ماسک h1n1
نقش ماسک پزشکی در بیماری مسری H1N1

ماسک پزشکی در بیماری های مسری چه نقشی دارد؟

ماسک پزشکی بهترین وسیله جهت پیشگیری از شیوع بیماری در افراد ناقل بیماری یا فرد سالم می باشد و از انتقال عفونت و ویروس های دستگاه تنفسی جلوگیری می کند.

در 11 ژوئن  سال 2009، سازمان بهداشت جهانی نسبت به بیماری واگیر انفولانزا هشدار داد.

اين بیماری سیستم تنفسی است و توسط یک نوع ویروس جدید که در سال 2009 شناخته شد، ایجاد می شود.

در اوایل آوریل سال 2009 ،تمامی جهان دچار یک طغیان در بیماری های تنفسی شد و گزارشات مربوط به بیماران مبتلا به آنفولانزا در بسیاری از کشور های جهان افزایش یافت.

اولین بار در استرالیا، یک مورد که از بیماری شدید تنفسی رنج می برد گزارش شد و زنی بود که در همان زمان مسافرتی به لس آنجلس داشته بود.

در همین حین دیگر آزمایشگاه ها 1336 مورد دیگر مبتلا به آنفولانزا را شناسایی کردند.

تا پایان ماه جولای، این تعداد به 20000 نفر رسید.

این ویروس در بزاغ دهان و ترشحات بینی افراد مبتلا به این بیماری وجود دارد. عمدتا، علائم آنفلوانزا بين 1-4 روز بعد از تماس با فرد بيمار آشكار مـي گـردد واین نوع آنفولانزا خیلی سریع در سراسر جهان شیوع می یابد.

با توجه به عدم وجود واکسن مناسب علیه این بیماری مسری در سال 2009، اقدامات موثر در جهت پیشگیری در ابتلا به این بیماری، تشخیص، درمان و ایزوله افراد مبتلا بود  و همچنین آموزش های عمومی لازم درجهت پیشگیری از شیوع این بیماری نیز در بین مردم اجرا شد.

در حال حاضر، داروهای ضد ویروسی به عنوان روش درمان و پیشگیری مورد استفاده قرار می گیرد.

نقش ماسک پزشکی در شیوع بیماری ها

همچنین آزمایشات بالینی نیز در خصوص تولید و بررسی این واکسن در حال انجام است و اولین کسانی که در نوبت دریافت واکسناسیون هستند؛ کسانی می باشند که در مراکز بهداشتی- درمانی مشغول کارند.

بنابراین دیگر وسایل بهداشت عمومی (غیر ازموارد دارویی) استفاده از ماسک پزشکی است که احتمالا نقش مهمی در شیوع  بیماری ها  به ویژه در کشورهای در حال توسعه دارند.

این ماسک ها بصورت یکبار مصرف طراحی شده اند. ماسک های جراحی به طور خاص برای محافظت از بیماران در برابر آلودگی زخم ها در طی مراحل جراحی هستند.

در مقابل،ماسک های پزشکی از دستگاه تنفسی در برابر استنشاق مواد آلوده مضر جلوگیری می کند.

ماسک های پزشکی می تواند یکبار مصرف یا قابل استفاده مجدد باشد و برای استفاده در فعالیت های پر خطر (به عنوان مثال روش های تولید آئروسل) در فعالیت های بهداشی و درمانی توصیه می شود.

موسسه ملی بهداشت و ایمنی شغلی  بر روش تست ، تولید و صدور گواهینامه تولید تجهیزات محافظ سیستم تنفسی؛ نظارت دارد.(NIOSH)

این موسسه با بهره گیری از پروتکل های مورد نظرش، بارگیری ذرات، درجه حرارت و رطوبت نسبی را مورد بررسی قرار می دهد و نیاز به حداقل کارایی فیلتراسیون 95٪ ، 97٪، یا 99٪ با استفاده از شمارش ذرات جامد معلق در هوا با قطر متوسط 0/775 میلی متر در 85 لیتر / دقیقه دارد. ماسک 95% مورد تایید موسسه ملی بهداشت و ایمنی شغلی  می باشد .

شاخصه های پزشکی ماسک

این ماسک یک ابزار محافظ تنفسی است که برای رسیدن به حفاظت مناسبی از صورت و فیلتراسیون کارآمد در مقابل ذرات هوا برد طراحی شده است.

نام گذاری این ماسک بر اساس این است که وقتی تحت آزمایش قرار می گیرند باید حداقل %95 از ذرات را فیلتر کند.

قابلیت فیلتر کردن این ماسک ها بسیار بیشتر از ماسک معمولی است. در سال 2009، اولین بررسی خوشه ای میان ماسک های جراحی و ماسک های پیشگیری از انفولانزا(ماسک%95) انجام شد.

مشاهدات این آزمایش نشان داد که استفاده از ماسک های پیشگیری از انفولانزا نقش به سزایی در پیشگیری و شیوع این بیماری مسری دارد.

در طی بررسی که اخیرا در زمینه جلوگیری از انتقال آنفلوانزا در خانوارها انجام شده است،به این نتیجه می رسیم که بهداشت دست و صورت و استفاده از ماسک های پزشکی تاثیر گذاری به سزایی دارد، اگر چه استفاده از ماسک پزشکی در میان خانوارها کم است.

ماسک های جراحی و ماسک های 95% به عنوان یک تکنولوژی بسیار موثر در بیماری مسری نظیر انفولانزا هستند.

ولی با این حال عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است از اثر بخشی این ماسک ها بکاهد.

آموزش نامناسب، استفاده نادرست  ماسک ها می تواند از دلایل آن باشد.

در بررسی هایی که در سال 2004 توسط لوب و همکارانش انجام گرفت، مشاهده شد که 28% از پرستان هنگام مراقبت از بیماران از ماسک استفاده نمی کنند.

همچنین در بررسی که سال 2007 در استرالیا در زمانی که فصل شیوع انفولانزا بود صورت گرفت ، به این نتیجه رسیدیم که 36.1% از کارکنان بخش اورژانس در هفته اول از ماسک استفاده می کنند و این درحالی بود که این میزان به 18% در هفته دوم کاهش یافت.

و اما علت چه بود؟

بسیاری از کارکنان و پرستاران مراکز بهداشتی درمانی اظهار داشتند که  با ماسک نفس کشیدن برای آنان سخت تر می شود، و دیگرکارکنان این مراکز بیان داشتندکه امکان برقراری ارتباط با بیماران برای آنان سخت می شود.

زمان و تلاش زیادی برای توسعه یک استراتژی بهینه جهت استفاده از واکسن های پاندمی و ضد ویروسی و همچنین ماسک های پزشکی اختصاص داده شده است.

ولی با این حال، نتایج به دست آمده از ابتدا تا به امروز نشان دهنده وجود ضعف در شیوه استفاده از این ماسک ها است. هرچند که هنوز اقدامات قابل توجهی جهت جلب توجه وآموزش مردم در استفاده از ماسک های پزشکی صورت می گیرد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد بسیاری از کارکنان مراکز بهداشتی- درمانی اظهار داشتند که  با ماسک نفس کشیدن برای آنان سخت تر می شود، و دیگر کارکنان و پرستاران بیان داشتند که امکان برقراری ارتباط با بیماران برای آنان سخت می شود.

در صورتی که قصد خرید هر یک از اقلام تجهیزات پزشکی را دارید می توانید در نظرات هر پست به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

همچنین :

*** جهت بررسی قیمت و خرید انواع ماسک صورت و ماسک پزشکی با کارشناسان ما در تماس باشید