دستکش آنتی ویروس Hiv ضرورت استفاده آن

هزاران ویروس در جهان وجود دارد که سلول‌های بدن انسان را آلوده می‌کنند. HIV یا بیماری ایدز هم یکی از ویروس‌های مسری است که از یک فرد به فرد دیگری منتقل می‌شود. براساس نظر کارکنان بهداشت و درمان، استفاده از دستکش آنتی ویروس HIV برای کادر درمان ضرورت دارد. اگر چه گفته می‌‌شود تماس دست با خون آلوده باعث انتقال این بیماری نمی‌شود، اما در صورتی که دست‌ها آسیب‌دیده باشد و یا دست آلوده با دهان تماس داشته باشد، احتمال ابتلاء کادر درمان به ویروس HIV زیاد می‌شود.

به همین دلیل پوشیدن دستکش آنتی ویروس برای پیشگیری از بیماری ایدز و سایر بیماری‌های مسری مثل سرماخوردگی، آبله مرغان، هپاتیتC ، SARS ، ابولا و زیکا ضرورت دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دستکش آنتی ویروس HIV چیست؟

میزان تاثیر استفاده از دستکش آنتی ویروس HIV چقدر است؟

تست میزان مقاومت دستکش آنتی ویروس HIV

روش انجام تست دستکش

ضرورت استفاده از دستکش آنتی ویروس HIV

نکات مهم برای استفاده از دستکش‌های آنتی ویروس HIV

دستکش آنتی ویروس HIV چیست؟

این دستکش برای جلوگیری از ابتلاء کادر درمانی در زمان جراحی و یا اقدامات درمانی بر روی بیماران کاربرد دارد. حتی برخی از بیمارانی که تست HIV بر روی آن‌ها انجام نشده، ممکن است به این بیماری مبتلا باشند و کادر درمان را نیز درگیر این ویروس کنند.

ویروس HIV ممکن است از طریق وسایل تیز و برنده مثل تیغ جراحی، تزریق خون، سرنگ و … به کادر درمان منتقل شود. این ویروس به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. به طوری که بدن حتی قادر به مقابله با بیماری‌هایی مثل یک سرماخوردگی ساده هم نیست. در نهایت باعث مرگ افراد مبتلا می‌شود.

دستکش آنتی ویروس HIV یک دستکش محافظتی است که دست را در مقابل ویروس‌های کشنده محافظت می‌کند. حتی اگر بیمارانی که در حال درمان هستند، علاوه بر ابتلا به ایدز، به بیماری‌های دیگری هم مبتلا باشند، با وجود دستکش آنتی ویروس راهی برای ورود به بدن درمان‌گرها و پرستاران را پیدا نمی‌کنند.

میزان تاثیر استفاده از دستکش آنتی ویروس HIV چقدر است؟

برخی از دستکش‌های غیراستاندارد ممکن است در حین کار پاره شوند و یا در اثر برخورد سوزن و اجسام تیز مثل تیز در آن‌ها سوراخ ایجاد شود. در این صورت ترشحات یا خون بیماران مبتلا به ایدز خیلی راحت به دست پرستار یا پزشکان منتقل می‌شود.

اما وقتی از یک دستکش مخصوص برای جلوگیری از ویروس HIV استفاده می‌شود، امکان انتقال آن به کادر درمان تا 99 درصد کاهش می‌یابد. این دستکش‌ها به صورت 3 لایه‌ تولید می‌شوند که مقاومت این محصول را در برابر اجسام تیز و برنده افزایش می‌دهد.

تست میزان مقاومت دستکش آنتی ویروس HIV

اگر چه هیچ تولید‌کننده‌ای نمی‌تواند تضمین کند که محصولات آن‌ها خطر انتقال ویروس را به طور 100% از بین می‌برد، اما تاثیر استفاده از دستکش‌های آنتی ویروس می‌تواند جان کادر درمان را از بیماری‌های مسری مثل ایدز تا حد زیادی در امان نگهدارد. برای مشخص شدن میزان تاثیر دستکش آنتی ویروس HIV آزمایش‌های استانداردی انجام می‌شود. سپس این دستکش‌ها به عنوان محافظی برای پیشگیری از ابتلا کادر درمان به بیماری ایدز راهی بازار می‌شوند.

یکی از این استانداردها ASTM F1671 برای مشخص شدن میزان مقاومت دستکش در برابر مواد و ویروس‌ HIV است. از این نوع آزمایش عموماً با عنوان «آزمایش نفوذپذیری ویروسی» نام برده می‌شود.

عدم موفقیت عبور مواد از این دستکش‌ها نشان‌دهنده میزان مقاومتشان در برابر ویروس‌هایی است که از طریق خون و مایعات بدن منتقل می‌شوند.

روش انجام تست دستکش

برای انجام تست دستکش‌های آنتی ویروس HIV با برندهای مختلف به مدت 24 ساعت در دما و رطوبت خاصی قرار می‌گیرند. سپس هر یک از آن‌ها در مخزن سلول آزمایشگاه با حدود 60 میلی‌لیتر از مواد باکتریوفاژ Phi-X174 قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که این مواد همانند ویروس‌هایHCV ، HBV و HIV عمل می‌کنند.

بعد از 5 دقیقه که دستکش‌ها در داخل این مواد قرار گرفتند، به مدت یک دقیقه فشار هوا به آن‌ها وارد می‌شود. بعد از پایان یک دقیقه، فشار آزاد می‌شود. این آزمایش حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. در طول آزمایش هر یک از دستکش‌ها برای نفوذ مایعات کنترل می‌شوند.

در پایان این دستکش‌ها با روش بیولوژیکی آزمایش می‌شوند. نتایج استانداردها ASTM F1671 نشان می‌دهد کدامیک از دستکش‌های تولید شده قادر به پیشگیری از انتقال ویروس HIV به کادر درمانی هستند.

ضرورت استفاده از دستکش آنتی ویروس HIV

حالا که مشخص شد دستکش‌های آنتی ویروس HIV کاملاً استاندارد و آزمایش شده هستند و سپس راهی بازار می‌شوند، اعتماد و اطمینان مصرف‌کنندگان نسبت به این محصولات جلب می‌شود. اما چرا استفاده از این دستکش‌ها برای کادر ضرورت دارد؟

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که به بیماران ایدز خدمات‌رسانی می‌کنند، از دستکش‌های آنتی ویروس HIV استفاده می‌شود. زیرا می‌دانند مراجعه‌کننده‌ها چه کسانی هستند و در زمان درمان یا جراحی چه خطراتی جان و سلامتشان را تهدید می‌کند.

اما مشکل اصلی آنجاست که این بیماری تا سال‌ها نهفته با افراد مبتلا باقی می‌ماند. یک فرد می‌تواند ظاهری شیک و آراسته داشته باشد اما این ویروس را تا سال‌ها با خود حمل کند. این در حالیست که بسیاری از کارکنان مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها ضرورت پوشیدن دستکش آنتی ویروس HIV را نمی‌دانند. همین موضوع باعث به خطر افتادن سلامت و جان این افراد می‌شود.

نکات مهم برای استفاده از دستکش‌های آنتی ویروس HIV

دستکش‌های پیشگیری از بیماری ایدز مقاومت بالایی دارند و می‌توانند تا حدود زیادی از این بیماری پیشگیری کنند. اما رعایت برخی نکات زمان استفاده از این دستکش‌ها ضرورت دارد که عبارتند از:

  • از پوشیدن دستکش‌های آنتی ویروس HIV کهنه خودداری کنید. زیرا بدنه و بافت دستکش به مرور زمان ضعیف می‌شود و در معرض انواع ویروس‌ها قرار می‌گیرد.
  • در صورت آسیب دیدن دستکش فوراً آن را تعویض کنید. بعد از شستشوی دست با آب و صابون می‌توانید از دستکش دیگری استفاده کنید.
  • دستکش‌های آنتی ویروس HIV یکبار مصرف هستند. بعد از هر بار معاینه پزشکی، درمان یا جراحی باید تعویض شوند. گاهی حتی لازم است دو جفت دستکش بر روی یکدیگر پوشیده شود تا محافظت بیشتری از کادر درمان به عمل آورد. در زمانی که کادر درمان با اجسام تیز و برنده سر و کار دارند، بهتر است دو جفت دستکش آنتی ویروس HIV بپوشند. با این روش اگر یکی از دستکش‌ها سوراخ شد، دستکش دوم از دست محافظت می‌کند.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.