مجله و آموزش سدان مد

طرز صحیح برداشتن ماسک از روی صورت

هنگامی که عطسه، سرفه، خنده یا صحبت می کنید ماسکی که بینی و صورت شما را می پوشاند مانع از پخش شدن قطرات ریز  بر روی افرادی که نزدیک شما هستند خواهد شد. این قطرات راهی را برای شیوع بیماری ها فراهم می کنند.

در حالی که از ژوئیه سال 2020، برای کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا، در بسیاری از مناطق هنگامی که افراد می خواهند بیرون بروند و  وارد جمعیت و یا مکان های عمومی شوند پوشاندن صورت (ماسک زدن) ضروری است.

توصیه می شود هر زمان که با یک بیماری دست و پنجه نرم می کنید، ماسک بزنید. ماسک باعث می شود که میکروب های خود را به دیگران منتقل نکنید و تا حدی از شما در برابر میکروب های دیگران نیز محافظت می کند.

با این حال، اگر به درستی از ماسک استفاده نکنید و آن را به درستی از روی صورت خود برندارید، هر نفعی که از ماسک می برید کاهش خواهد یافت.

1- برداشتن ماسک صورت در خانه

  1. دستان خود را بشویید یا از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

برای جلوگیری از آلودگی بیشتر، قبل از اینکه ماسک خود را لمس کنید یا دستان تان را به صورت تان نزدیک کنید، دستان خود را ضد عفونی کنید. یا آنها را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب گرم بشویید یا از ضد عفونی کننده دست حاوی 60٪ الکل استفاده کنید.

  • قبل از اینکه ماسک خود را لمس کنید، اطمینان حاصل کنید که دستان شما کاملا خشک شده است. خیس شدن ماسک می تواند باعث استنشاق میکروب ها شود و همچنین تنفس را برای شما دشوارتر کند.
  • ضد عفونی کننده دستی را انتخاب کنید که حداقل 60٪ الکل داشته باشد.
  1. از لمس کردن قسمت جلویی ماسک بپرهیزید.

  قسمت جلویی ماسک شما آلوده است. هنگام برداشتن آن، فقط بند یا کش ماسک خود را که دور گوش یا پشت سرتان قرار دارد را لمس کنید.

  • از دست زدن به قسمت جلویی ماسک خودداری کرده و اگر سهوا بخش جلویی ماسک خود را لمس کردید بلافاصله دستان خود را بشویید.
  1. کش ماسک خود را پشت حلقه های گوش تان بگذارید تا بتوانید به آرامی ماسک را بلند کرده و از آن بیرون بکشید.

کش ماسک را از پشت هر دو حلقه گوش خود به عقب بکشید تا شل شود، سپس آن را  از روی گوش خود خارج کنید. این حرکت را ادامه دهید تا ماسک را از صورت تان بردارید.

  • اجازه ندهید قسمت خارجی ماسک به پوست یا هر قسمت از لباس شما برخورد کند. قسمت داخلی ماسک را به سمت بدن خود نگه دارید.
  1. ابتدا گره پایینی ماسک را باز کنید.

 اگر ماسک تان در پشت سر شما بسته شد، ابتدا گره پایین و سپس گره بالایی آن را باز کنید. می توانید فقط گره پایینی را باز کنید و سپس ماسک را بردارید، زیرا به اندازه کافی شل شده است.

  • اگر ماسک صورت شما دارای بندهایی است که به دور سر شما می پیچد، همانند ترتیبی که گفته شد ابتدا بند پایینی را دور سر خود بپیچید و سپس بند بالایی.

 

  1. ماسک خود را بلافاصله تمیز یا دور بیندازید.

 

اگر ماسک یکبار مصرف دارید، به محض برداشتن آن از روی صورت آن را درون سطل آشغال بیندازید. اگر در نزدیکی سطل آشغال وجود ندارد، آن را در یک کیسه یا زیپ کیف (کیسه زیپ دار) انداخته تا به محض یافتن سطل آشغال آن را دور بیندازید. در خصوص ماسک های پارچه ای، آنها را در کیسه ای انداخته تا زمانی که آنها را بشویید.

  • ماسک پارچه ای را به گونه ای تا بزنید که قسمت داخلی به سمت بیرون و قسمت خارجی به سمت داخل باشد. به این ترتیب، هنگامی که می خواهید دستان خود را بشویید، خطر لمس کردن بخش بیرونی ( قسمت جلویی ماسک) ماسک را نخواهید داشت.
  • اگر ماسک شما فیلتر دارد(داشت)، پس از هر بار استفاده فیلتر را برداشته و دور بیندازید.
  1. پس از برداشتن ماسک دستان خود را دوباره ضد عفونی کنید.

