جایگذاری پگ معده Kimberly Clarck

نحوه جایگذاری پگ معده کیمبرلی کلارک MIC – تکنیک (OTW)

دستورالعمل و علائم استفاده از پگ معده Kimberly Clarck

لوله تغذیه (پِگ) برای بیماران نیازمند به حمایت طولانی‌ مدت داخلی یا هیدراتاسیون ثانویه برای رسیدن به یک وضعیت اولیه مربوط به سر و یا گردن استفاده می‌شود. این شرایط شامل سکته مغزی، سرطان، تومورهای سر و گردن، صدمات و یا آسیب دیدگی و اختلالات عصبی که باعث اختلال جویدن یا بلعیدن می‌شود. این دستگاه ( که در یک کیت به فروش می‌رسد) به عنوان یک دستگاه قرار دادن اولیه طراحی شده است. دستگاه توسط یکی از دو روش PULL، تکنیک کشیدن و روش رایج‌تر (روش PUSH) قرار می‌گیرد. در این راهنما، تکنیک PUSH را مورد بررسی قرار  می دهیم.

تداخلات

  1. تنگی مری
  2. فشار خون بالای پورتال

هشدارها

این دستگاه پزشکی را دو بار و مجددا استفاده نکنید. استفاده مجدد، پردازش مجدد، یا بازگرداندن مجدد ممکن است

1) بر ویژگی‌های شناخت زیست سازگاری شناخته شده دستگاه تاثیر بگذارد

2) سازگاری ساختاری دستگاه را به خطر می‌اندازد

3) منجر به عملکرد مطلوب مدنظر دستگاه نمی‌شود

4) ایجاد خطر آلودگی را به همراه دارد و باعث انتقال بیماری‌های عفونی می‌شود که موجب آسیب، بیماری یا مرگ بیمار می‌شود.

پس از قرار دادن لوله پِگ MIC موقعیت مناسب محافظ داخلی در برابر مخاط معده باید از طریق آندوسکوپی تایید شود. از تنش در لوله پِگ باید اجتناب شود تا خطر عوارض به حداقل برسد. عدم مطابقت با این هشدارها ممکن است منجر به عدم انقباض مخاطی معده منجر به فرسایش پس از آن، سوراخ شدن و یا نشت محتویات معده به پریتوئن شود.

مهاجرت محافظ داخلی به دستگاه استوم یا جاسازی با دیواره معده ممکن است در طول زمان رخ دهد. بر اساس پروتکل تسهیلات، تمام تیزاب ها را دور بریزید.

احتیاط : قبل از باز کردن، یکپارچگی بسته را بررسی کنید. از بسته‌های آسیب دیده یا غیر استریل استفاده نکنید.

روش قرار دادن پگ معده کیمبرلی کلارک

1. برای تشخیص و تایید بیمار برای یک روش آندوسکوپی از یک روش تایید شده بالینی استفاده کنید.

2. برای انجام اندوسکوپی معده از یک روش تایید شده بالینی استفاده کنید.

3. بیمار در موقعیتی که در حال خوابیده است، با هوا و دیافراگم شکمی معده را پر کنید.

احتیاط: انتخاب مناسب محل قرارگیری برای موفقیت این روش حیاتی است.

4. محل گاستروستومی را انتخاب کنید. این محل (معمولا ربع بالا سمت چپ) باید از عروق، عصب و بافت آزاد باشد.

5. آماده‌سازی کنید و پوست خود را در محل تزریق انتخاب کنید. محل تزریق به صورت موضعی بیهوش می‌شود.

6. پس از بیهوشی محلی، به اندازه ۱ سانتی متر روی پوست با تیغ جراحی برش ایجاد کنید.

7. سیستم سوزنی معرفی کننده را از طریق برش وارد کنید، از طریق پریتونئوم و دیواره معده حرکت کنید و جلو بروید. (تصویر 1)

8. هنگامی‌که سوزن نفوذی در معده مشاهده می‌شود، سوزن را از کانولا نفوذی، با محکم نگه داشتن کانولا و کشیدن سوزن، جدا کنید.

9. گاید وایر را از طریق کانولای نفوذی به داخل معده قرار دهید. گاید وایر را با یک گیره نگه دارید. گیره را به کانال آندوسکوپ برسانید. (تصویر 2)

10. آندوسکوپ و گاید وایر را از طریق oropharynx بردارید. تقریبا 45 اینچ (114 سانتیمتر) گاید وایر را از دهان بکشید.

11. قبل از فرستادن لوله پِگ MIC به رئوفارنکس، لوله پِگ را از بالای گاید وایر وارد کنید تا از انتهای مخالف لوله پِگ لوله خارج شود. (تصویر 3)

12. هنگامی‌که مسیر هدایت حدود 45 اینچ (114 سانتی متر) از دهان است، کانولای نفوذی را خارج از محل برش قرار دهید.

13. پِگ را با یک روان‌ کننده محلول در آب روان کنید. گاید وایر را مهار کنید و لوله پِگ را به روش آنتِگرید فشار دهید تا نوک سوزنی لوله از طریق دیواره شکم به دستگاه استوم گسترش یابد. (تصویر 4)

14. با اندوسکوپی مجددا وارد مری شوید و از لحاظ ظاهری لوله گوارش را به داخل معده وارد کنید. درپوش مخروطی لوله پِگ را درون دیواره شکم قرار دهید و لوله پگ را بکشید تا محافظ داخلی به داخل معده برسد. مسیر هدایت را بردارید.

