مجله و آموزش سدان مد

ست گاستروتومی PEG برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟

ست گاستروتومی PEG برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟

زمانی که بیمار قادر به بلعیدن غذا نباشد، با تشخیص پزشک برای او عمل جراحی گاستروستومی(Gastrostomy) انجام می‌شود. در این روش یک راه جدید در معده باز می‌شود. از این طریق پزشک غذا و دارو را به دستگاه گوارش می‌رساند. این روش ب ایجاد برش در ناحیه اپی گاستر صورت می‌گیرد. در طی این عمل جراحی پزشک از ست گاستروستومی PEG استفاده می‌کند. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این محصول می‌پردازیم.

ست گاستروستومی PEG چیست؟

کیت پگ معده یا پگ معده مجموعه وسایلی است که پزشک از آن‌ها برای باز کردن راه جدید در معده استفاده می‌کند. این روش که اغلب با آندوسکوپی زیرپوستی ایجاد می‌شود، راه ورود غذا و دارو به معده‌ی بیمار را باز می‌کند.

یکی از اجرای مهم پگ معده شامل یک لوله‌ی آندوسکوپ انعطاف‌پذیر و نرم است است. در یک سر این لوله لامپ کوچکی قرار دارد که به سمت معده هدایت می‌شود. این لوله آندوسکوپ به پزشک کمک می‌کند تا داخل معده بیمار را به راحتی مشاهده کند.

سپس یک برش کوچک در قسمت معده ایجاد می‌شود. بعد از عمل جراحی و اتصال کامل ست گاستروستومی، مجدداً پزشک از لوله آندوسکوپ استفاده می‌کند. این کار برای معاینه بیمار و نحوه قرار گرفتن صحیح کیت پگ معده صورت می‌گیرد.

پگ معده برای چه بیمارانی کاربرد دارد؟

ست گاستروستومی PEG برای بیمارانی کاربرد دارد که به اختلال بلع (دیسفاژی) مبتلا هستند. این بیماران که به تغذیه و دارو درمانی نیاز دارند، باید یک راه مجزا به معده آن‌ها باز شود. تا در مدت درمان بتوانند به اندازه کافی غذا بخورند و دارو دریافت کنند.

برای بیمارانی که در معرض ابتلا به وضعیت آسپراسیون هستند، از ست گاستروستومی استفاده می‌شود. این پگ می‌تواند تا حد زیادی از این وضعیت پیشگیری کند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بیمار دچار اختلال بلع می‌شود. یعنی با خوردن غذا و مایعات، به جای ورود به معده، به قسمت ریه می‌رود و خفگی را به دنبال دارد.

بیماران دیگری که ممکن است به جراحی گاستروستومی و پگ معده نیاز داشته باشند شامل کسانی است که دچار نقص مادرزادی هستند، نوزادان نارس که توانایی مکیدن شیر را ندارند، بیماران مبتلا به سرطان دهان یا مری، بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند.

کیت پگ معده تا چه زمانی قابل استفاده است؟

بنا به تشخیص پزشک این گت می‌تواند برای مدت چندن ماه و حتی چندین سال به معده بیمار متصل بماند. در بیمارانی که بعد از مدتی اختلال بلع درمان می‌شود، از این وسایل برای چند روز استفاده می‌شود. یکی از راه‌های درمان بیمارانی که مدت زیادی در کما هستند، استفاده از ست گاستروستومی PEG است. .

به دلیل اینکه در این روش به محض ورود غذا به معده باید فوراً هضم شود، از مایعات استفاده می‌شود. در واقع دارو و غذایی که از طریق پگ معده وارد می‌شود، به صورت مایعات است.

لوله PEG حدوداً یک سال قابل استفاده است. بعد از آن درمانگر بدون جراحی و یا بیهوشی می‌تواند لوله‌ی قدیمی را با یک لوله‌ی جدید تعویض کند.

آیا استفاده از ست گاستروستومی بی‌خطر است؟

خطرناک‌ترین حالت برای یک بیمار که قادر به بلعیدن غذا یا دارو نیست، نرسیدن مواد مغذی به بدن اوست. اما وقتی از جراحی گاستروستومی و پگ معده استفاده می‌شود، عوارض و خطرناک به حداقل می‌رسد. هر چند این عمل جراحی مشکلاتی را نیز به همراه دارد. اما این مشکلات به اندازه نخوردن غذا و دارو نیست.

برخی از خطرات احتمالی استفاده از ست گاستروستومی PEG عبارتند از:

  • احتمال واکنش بیمار به بیهوشی
  • احساس درد بعد از به هوش آمدن
  • احتمال نشت محتویات معده در اطراف لوله
  • ورود عوامل میکروارگانیسم به داخل معده و احتمال عفونت
  • خونریزی در محل جراحی و آسیب به سایر اعضاء داخلی شکم
  • مسدود شدن و یا در رفتگی لوله PEG

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *