باند لیگاتور مری درمان واریس معده

باند لیگاتور مری زمانی استفاده می‌شود که بیمار دچار واریس مری شده باشد. این بیماری در اثر نارسایی کبد، باعث ایجاد رگ در مری و معده می‌شود. در واقع‌ رگ‌های این دو عضو را برجسته می‌کند. وقتی در حال بلعیدن غذا هستید این رگ‌های با غذا تماس پیدا می‌کنند و مستعد پاره شدن هستند. در بسیاری از موارد این بیماری با خونریزی شدید همراه است. به طوری که بیمار به حالت تهوع و استفراغ خون مبتلا می‌شود. باند لیگاتور مری راهی برای درمان واریس مری است که در ادامه به توضیح بیشتر این محصول می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

باند لیگاتور مری چیست؟

چرا از باند لیگاتور مری استفاده می‌شود؟

باند لیگاتور مری چگونه استفاده می‌شود؟

آیا استفاده از این روش درمانی خطرناک است؟

مزیت استفاده از باند لیگاتور برای درمان واریس مری

روند درمان با کمک بان لیگاتور چگونه است؟

باند لیگاتور مری چیست؟

باند لیگاتور مری برای درمان واریس معده استفاده می‌شود. به محض اینکه پزشک با روش اندوسکوپی تشخیص دهد که بیمار به واریس مری مبتلاست، برای درمان از باند لیگاتور استفاده می‌کند. این باند به داخل حلق بیمار فرستاده می‌شود تا به قسمت مری برسد.

بر روی نوک باند لیگاتور دوربین آندوسکوپی قرار دارد که موقعیت قرار گرفتن رگ‌های بیرون زده را تشخیص می‌دهد. سپس پزشک با به دام انداختن این رگ‌ها آن‌ها را گره می‌زند. با این روش مانع از ورود آن‌ها به قلمر مری شده و بلعیدن غذا برای بیمار آسان‌تر می‌شود.

چرا از باند لیگاتور مری استفاده می‌شود؟

نارسایی کبد مهم‌ترین دلیل ایجاد واریس معده است. در این بیماری رگ‌های داخل مری و معده بیرون زده می‌شوند. به طوری که زمان بلغیدن غذا، بر روی این رگ‌ها خراش ایجاد می‌شود. بعد از مدتی رگ‌ها شروع به خونریزی می‌کنند. درد در ناحیه‌ی مری و معده، خونریزی شدید و حالت تهوع مهم‌ترین علائم این بیماری است.

رگ‌های بیرون‌زده مستعد زخم شدن هستند و به همین دلیل درد و خونریزی را به همراه دارند. در صورتی که این بیماری پیشرفته و حاد باشد، پزشک برای درمان از باند لیگاتور مری استفاده می‌کند. بی‌توجهی به این بیماری و عدم درمان باعث پارگی عروق و خونریزی‌های شدیدتر می‌شود. در بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای (مشکل انعقاد خون) دارند، این بیماری خطرناک است و گاهی به درمان اورژانسی نیاز دارد.

دیواره‌ی رگ‌های خونی به دلیل متورم شدن به شدت نازک است و کوچکترین فشار و حتی رفلاکس معده به پوسته‌ی این رگ‌ها آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل استفاده از باند لیگاتور مری برای درمان این بیماری ضرورت دارد.

باند لیگاتور مری چگونه استفاده می‌شود؟

این وسیله‌ی درمانی به عنوان بخش مهمی از دستگاه آندوسکوپی محسوب می‌شود. در واقع به آن متصل است و زمانی که لوله‌ی آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی به داخل بدن فرستاده می‌شود، پزشک می‌تواند مشکلات داخلی مری و معده (از جمله زخم و رگ‌های متورم شده) را مشاهده کند. با کمک این دستگاه درمان نیز به سادگی و بدون جراحی صورت می‌گیرد.

هدف اصلی پزشکان از کاربرد باند لیگاتور مری، پیشگیری و درمان خونریزی‌های ناشی از رگ‌های متورم است.

آیا استفاده از این روش درمانی خطرناک است؟

هر روش درمانی که برای بیماران استفاده می‌شود، مزایا و عوارضی را به همراه دارند. البته مزیت‌های درمانی همه‌ی این داروها و تجهیزات پزشکی بیش‌تر از مضرات و عوارض آن‌هاست. به طور کلی استفاده از باند لیگاتور مری برای درمان واریس مری هیچ‌گونه خطری را به همراه ندارد. فقط رویه‌ی درمان برای بیمار با درد زیادی همراه است که بعد از ورود کامل باند به ناحیه مورد نظر، درد آن کمتر می‌شود. بعد از اتمام مراحل درمان، بیمار احساس درد و نارحتی ندارد.

مزیت استفاده از باند لیگاتور برای درمان واریس مری

واریس مری هم مثل هر بیماری دیگری با مشکلات زیادی همراه است. این بیماری در ابتدا با خونریزی و درد خود را نشان می‌دهد. اگر بیمار به موقع برای درمان اقدام نکند به مرور زمان، زخم به عفونت مری تبدیل می‌شود. مصرف الکل و کشیدن دخانیات باعث تشدید این بیماری می‌شود.

همچنین افزایش سن، مشکلات قلبی یا ریه و استفاده از داروهای خاص هم در تشدید بیماری واریس مری تاثیرگذار هستند. بنابراین هر چه سریع‌تر برای درمان باید از باند لیگاتوری استفاده شود.

روند درمان با کمک بان لیگاتور چگونه است؟

بیمار قبل از انجام این درمان سرپایی باید از 8 – 12 ساعت قبل از خوردن غذا پرهیز کند. پزشک برای انجام مراحل درمان با کمک این باند، از هیچ داروی بیهوشی استفاده نمی‌کند. روند درمان کاملاً سرپایی است و با کمک مواد بی‌حسی انجام می‌شود. برای کاهش احساس درد در طی درمان، به بیمار داروی آرامبخش داده می‌شود.

برای شروع درمان ابتدا لوله‌ی آندوسکوبی که در سر آن یک چراغ کوچک دیده می‌شود، از راه دهان وارد گلو و سپس مری می‌شود. پزشک از طریق مانیتور می‌تواند فیلم کامل ناحیه‌ی داخلی مری را مشاهده کند. به طوری که ورید متورم (رگ واریسی) در مقابل دید پزشک قرار می‌گیرد. سپس این رگ در داخل محفظه‌ی دستگاه میکده می‌شود. حالا نوبت به باند لیگاتور مری است که در اطراف رگ متورم شده قرار می‌گیرد تا خونریزی را قطع کند. این باند به مرور زمان کوچک می‌شود.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.