نحوه کار پالس اکسی متر

اکسی متر وسیله ای در حوزه پزشکی محسوب می شود که برای اندازی گیری مقدار اکسیژن موجود در خون به کار می رود. این وسیله خاصیت بررسی اکسیژن در تمام قسمت های بدن را دارد. شاید فکر کنید که استفاده از آن حتما با درد همراه است، اما اصلا اینطور نیست. نحوه کار پالس اکسی متر بدون وجود درد و با استفاده از ارسال سیگنال های طراحی شده انجام می گیرد.

این دستگاه قابلیت وارسی میزان اکسیژن خون در اعضای بدن مانند پا و دست را نیز دارد. این وسیله بسیار کوچک و با وزن کم طراحی شده است و شما قادر هستید آن را در مکان های مختلف با خود به همراه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه اکسی متر آشنا سازیم. در صورت تمایل به افزایش دانش خود در این زمینه با ما در ادامه متن همراه شوید.

نحوه کار پالس اکسی متر

شما برای اندازه گیری مقدار اکسیژن موجود در خون قادر هستید از طریق قرار دادن انگشت پا یا دست خود در دستگاه به راحتی این کار را انجام دهید. همچنین در مواردی که امکان استفاده از انگشتان دست و پا وجود نداشته باشد از طریق لاله گوش نیز این امکان وجود دارد که میزان اکسیژن را دریافت کنید.

جالب است بدانید که برای خرید این دستگاه ها لازم نیست هزینه زیادی خرج کنید. اکسی متر ها با قیمت های مناسبی در داروخانه ها و مراکز تجهیزات پزشکی وجود دارند. این دستگاه به سرعت و با صرف کمترین هزینه بیماری هیپوکسی را تشخیص می دهد.

این بیماری که به کم اکسیژنی نیز معروف است زمانی به وجود می آید که به مقدار کافی اکسیژن رسانی به بافت های بدن و پوست انجام نشود. از دلایل پدید آمدن این بیماری اختلالات سیستم تنفسی مانند ریه، کم خونی و همچنین بروز مشکلاتی در گردش خون افراد نام برده می شود.

هموگلوبین، عاملی موثر در عملکرد اکسی متر

اکسیژن در ابتدا به ریه وارد شده و سپس از طریق خون به عضو ها و اندام مختلف بدن منتقل می شود. این انتقال درواقع از طریق هموگلوبین موجود در خون انجام می گیرد. در صورتی که هموگلوبین ها فاقد اکسیژن باشند، به آن ها هموگلوبین دی اکسیژنه گفته می شود.

اندازه گیری اکسیژن از طریق بررسی تعداد هموگلوبینی که در خون افراد وجود دارد انجام می گیرد. این هموگلوبین ها مسئولیت حمل اکسیژن در رگ های خونی را بر عهده دارند. از این دستگاه در مکان های مختلف بیمارستان ها مانند اتاق عمل، ICU، بخش های داخلی و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

نحوه کار پالس اکسی متر از طریق اشباع میزان اکسیژن در خون صورت می گیرد. درواقع این دستگاه با توجه به درصد هموگلوبین موجود در خون اشخاص مختلف به درصد اکسیژن بدن دست پیدا می کند. برای فراهم آوردن شرایط لازم اشباع اکسیژن، از نور موجود در این دستگاه استفاده می شود.

نحوه اندازه گیری اکسیژن خون

این کار از طریق منبع های نور تعبیه شده در اکسی متر انجام می شود. درواقع از این منابع، نور ساطع شده و با بررسی های انجام شده توسط اکسی متر درصد اکسیژن به دست می آید. علاوه بر این منبع، یک آشکار ساز نیز برای نمایش نتیجه وجود دارد. زمانی که انگشت در محل مورد نظر اکسی متر قرار می گیرد، مانعی را بین نور به منبع نمایش به وجود خواهد آورد. در نتیجه نور باید پس از تابیده شدن از انگشت دست عبور کند تا به آشکار ساز برسد.

در این بخش میزان جذب نور از طریق انگشت دست به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل غلظت ماده ای که نور را جذب می کند، که در این بخش هموگلوبین خون است، طول مسیر پیموده شده موج و میزان اکسی هموگلوبین و همچنین دی اکسی هموگلوبین نور قرمز و مادون قرمز هستند.

اهمیت غلظت هموگلوبین

غلظت جاذب در بدن بیماران با توجه به غلظت هموگلوبین سنجیده می شود. این موضوع درست است که رگ های خونی در هر دو انگشت دست یکسان است اما تفاوت این رگ های خونی در میزان غلظت هموگلوبین است. هر کدام از هموگلوبین ها به مقدار خاصی نور جذب می کنند، در نتیجه هر چه تعداد هموگلوبین موجود در یک رگ بالاتر باشد، نور بیشتری را نیز جذب خواهد کرد.

نحوه کار پالس اکسی متر براساس قانونی در فیزیک است که در آن گفته می شود، میزان جذب نور در مواد، با غلظت ماده جذب کننده نور تناسب دارد. در این دستگاه میزان نور به وسیله آشکار ساز اندازه گیری و در صفحه نمایش اکسی متر نشان داده می شود.

اهمیت طول مسیر نور

یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین میزان اکسیژن موجود در خون، طول مسیری است که نور تا رسیدن به آشکار ساز طی خواهد کرد. نوری که از منبع تابانده می شود از طریق شریان انگشت به مقصد می رسد. در این بخش پهنای شریان تعیین کننده است. به طوری که هرچه عرض شریان باریک تر باشد، نور مسیر کوتاهتری را برای رسیدن به مقصد طی خواهد کرد.

در صورتی که شریان از پهنای بالاتری برخوردار باشد، به طبع این مسیر نیز طولانی تر می شود و جواب دیگری به ما خواهد داد. البته توجه داشته باشید که میزان هموگلوبین در شریان ها یکسان است، ولی زمانی که شریان پهنای بیشتری دارد نور به ناچار از درصد بالاتری از هموگلوبین باید عبور کند.

این موضوع بیان کننده قانون Lambert است که در آن گفته شده میزان جذب نور به مسیر طی شده در ماده جاذب وابسته است. بنابراین مهندسین پزشکی در نحوه کار پالس اکسی متر، این موضوع را در نظر گرفته اند و با بهره گیری از این قانون به ساخت چنین دستگاه کاربردی و مهمی دست یافته اند.

 اهمیت اکسی هموگلوبین و دی اکسی هموگلوبین

اکسی هموگلوبین، امواج مادون قرمز بیشتری نسبت به دی اکسی هموگلوبین جذب می کند و در مورد نور قرمز دقیقا عکس این موضوع صادق است. این موضوع بدان معناست که هر کدام از این هموگلوبین ها به میزان خاصی نور با طول موج های مختلف را جذب می کنند و از این نظر مشابه یکدیگر نیستند.

اکسی متر با در نظر گرفتن میزان جذب اکسی هموگلوبین و دی اکسی هموگلوبین طراحی شده است و از طریق طول موج نور عبوری از اکسی هموگلوبین شریان، میزان طول موج جذب شده را تعیین می کند. بنابراین مسیر طی شده از منبع تا آشکار ساز در اینجا نیز اهمیت دارد.

به کمک اکسی متر، از بروز بیماری های ریوی پیشگیری کنید

پالس اکسی متر دستگاهی بسیار کاربردی در علم پزشکی به حساب می آید که برای محاسبه میزان اکسیژن خون به کار می رود. از این دستگاه در بخش های مختلفی از بیمارستان ها نظیر اورژانس، مراقبت های ویژه و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

در اکسی متر یک منبع نور و یک آشکار ساز نور تعبیه شده است. زمانی که انگشت خود را بین این دو قسمت قرار می دهید نوری از انگشت شما عبور کرده و با اندازه گیری تعداد هموگلوبین موجود در شریان، درصد اکسیژن را مشخص می کند. در این مقاله سعی کردیم که نحوه کار پالس اکسی متر را با زبانی ساده برای شما توضیح دهیم.

 

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.