مجله و آموزش سدان مد

لیگا کلیپس در جراحی عمومی چه کاربردی دارد؟

لیگا کلیپس - کلیپس جراحی

لیگا کلیپس یا کلیپس جراحی ابزاری است که از جنس تیتانیوم و یا مواد پلیمری تهیه می‌شود. این ابزار برای قطع خونریزی در زمان عمل جراحی کاربرد دارد. در گذشته از روش کوتر برای برید یا سوزاندن رگ‌های خونی استفاده می‌شد که مضرات زیادی را برای بیمار به همراه داشت. اما اکنون از لیگا کلیپس یا سرجری کلیپس استفاده می‌شود. این ابزار می‌تواند انسداد کامل عروق، لب‌های دو برش را دقیقا در مقابل هم قرار دهد.

این کلیپس در جراحی‌های عمومی از جمله لاپاراتومی و لاپاراسکوپی کاربرد دارد. در ادامه به توضیح بیشتر این محصول می‌پردازیم.

لیگا کلیپس چیست؟

لیگا کلیپس یا کلیپس جراحی از جنس تیتانیوم تولید می‌شود. وجود شیارهای آتروماتیک در این ابزار مانع از آسیب به بافت داخلی بیمار می‌شود. این شیارها بر روی رگ‌های خونی بیمار ثابت می‌شوند. پزشک برای قرار دادن این این کلیپس در بدن بیمار از دستگاه‌های مخصوص پزشکی استفاده می‌کند

لیگا کلیپس با سایزهای مختلف تولید می‌شود. به همین دلیل دست پزشک برای استفاده از این وسیله در بیماران مختلف، باز است.

چرا جراحان از کلیپس جراحی استفاده می‌کنند؟

پزشک جراح در طی هیسترکتومی برای جدا کردن تخمدان و یا آزاد کردن رحم به چندین ابزار جراحی و گیره نیاز دارد. این ابزارها با فشار به عروق خونی، خون‌رسانی به قسمت آناتومیک بدن را قطع می‌کنند. سپس پزشک می‌تواند قسمت آسیب‌دیده را در بیمار پیدا و آن را درمان کند.

در لاپاراتومی هم پزشک با ایجاد یک شکاف در ناحیه‌ی شکم می‌تواند بر روی قسمت مورد نظر (معده، روده، آپاندیس و …) عمل جراحی انجام دهد. به طور کلی برای قطع خونرسانی در عمل جراحی‌های عمومی، جراحی قفسه سینه، جراحی زنان، اورولوژی و جراحی‌های‌ مویرگی از لیگا کلیپس استفاده می‌شود.

آیا سرجری کلیپس بعد از اتمام جراحی در بدن بیمار باقی می‌ماند؟

جنس کلیپس جراحی از تیتانیوم و یا مواد پلیمری سازگار با MRI است که هیچ حساسیتی را در بدن بیمار ایجاد نمی‌کند. جراح ممکن است در طی پروسه‌ی جراحی به 30 تا 40 سرجری کلیپس نیاز داشته باشد. این کلیپس‌ها بعد از بهبودی همچنان در بدن بیمار باقی می‌مانند.

جراحی کیسه صفرا یکی از مواردی است که از جراح از این کلیپس‌ها برای آن استفاده می‌کند. این گیره‌های کوچک از خونریزی و نشت صفرا در مجرای صفراوی و رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند.

چه موقع باید کلیپس‌های جراحی برداشته شود؟

بسته به نوع عمل جراحی که پزشک انجام داده است، معمولاً بین 5 تا 21 روز پس از درمان این کلیپس‌ها برداشته می‌شوند. در زخم‌هایی که طول آن کمتر از 5 سانتی‌متر است، جراح می‌تواند بعد از خارج کردن کلیپس، از چسب مخصوص زخم استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *