نخ های پرکاربرد اتاق عمل

نخ های پرکاربرد اتاق عمل از جمله نخ هایی هستند که برای غالب امور مرتبط با جراحی و در اتاق عمل به کار گرفته می شوند. از آنجایی که این نخ ها با بافت های درونی یا بیرونی بدن انسان در ارتباط هستند، باید کاملا استریل و سازگار باشند. در این مقاله با انواع نخ های پرکاربرد اتاق عمل و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

دسته بندی نخ های پرکاربرد اتاق عمل

شرایط بافت های مختلف بدن، حساسیت ها و ملاحظاتی که برای زیبایی بیماران مدنظر قرار می گیرد، باعث شده است که معمولا انواع مختلفی از نخ های اتاق عمل تولید و روانه بازار شود. گاهی ممکن است که شرایط یک بافت به گونه ای باشد که امکان استفاده از هر نوع نخی در طول جراحی وجود نداشته باشد. از طرفی گاهی امکان بازگشت زیبایی و بافت اولیه برای جراح و بیمار اهمیت دارد.

در چنین شرایطی معمولا ملاحظات مختلفی در انتخاب نخ مناسب برای جراحی در نظر گرفته می شود. میزان حساسیت بافت، اینکه جراحی در چه عمقی از پوست انجام می شود، سن و جنسیت همواره مورد توجه جراحان قرار دارد.

از طرفی در تقسیم بندی نخ ها معمولا به نوع بافت و شیوه تولید آن ها نیز توجه می شود. بر این اساس جنس و نوع مواد اولیه ای که در تولید آن ها به کار می رود در اولویت انتخاب قرار می گیرد.

اما چه نوع نخ هایی کاربرد بیشتری در اتاق عمل دارند؟

انواع نخ های اتاق عمل

بسته به منطقه ای که جراحی در آن انجام می شود، شیوه عمل، عمق ناحیه مورد نظر و غیره معمولا از نخ های متنوعی استفاده می شود. به کارگیری هر یک از این نخ های پرکاربرد اتاق عمل مستلزم توجه به نکاتی است که در طول جراحی و پس از آن باید مورد توجه قرار گیرد.

به طور کلی نخ های جراحی در دو دسته اصلی قرار می گیرند:

  • قابل جذب
  • غیر قابل جذب

بدیهی است که به کارگیری نخ های قابل جذب مخصوصا در نواحی غیر قابل دسترس کارایی بیشتری دارد؛ در حالی که نخ های غیر قابل جذب را در بخش های پوستی و بیرونی به کار می برند. هر یک از این دسته ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

نخ های قابل جذب

نخ های پرکاربرد اتاق عمل از نوع قابل جذب دارای دو نمونه اصلی به شرح زیر هستند.

نخ های ویکریل

یکی از ویژگی‌های ممتاز این نخ ها آن است که به راحتی در دست قرار می گیرند و جراح حین کار با آن ها کاملا راحت است. قدرت جذب آن بسیار مناسب است و پس از گذشت 56 تا 70 روز پس از استفاده از آن، نخ ها کاملا جذب خواهند شد.

از آنجایی که این نخ به صورت چند رشته ای بافته می شود، ساختار محکمی دارد. با این حال این مساله هرگز باعث نشده است که سطحی زبر و خشن داشته باشد. از این جهت برای به کارگیری در انواع بافت سخت نیز مناسب است؛ معمولا رنگ این نخ ها بنفش است.

توجه داشته باشید که با توجه به حساسیت بالای بافت چشم، در صورت استفاده از این نخ ها حتما باید پیش از هفت روز از بافت چشم خارج شود. به کارگیری آن برای بافت های در حال کشش به هیچ عنوان توصیه نمی شود! همچنین مواردی همچون بخیه دیواره های شکمی، اعصاب و بافت های قلبی عروقی با نخ های ویکریل مجاز نیست. بهتر است از این نخ های پرکابرد اتاق عمل در بخیه بخش هایی که به قابلیت جذب نخ نیاز است استفاده کنید.

با انواع نخ کاتگوت آشنا شوید!

نخ کاتگوت از انواع نخ های پرکابرد اتاق عمل است که از بافت روده و کاملا طبیعی ساخته شده اند. به همین علت این نخ ها نیز در رده نخ های قابل جذب قرار می گیرند و استفاده های فراوانی دارند.

انواع نخ کاتگوت دارای مدل های پلین و کرومیک است که طول عمر متفاوتی دارند. معمولا مدل های کرومیک حدود 20 روز بیشتر عمر می کنند و در 90 روز پس از استفاده کاملا جذب خواهند شد. مدل پلین دارای اندازه های بسیار متنوعی در محدوده 0.5 تا 3 است که برای انواع بخیه در قسمت های مختلف بدن به کار می رود. از این مدل بیشتر در بخیه عروق کوچک تر استفاده می شود. همچنین در جراحی های زیبایی نیز کاربرد زیادی دارد.

برخلاف کاتگوت پلین، نمونه کرومیک در بخیه عروق بزرگ کاربرد فراوانی دارند و همچنین در بافت هایی مانند صفرا یا سیستم ادراری که امکان ساخت سنگ به طور دائمی وجود دارد، به کارگیری چنین نخ هایی بسیار مناسب است.

جالب است بدانید که به علت طبیعی بودن بافت این نخ های پرکاربرد اتاق عمل، آن ها را در محلول آب یا الکل نگهداری می کنند که از بافت آن ها محافظت شود. در صورتی که این نخ ها را از پک آن خارج کرده اید باید هرچه سریع تر برای بخیه یا سایر امور استفاده کنید. زیرا امکان استفاده مجدد از آن ها وجود ندارد.

انواع نخ های غیر قابل جذب

همانطور که از نام این نخ ها مشخص است، باید در نواحی به کار گرفته شوند که امکان کشیدن بخیه وجود داشته باشد. معمولا از مواد اولیه غیر طبیعی در ساخت آن ها استفاده می شود و تنها قابلیت سازگاری با بافت پوست را دارند. استحکام این نخ ها به اندازه ای است که ممکن است تا سال ها همچنان محکم باشند. انواع نخ های غیر قابل جذب عبارت است از:

  • سیلک خالص
  • سیلک روکش دار
  • نخ کتانی
  • نخ پنبه ای
  • نخ های فولادی یا سیمی با قابلیت ضد زنگ
  • نایلون تک رشته ای یا چند رشته ای، بدون روکش یا با روکش
  • پلی پروپیلن
  • پلی اتیلن
  • پولیستر

حرف آخر

نخ های پرکاربرد اتاق عمل دارای ویژگی هایی هستند که استفاده از آن ها را در بافت بدن امکان پذیر می کند. معمولا این نخ ها به دو صورت طبیعی و مصنوعی بوده و دارای نمونه های قابل جذب یا غیر قابل جذب هستند. بر اساس نیازها، جراح با توجه به منطقه جراحی، عمق و حساسیت بافت تصمیم می گیرد که از نمونه ای از این نخ ها استفاده کند.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.