15. از یک حرکت چرخشی استفاده کنید تا به آرامی لوله را به بالا و پایین بکشید تا محافظ داخلی به آرامی روی مخاط معده قرار گیرد.

نکته : نشانه‌های قرار داده شده بر روی بدنه لوله در تعیین روند پیشرفت لوله به هنگام خروج از شکم کمک می‌کند.

احتیاط : از نیروی بیش از حد برای کشیدن لوله به محل استفاده نکنید. این می‌تواند به بیمار صدمه بزند و به لوله آسیب برساند.

16. لوله و محل استوم را تمیز کنید و یک پانسمان مارپیچ استریل را اعمال کنید.

17. بر روی انتهای پروگزیمال لوله پگ نگهدارنده بیرونی را قرار دهید و در بخش کناری مکانیسم استریل را بر محل اعمال کنید. از نظر بصری بررسی کنید که محافظ داخلی به درستی قرار گرفته است. اندوسکوپ را بردارید کمربند بیرونی باید حدود 2 میلی‌متر بالای پوست قرار گیرد.

احتیاط: تنش بیش از حد را اعمال نکنید. هیچ فشاری بر مخاط معده یا پوست وجود ندارد. به صورت اختیاری، یک حلقه دوخت (عرضه نشده) ممکن است در اطراف تقویت‌کننده خارجی متصل شود تا حرکت لوله پگ به حداقل برسد در حالی که استوم بهبود می‌یابد.

18. لوله پگ را به حدود 90 درجه برسانید و طول مناسب را برای اتصال آداپتور تغذیه پگ در انتهای لوله قرار دهید. این مبدل سرنگ نوک سوند یا یک کانکتور تغذیه استاندارد را می‌پذیرد. (تصویر 5)

پوست و مراقبت استوما

  1. پوست را در اطراف محل لوله پگ MIC تمیز، خشک و بدون تخلیه نگه دارید.
  2. استوما و منطقه اطراف پوست باید در هر تغذیه بررسی شود. حداقل یک بار در روز با یک محلول صابون و آب، محل را بشویید. اطمینان حاصل کنید که زیر کمربند خارجی تمیز است. محل لوله را کنید چرا که تمیز کردن کمک می‌کند تا لوله مستقل باشد. همیشه پوست را بشویید و کاملا خشک کنید.
  3. پس از بهبودی استوما، پانسمان لوله پگ لازم نیست و حتی ممکن است باعث حفظ رطوبت و در نتیجه سوزش پوست شود.

حذف لوله پگ MIC

احتیاط: لوله پگ باید توسط کشش از طریق استوم یا از طریق بازیابی آندوسکوپی حذف شود. توصیه نمی‌کنیم بخشی از لوله برش داده شود تا محافظ داخلی عبور کند.

احتیاط: هنگام استفاده از پگ سایز 14 فقط از روش حذف آندوسکوپی استفاده کنید.

  1. هنگامی‌که پزشک تعیین می‌کند که دستگاه شکل گرفته است (معمولا در عرض 4 تا 6 هفته پس از قرار دادن لوله پِگ) ممکن است با یک دستگاه تغذیه جایگزینی انجام شود. توصیه می‌کنیم از یکی از موارد زیر استفاده کنید:
  • MIC-KEY* Low-Profile Gastrostomy Tube
  • MIC* Gastrostomy Tube

2. برای خارج کردن لوله، بیمار را برای حذف لوله پگ با استفاده از روش استاندارد آماده کنید. پوست و لوله را در اطراف استوما را با یک روان‌ک ننده آب آماده کنید. لوله را 360 درجه بچرخانید و کمی لوله را داخل و خارج کنید.

هشدار: اگر لوله بدون محدودیت در دستگاه حرکت نکند، سعی نکنید از کشش به عنوان یک روش حذف استفاده کنید. حذف لوله‌های تغذیه با استفاده از کشش ممکن است منجر به جداسازی دستگاه و عوارض مرتبط با آن شود. لوله‌های تغذیه ای که طی چند ماه قرار دارند ممکن است پتانسیل بیشتری برای جداسازی محافظ داخلی در هنگام کشیدن داشته باشند.

احتیاط: هنگام استفاده از لوله پگ سایز 14 فقط از روش حذف آندوسکوپی استفاده کنید.

3. یک دست را روی شکم اطراف استوما قرار دهید و انگشت شست و انگشتانتان تقریبا دو اینچ فاصله داشته باشید تا دیواره شکم را تثبیت کنید.

4. لوله را با دست مخالف در نزدیکی محل استوم، بگیرید. محکم، اما به آرامی لوله پگ را بکشید تا محافظ داخلی از طریق استوم ظاهر شود.

5. لوله پگ را با لوله گاستروستومی مناسب اندازه‌گیری کنید.

6. اگر لوله را نمی‌توان با مقدار قابل توجهی از کشش برداشت، باید با بازیابی آندوسکوپی برداشته شود.

تنها برای تغذیه درونی استفاده شود.

یکپارچگی بسته قبل از استفاده را حتما بررسی کنید.