ماسک های پزشکی
ماسک پزشکی چیست ؟

انواع ماسک پزشکی کدامند؟

  1. ماسک صورت چیست؟

«ماسک صورت» یکی از انواع ماسک های پزشکی بوده و ماسکی یک بار مصرف است که برای حفاظت از محیط روی دهان و بینی قرار می گیرد.

یک ماسک صورت متداول از یک، دو و یا سه لایه بافت پارچه مانند ساده یا تادار تشکیل می شود که توسط حلقه ای که دور گوش می افتد روی سر ثابت می شود. این ماسک معمولا از کاغذ یا پنبه تهیه می شود.

ماسک های صورت برای اهداف مختلفی در دسترس هستند. برای مثال، ماسک صورت هایی هستند که برای حفظ بهداشت در حین تهیه ی غذا استفاده می شوند، و معمولا «ماسک های کاغذی» نامیده می شوند که برای اهداف پزشکی از جمله جلوگیری از بیماری های عفونی و … مناسب نیستند.

  1. ماسک جراحی چیست؟

«ماسک جراحی» از پارچه یا مواد دیگر از قبیل پلی پروپیلن ساخته می شود و کارکنان بخش پزشکی برای جلوگیری از انتقال ارگانیسم های هوابرد در طول جراحی از آن استفاده می کنند.

این ماسک که یکی از انواع ماسک های پزشکی بوده از دسته ی ماسک های جراحی یک بار مصرف هستند و باید بعد از یک بار مصرف آن ها را دور انداخت و نمی توان آن ها را شسته و یا بازیافت کرد.

یک ماسک جراحی با کیفیت معمولا حداقل از سه لایه ساخته شده است.

ماسک جراحی سه لایه از یک لایه ی داخلی هیدروفیل (یعنی لایه ای که رطوبت را جذب می کند) که نزدیک ترین لایه به صورت است، یک لایه ی میانی و یک لایه ی خارجی هیدروفوبیک (یعنی لایه ای که آب را دفع می کند) تشکیل می شود.

یک ماسک جراحی باید حداقل ۸۰ ٪ کارایی فیلتراسیون باکتریایی داشته باشد. اطلاعات ترکیبات سازنده ی هر ماسک روی برچسب جعبه ی آن درج می شود، مثلا، پلی پروپیلن و نوع لایه مانند son- bonded, melt- blown و یا wet-laid.

  1. ماسک N95 چیست؟ تفاوت میان یک ماسک طبی معمولی و یک ماسک طبی N95 چیست؟

« ماسک N95 » نیز یکی دیگر از انواع ماسک های پزشکی می باشد و به ماسکی اتلاق می شود که کارایی فیلتراسیون بالاتری داشته و استفاده ی از آن از ماسک های رایج راحت تر باشد.

این ماسک طوری طراحی شده است که استفاده کننده کمتر در معرض آلودگی های هوابرد قرار گیرد.

اگر یک ماسک طبی توسط موسسه ی ملی ایالات متحده برای سلامت و ایمنی حرفه ای (NIOSH) به عنوان دارنده ی ۹۵ درصد کارایی فیلتراسیون گواهی شده باشد، به آن ماسک طبی N95 می گویند.

اطلاعات زیر روی بسته بندی یک ماسک طبی که یکی از انواع ماسک های پزشکی می باشد ؛ تایید شده توسط موسسه ی ملی ایالات متحده برای سلامت و ایمنی حرفه ای (NIOSH) درج می شوند.

NIOSH

نوع گواهی (مانند N95)

نام تولید کننده

لیست ماسک های طبی N95 گواهی شده توسط موسسه ی ملی ایالات متحده برای سلامت و ایمنی حرفه ای (NIOSH)  در وب سایت ذیل در دسترس است:

کلیک کنید.

باید توجه داشت که اصطلاح ماسک N95 توسط رسانه ها در سنگاپور معمولا برای اشاره به ماسک طبی N95 از دسته ی ماسک های پزشکی استفاده می شود.

مصرف کنندگان باید آگاه باشند که تنها ماسک های طبی تایید شده توسط موسسه ی ملی ایالات متحده برای سلامت و ایمنی حرفه ای (NIOSH)  «ماسک های N95» اصلی هستند.

  1. انواع ماسک ها و ماسک های طبی کدام ها هستند؟

 ماسک صورتماسک جراحیماسک طبی N95مراقبت های بهداشتی یا ماسک طبی جراحی N95

مثال

توضیحات: ساده/ تادار که با حلقه های دور گوش روی سر ثابت می شودتوضیحات: با دو بند دور سر ثابت می شود، با کمک یک لایه ی انعطاف پذیر روی تیغه ی بینی با فرم صورت منطبق می شود، و ممکن است به شکل ساده/ تادار یا نوک اردکی باشد
توضیحات: با قالب از پیش تعیین شده، با تنها یک بند کشی به سر می چسبد، و لایه ای انعطاف پذیر برای تیغه ی بینی دارد.

هدف

برای حفاظت از محیط از طریق جلوگیری از ورود ذرات درشتی که از دهان استفاده کننده خارج می شود به محیطبرای حفاظت از محیط از طریق جلوگیری از ورود ذرات درشت که از دهان استفاده کننده که بیمار است خارج می شود به محیط. به عنوان یک مانع فیزیکی برای حفاظت از استفاده کننده در مقابل قطرات بزرگ خون یا مایعات بدن استفاده می شود. توصیه شده در مراکز پزشکی از قبیل اتاق عمل، پانسمان زخم بازبرای حفاظت از استفاده کننده با کاهش قرار گرفتن در معرض ذرات هوابرد کوچک و آلودگی هامحفاظتی مشابه ماسک های جراحی فراهم کرده و در هنگام قرار گرفتن در معرض ذرات بسیار ریز (مانند  قطرات معلق در هوا) مانند قطراتی که در هنگاه سرفه کردن تولید می شود از استفاده کننده حفاظت می کند

بسته شدن

محکم بسته نمی شودمحکم بسته نمی شودمحکم بسته می شودمحکم بسته می شود

کارایی فیلتراسیون

آزمایش نشدهکارایی فیلتراسیون باکتریایی بالای ۸۰٪حداقل ۹۵٪ در مقابل ذرات معلق (به اندازه ی  ۰/۳ میکرون) بدون چربی (همانطور که توسط  NIOSH گواهی شده است)حداقل ۹۵٪ در مقابل ذرات معلق (به اندازه ی  ۰/۳ میکرون) بدون چربی (همانطور که توسط  NIOSH گواهی شده است)

مقاومت در برابر مایعات (مانند مقاومت در برابر نفوذ مایعات بدن)

بدون مقاومت در برابر مایعاتبلهآزمایش نشدهماسک طبی مراقبت های بهداشتی: مقاومت در برابر مایعات آزمایش نشده است. ماسک طبی جراحی N95 آزمایش شده و در برابر مایعات مقاوم است

خوانندگان گرامی می توانید نظرات و تجربیات خود را در مورد ماسک های پزشکی با سدان به اشتراک بگذارید.