 

 بعد از اینکه ماسک خود را دور ریختید یا آن را برای شستن تا کردید از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید یا دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه با صابون و آب گرم بشویید. حتی اگر جلوی ماسک را لمس نکرده باشید، باز هم ممکن است ذراتی (آلودگی یا میکروب) بر روی دست های خود داشته باشید.

  • اگر فرصت شستن دست ها را ندارید، از دست زدن به صورت، به خصوص دهان، بینی یا چشم خودداری کنید، تا زمانی که دست های خود را بشویید.

2- ماسک را درست به روی صورت خود بگذارید.

  1. قبل از گذاشتن ماسک، دستان خود را تمیز کنید.

 

برای شستشوی کامل دست ها به مدت 20 ثانیه از صابون و آب گرم استفاده کنید. اگر قادر به شستن دستان خود نیستید، قبل از لمس ماسک، از ضد عفونی کننده دست بر پایه الکل 60٪ استفاده کنید.

  • قبل از گذاشتن ماسک، اطمینان حاصل کنید که دستان شما کاملا خشک شده است. اگر ماسک های یکبار مصرف خیس شوند دیگر قابل مصرف نخواهند بود و ممکن است نفس کشیدن از طریق ماسک مرطوب برای شما دشوار شود.
  1. برای محکم نگه داشتن ماسک روی بینی خود از لبه سفت آن (قسمت پلاستیکی که در داخل ماسک است و روی بینی قرار می گیرد) استفاده کنید.

 

در بعضی از ماسک های یکبار مصرف یک تکه پلاستیک به لبه ماسک دوخته شده اند. بعضی دیگر نوار فلزی در خارج از ماسک دارند. این لبه سفت را محکم به اطراف بینی فشار دهید تا مهر و موم شود.

  • این مورد مخصوصاً در صورتی که از عینک استفاده می کنید نیز بسیار مهم است، زیرا به شما کمک می کند تا هنگام بازدم بر روی شیشه عینک تان بخار نگیرد.
  1. ماسک را روی بینی و دهان خود محکم کنید.

 

هنگام قرار دادن ماسک، از دست زدن به آن خودداری کنید.از کش های ماسک که به دور گوش می افتند برای گذاشتن آن استفاده کنید. ماسک را طوری تنظیم کنید که روی بینی و دهان شما قرار بگیرد و چانه شما را بپوشاند.

  • اگر ماسک شما دو بند دارد، ابتدا بند بالایی را در قسمت بالایی سر (کمی بالاتر از پشت سر) خود ببندید(می توانید گره هم بزنید). سپس بند پایینی را بسته و گره بزنید.
  1. ماسک را کاملاً در اطراف(کناره)های صورت خود قرار دهید. (یعنی ماسک کناره ها و اطراف صورتتان را به خوبی بپوشاند).

 

اگر ماسک صورتتان از نوع کش دار است (یعنی بند ندارد کش دارد) باید آنها را طوری تنظیم کنید که کناره های صورتتان را به خوبی بپوشاند و صاف شود. اگر کناره های ماسک گشاد، شل و آویزان باشد به اندازه ای که باید، موثر نخواهد بود.

  • اگر از ماسک یکبار مصرفی استفاده کرده اید که قابل تنظیم نیست، کش های مو را امتحان کنید تا ببینید آیا می توانید آن را تنگ تر کنید یا خیر.
  1. همیشه تمام دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید.

 

شاید دیده باشید که بعضی افراد ماسک های خود را بر روی گردن شان گذاشته یا برخی آن را فقط روی لب های خود می گذارند. این کار، می تواند باعث شود میکروب های اطراف صورت با بینی و دهان شما در تماس قرار بگیرند.

  • از لمس یا ور رفتن به ماسک خود خودداری کنید. فقط هنگامی که می خواهید آن را بر روی صورت خود تنظیم کنید به آن دست بزنید.
  • اگر ناخواسته ماسک خود را لمس کردید، دستان خود را بشویید یا در اسرع وقت از ضد عفونی کننده های حاوی الکل استفاده کنید.
  1. ماسک ها را عوض کنید تا همیشه ماسک تمیز داشته باشید.

اگر از ماسک های پارچه ای استفاده می کنید که مجددا قابل استفاده می باشند، معمولا حداقل به دو عدد از آنها نیاز دارید. اگر هر روز  مدت زمان طولانی از ماسک استفاده می کنید، عاقلانه است که به تعداد 5 تا 7 عدد ماسک داشته باشید تا هر روز یکی از آنها را استفاده کنید.

  • همچنین بهتر است یک یا چند ماسک یکبار مصرف را در ظرف مهر و موم شده با خود حمل کنید تا وقتی بیرون هستید و مشکلی برای ماسک تان پیش آمد، بتوانید بلافاصله آن را تعویض کنید.

تجهیزات پزشکی سدان مد یکی از بزرگترین فروشگاه های کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاین در ایران فعالیت دارد از قسمت های مختلف سایت سدان دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *