهید کرد.

انتقال از سطوح یک نگرانی بزرگ است و ممکن است یک شایعه محبوب یا موضوع صحبت باشد. در حال حاضر، متخصصان پزشکی معتقد نیستند که شما ممکن است COVID-19 را از  کفش خود پخش کنید. اگر کسی می گوید COVID-19 عمدتا از طریق کفش پخش می شود، می توانید بدانید که آن منبع غیرقابل اطمینان است.

  • اگر با نوزادان یا کودکان نوپایی زندگی می کنید که 4 دست و پا راه می روند و یا ممکن است دست شان را به زمین بمالند، ممکن است بخواهید کفش های خود را کنار در بگذارید تا بچه هایتان را از هرگونه آلودگی یا میکروب اضافی دور نگه دارید.
  1. به خود یادآوری کنید که COVID-19 یک ویروس است و عفونت باکتریایی نیست.

حرف های دست و پا شکسته ی فنی زیادی به اطراف پرتاب می شود، که کاملاً گیج کننده است. با این حال، به منابعی که ادعا می کنند COVID-19 ناشی از باکتری است یا نوعی عفونت باکتریایی است، گوش ندهید. تا زمانی که فردی با عوارض جانبی دچار عفونت نشود، آنتی بیوتیک ها تفاوتی ایجاد نمی کنند.

  • در اینجا یک آزمایش خوب برای نشان دادن اطلاعات غلط وجود دارد: اگر منبعی ادعا کرد که دارویی وجود دارد که قابلیت درمان دارد و COVID-19 را معالجه می کند، می توانید مطمئن باشید که این اطلاعات نادرست است. در حال حاضر، هیچ دارویی مجاز یا اثبات شده برای COVID-19  وجود ندارد.
  1. در مورد میزان مرگ و میر توسط COVID-19 دچار پارانویا نشوید.

همه گیری بسیار ترسناک است و ناراحت بودن یا نگرانی از میزان مرگ و میر این بیماری قابل درک است. با این حال، به افرادی که ادعا می کنند COVID-19 حکم اعدام است یا اگر به آن مبتلا شوید پایان دنیا و زندگی است، گوش ندهید. در حالی که ابتلا به COVID-19 مطلوب نیست، اما اکثریت قریب به اتفاق مردم از این بیماری بهبود می یابند.

  • اگر مشکوک می باشید که به این ویروس مبتلا هستید، برای کمک با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.
  1. در مورد داروهای دارای مجوز رسمی برای COVID-19 مطالب دروغین منتشر نکنید.

با وجود تمام اخبارهای بد و نا امید کننده، زمانی که یک درمان پزشکی بالقوه موضوع داغ خبری می شود احساس امیدواری و هیجان  کاملاً طبیعی است. با این حال، لازم به یادآوری است که در حال حاضر هیچ داروی تأیید شده ای وجود ندارد که COVID-19 را درمان کند. با توجه به این نکته،   سعی کنید به دیگران امید کاذب ندهید.

  • به محض اینکه واکسن ایمن تولید شود، بسیاری از سازمان های پزشکی از انتشار آن حمایتخواهند کرد.
  • به همین ترتیب، به ادعاهای دروغ درباره درمان های احتمالی،مانند تزریق ماده رنگ زدا گوش ندهید. ادعاهایی از این قبیل می تواند صدمات زیادی وارد کند و از هیچ کس در برابر این ویروس محافظت نمی کند.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.