نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت

نخ های جراحی از دیرباز کاربرد گسترده ای در بیمارستان ها و درمانگاه ها داشتند که برای بخیه زدن به کار گرفته می شدند. نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت نیز از انواع نخ های جراحی هستند که امروزه در بخش های مختلف مراکز پزشکی به چشم می خورند.

در این مقاله قصد داریم که شما را با این سری از نخ های جراحی آشنا کنیم. همچنین مزایا و کاربردهای آن را نیز برای شما توضیح خواهیم داد.

با سدان مد همراه باشید.

آشنایی با نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت

این نخ های جراحی از پلیمرهای ترموپلاستیک با خاصیت انعطاف پذیری و مقاومت بالا ساخته شده اند. به پلیمرهایی ترمو پلاستیک گفته می شود که اگر بر اثر حرارت تغییر شکلی پیدا کنند، قابلیت برگشت پذیری به حالت اولیه خود را دارند.

همچنین از نخ های مونوفیلامنت برای ساخت نخ های جراحی نیز استفاده می شود. مونوفیلامنت درواقع یک رشته از الیاف جامد با سطح مقطع غیر گرد و توخالی است که جزو غیر پیچیده تشکیل دهنده پارچه است. نخ جراحی پلی پروپیلن در طول های مختلفی در بازار یافت می شود که بازه آن حدودا از 45 سانتی متر تا 150 سانتی متر است.

این نوع نخ های جراحی به صورت پک های مقوایی که با رعایت استاندارد ها بسته بندی شده اند در داروخانه ها و تجهیزات پزشکی در دسترس هستند. رنگ نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت آبی است که وجه تمایز این نخ ها در مقایسه با دیگر نخ های جراحی به حساب می آید.

مزایای نخ های جراحی پلی پروپیلن کالسوت

یک نخ جراحی خوب ویژگی هایی دارد که برخی از آن ها به عنوان مزیت و برخی نیز به گونه ای هستند که در یک سری موارد خاص نباید استفاده شوند. درواقع نخ های جراحی هیچ گونه ضرری ندارند؛ فقط باید مطابق با محل کاربرد از آن ها استفاده شوند. نخ های پلی پروپیلن مزایای بیشماری دارند که در این قسمت به بارزترین آن ها اشاره می کنیم.

  • نرم بودن

نخ های جراحی با پوست انسان سر و کار دارند، بنابراین نباید موقع استفاده روی پوست زخمی ایجاد کنند. نخ های پلی پروپیلن کالسوت با سطح مقطع نرم و لطیف مانع از آسیب رساندن به پوست در حین بخیه زدن می شود.

  • قابل انعطاف

از نخ های جراحی بیشتر در بخیه زدن استفاده می شود، به همین علت باید هنگامی که پزشک یا پرستار در حال انجام این کار است، به راحتی نخ را وارد پوست کرده و از آن خارج کند. در صورتی که نخ ها انعطاف پذیر نباشند، به پوست و حتی در موارد حساس تر به رگ بیمار نیز آسیب وارد می شود.

همچنین این ویژگی به پزشک کمک می کند که به راحتی پس از بخیه زدن نخ را گره بزند. اگر نخ بخیه سخت باشد، در هنگام گره خوردن می شکند و باعث دردسر می شود. نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت با قابلیت انعطاف بالا منجر به سهولت در بخیه زدن می شود.

  • کشش ایده آل و استریل

این نخ با قابلیت کشش فوق العاده به پزشک در هنگام بخیه زدن کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر آن یکی از مهم ترین ویژگی های نخ بخیه خوب این است که امکان استریل کردن آن به سهولت وجود داشته باشد. زیرا قرار است این نخ ها در تماس با سطوح داخلی بدن قرار گیرند و در عمل های حساسی همچون پیوند کلیه استریل بودن آن امری ضروری است.

  • واکنش پذیری کم

زمانی که یک عضو داخلی را به بدن پیوند می زنند، سیستم دفاعی بدن بیمار ضعیف است؛ به طوری که کوچکترین جسم خارجی را به عنوان تهدید تلقی می کند و با آن می جنگد. در اینجا یکی از ویژگی هایی که باید یک نخ جراحی استاندارد داشته باشد، واکنش پذیری کم است.

یعنی این نخ پس از بخیه با بافت های بدن واکنش ندهد؛ در غیر این صورت بدن ممکن است عضو پیوندی را پس بزند. نخ بخیه پلی پروپیلن کالسوت با واکنش بافتی کم در این زمینه بدون بروز هیچ مشکلی در فرآیند جراحی، کار را برای پزشک آسان می کند.

  • ضد آلرژی

یک نخ جراحی خوب باید مانع از بروز واکنش های آلرژیک در پوست فرد بیمار شود. همچنین نخ انتخاب شده نباید سرطان زا باشد؛ این دو عامل در هنگام بخیه زدن قسمت های حساس پوست بسیار حائز اهمیت هستند. نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت با برخورداری از این ویژگی، کاربردی آسان را برای پزشک در هنگام عمل های جراحی مهم پدید می آورد.

در صورتی که استفاده از این نخ ها در افرادی باعث بروز آلرژی شود، بهتر است سریعا نزد دکتر مراجعه کرده و از آسیب زا نبودن آن اطمینان حاصل کنید. بروز آلرژی در قسمت هایی مانند مثانه بسیار خطرناک است و باعث ظاهر شدن مشکلات فراوانی در دفع سموم در آینده خواهد شد.

  • قابلیت جذب

از بهترین نخ های جراحی آن هایی هستند که جذب پوست می شوند و نیازی به صرف وقت و هزینه برای مراجعه دوباره نزد پزشک ندارند. نخ های پلی پروپیلن با دارا بودن این ویژگی در جراحی ها بسیار پرکاربرد شده اند. در کنار برخورداری از این ویژگی نباید در ساختار نخ جراحی از موادی استفاده شود که محل مناسبی برای رشد و پرورش باکتری ها را پدید آورد.

البته باید به این نکته توجه داشت که مدت جذب هر کدام از نخ های جراحی بستگی به بافت یا عضوی دارد که بخیه می شود. تمام این نکات را باید پزشک پیش از انتخاب نخ های بخیه در نظر بگیرد.

از نخ های پلی پروپیلن با قابلیت جذب بالا نباید در بافت های ملتهب و عفونی استفاده شود؛ زیرا زود جذب می شوند و ممکن است عفونت را در خود نگه دارند و از این طریق باعث رشد باکتری ها شوند.

کلام آخر

نخ های جراحی از زمان های قدیم برای کاربردهای مختلفی نظیر بخیه زدن مورد استفاده قرار می گرفتند. نسل جدید این نخ ها، نخ جراحی پلی پروپیلن کالسوت است که با برخورداری از ویژگی های خوب و کاربردی آسان به کمک پزشکان و جراحان می آید.

نخ های بخیه باید مزایایی داشته باشند که بدون هیچ ترس و نگرانی این امکان را فراهم کنند که از آن ها استفاده شود. به عنوان مثال قابلیت کشش داشته باشد، آلرژی زا نباشند، قابلیت جذب بالا داشته باشند و مواردی از این قبیل.

در آخر لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که به عنوان پزشک با در نظر داشتن تمام جوانب نسبت به انتخاب نخ های بخیه اقدام کنید.