فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان
فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان

فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها برای مدیریت و نگهداری صحیح از دستگاه های گران قیمت کاربرد دارد. از آن جایی که تامین تجهیزات پزشکی یک بیمارستان معمولا هزینه های زیادی دارد، بایستی در نگهداری آن کوشید.

تامین تجهیزات پزشکی یک بیمارستان بر عهده ی بخش تجهیزات پزشکی دایر در هر بیمارستان می باشد و کلیه ی امور مرتبط با این تجهیزات نیز بر عهده ی این بخش می باشد. در واقع مدیریت بخش تجهیزات پزشکی بیمارستان بایستی با تهیه تجهیزات پزشکی مناسب، ایمنی کاربر تجهیزات و بیماران را تامین نموده و موجبات بهره وری بهینه از تجهیزات را فراهم آورد. کارایی بالا، اثر بخشی و البته رضایت مندی بیماران در نتیجه ی مدیریت صحیح این بخش فراهم می شود و می تواند در جهت پیشرفت بیمارستان مفید باشد.

حال اداره کل نظارت و  ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، برای پیشگیری از خرابی و کاهش زمان خواب تجهیزات و دستگاه های موجود در بیمارستان ها، فرمی را تحت عنوان فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و شرایط آن تدارک دیده و در اختیار بخش تجهیزات پزشکی بیمارستان ها قرار داده است. فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان

 

فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و شرایط آن 

در سال های اخیر که استفاده از تجهیزات پزشکی در تمامی فرآیند های پیشگیری، تشخیص و درمان به طور گسترده انجام می شود، نیاز این حوزه به نگهداری از تجهیزات پزشکی بیشتر حس شده و بایستی با مدیریت صحیح از خراب و یا معدوم شدن دستگاه های گران قیمت پیشگیری نمود. برای این منظور فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی واحد های مختلف تهیه شده و در اختیار واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان و کاربران دستگاه ها قرار می گیرد. در این فرم ها، اصول عملکرد دستگاه ها از قبیل روش های استریل و روش کار با آن توضیح داده شده است. علاوه بر این اقدامات لازم پیش از نصب و انجام تست دستگاه پیش از استفاده نیز در این فرم ها یادداشت شده اند.

همچنین از دیگر مواردی که در فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و شرایط آن توضیح داده شده است، می توان نوع کنترل برق، بخار، آّب، فاضلاب، تهویه، روشنایی، محل قرار گیری و… را نیز نام برد. در واقع در این فرم ها تمامی مواردی که بایستی برای نگهداری صحیح از دستگاه رعایت شوند، به طور دقیق و با ذکر جزئیات درج شده اند و کاربران دستگاه ها موظف اند تا آن ها را رعایت نمایند. به طور مثال فاضلاب برخی از دستگاه ها بایستی مجزا باشد و  دارای vent باشد یا آب ورودی به دستگاه بایستی فشار مناسبی داشته باشد و یا از سختی گیر های مناسب در آن استفاده شده باشد تا مورد تایید شرکت سازنده یا ارائه دهنده ی خدمات قرار گیرد و در صورت خرابی بتوان از خدمات پس از فروش آن بهره برد.

ضوابط مربوط به مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها

نگهداری تجهیزات نیز بایستی بر اساس فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و شرایط آن انجام گیرد تا شامل خدمات گارانتی شده و شرکت های ارائه ی دهنده ی خدمات بتوانند خدمات مربوطه را به خریداران ارائه نمایند. علاوه بر این تخطی از اجرای برنامه مطلوب نگهداری تجهیزات پزشکی، باعث بروز مشکلات جدی در دستگاه ها و تجهیزات شده و می تواند بر کاربران و بیماران خطر آفرین باشد. بنابراین از جمله ضوابط مربوط به مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها که بایستی توسط پرسنل مراکز درمانی رعایت گردد، عبارت است از:

  • قرداد سرویس، نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی
  • اجرای برنامه کالیبراسیون مدون
  • تامین بودجه و اعتبارات لازم جهت نگهداری تجهیزات

فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی در بیمارستان

ضوابط، قوانین و مقررات مربوط به شرکت های تجهیزات پزشکی

با توجه به اهمیت و حساسیت عملکرد و ایمنی دستگاه ها و تجهیزات، شرکت های تجهیزات پزشکی موظف اند تا امکانات و شرایط لازم را برای آموزش و البته تامین ابزار های کافی در اختیار واحد های تجهیزات پزشکی بیمارستان ها قرار دهند. بر این اساس شرکت های تجهیزات پزشکی بایستی خدمات پس از فروش مناسبی را در اختیار مراکز درمانی و بیمارستان ها قرار دهند و به این طریق ایمنی و عملکرد خوب تجهیزات و ملزومات را تضمین نمایند.

بنابراین از جمله ضوابط، قوانین و مقررات مربوط به شرکت های تجهیزات پزشکی مربوط به دستگاه ها شامل موارد زیر می باشد:

  • آموزش
  • الزامات مربوط به خدمات گارانتی و وارانتی
  • الزامات مربوط به تعمیرات
  • فعالیت های لازم قبل از نصب و راه اندازی
  • فعالیت های مربوط به نصب و راه اندازی
  • تحویل نهایی و تست های پذیرش
  • قطعات یدکی
  • گزارش سرویس

تعرفه خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی بیمارستان ها

در فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و شرایط آن علاوه بر موارد ذکر شده، تعرفه خدمات پس از فروش مطابق با دستورالعمل های ابلاغی و بر اساس آئین نامه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای دستگاه های مختلف نیز ارائه شده و شرکت ها و مراکز درمانی موظف به رعایت آن می باشند.

با توجه به گستردگی و وسیع بودن خدمات فنی ارائه شده برای دستگاه ها و تجهیزات، معمولا هر سال اداره کل تجهیزات پزشکی این تعرفه ها را بر اساس تورم سالیانه به روز کرده و آن را در اختیار مراکز درمانی و شرکت های ارائه دهنده ی خدمات پس از فروش قرار می دهد. تعرفه های خدمات پس از فروش شامل نرخ دستمزد پرسنل فنی شرکت ها و هزینه های جانبی همچون ایاب و ذهاب، غذا و اقامت را نیز برای دستگاه ها و تجهیزات مختلف شامل می شود. توجه کنید که نرخ دستمزد تکنسین فنی، مهندس فنی و مهندس ارشد فنی که بر اساس نوع و سطح تکنولوژی دستگاه برای خدمات فنی نزد شما حاضر می شوند، با یکدیگر متفاوت می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که هزینه های خدمات پس از فروش در ساعات غیر اداری و روز های تعطیل به میزان 40 درصد کل هزینه افزایش خواهد داشت. در فرم نگهداشت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها و شرایط آن همچنین میزان دستمزد نیرو های فنی برای ارائه ی خدمات در شهرستان های خارج از مراکز استان ها نیز متفاوت قید شده و هزینه ی مدت زمان طول مسیر بین راهی نیز 50 درصد از دستمزد مفید محاسبه خواهد شد.