اکسترنال درناژ مغزی برای درمان چه بیماری استفاده می شود

اکسترنال درناژ مغزی ابزاری است که برای پایش و تخلیه مایع مغزی استفاده می‌شود. این ابزار در بیمارانی استفاده می‌شود که دچار تروما و عفونت شدید مغزی می‌شوند. پزشک برای تخلیه مایعات اضافه در مغز از اکسترنال درناژ مغزی استفاده می‌کند. در ادامه به توضیح بیشتر این محصول می‌پردازیم.

اکسترنال درناژ مغزی چیست؟

اکسترنال درناژ مغزی یک لوله نرم و انعطاف پذیر است که در کنار آن یک دریچه قرار دارد. این لوله نازک با نام دیگر شانت هم خوانده می شود. هدف از کاربرد اکسترنال درناژ مغزی، خارج کردن مایعات اضافی از داخل مغز است. این لوله توسط پزشک وارد بدن بیمار می شود و سپس از آنجا مایعات اضافه را به خود جذب می کند.

چرا پزشکان از اکسترنال درناژ مغزی استفاده می کنند؟

این لوله زمانی کاربرد دارد که مایعات زیادی در قسمت مغز بیمار جمع شود. جمع شدن مایع مغزی – نخاعی یک بیماری (هیدروسفالی) است که می تواند به مغز آسیب وارد کند. این مایع حاوی نمک، قند و پروتئین اضافه بدن است. وجود مقدار کمی از آن برای مغز لازم است. زیرا همانند یک بالشت در زیر مغز عمل می کند و مانع از ضربه خوردن مغز می شود. اما زمانی که این مایع بیش از حد شود، قدرت عملکرد مغز را کاهش می دهد.

مایع مغزی – نخاعی در قسمت راض بطن و مغز قرار دارد. این مایع توسط جریان جون به قسمت بافت های ویژه مغز حرکت می کند.

چرا مایعات مغزی زیادی می شود؟

اگر چرخش مایع در مغز کم شد، این مایع در قسمتی از مغز مسدود شده و مقدار آن زیاد می شود. در واقع با چرخش مایع در یکجا قرار نمی گیرد و به همین دلیل زیاد نمی شود. اگر مقدار این مایع بیش از حد شود، باعث فشار به جمجمه و مغز می شود. تنگی کانال های بطن مغز و یا عفونت و خونریزی در این قسمت باعث انسداد جریان مایعات مغز می شود.

در برخی از مواد هم تشکیل یک توده عامل انسداد مایعات در مغز است. بیماری هیدروسفالی عملکرد مغز را مختل می کند. به همین دلیل پزشک باید با کمک اکسترنال درناژ مغزی این مایعات را داخل مغز بیمار خارج کند.

چه زمانی پزشک از اکسترنال درناژ مغزی استفاده می کند؟

یکی از علائم بیماری هیدروسفالی، بزرگ شدن سر است. این مشکل در کودکان بیشتر دیده می شود. سردرد، سرگیج، تشنج و تهوع صبحگاهی هم دیگر از نشانه های وجود مایعات در قسمت مغز است. سپس پزشک با کمک روش های تشخیصی مثل رادیولوژی و یا سی تی اسکن می تواند وجود مایعات مسدود شده در سر را تشخیص دهد. در همین زمان خارج کردن این مایعات با کمک اکسترنال درناژ ضرورت پیدا می کند.

از اکسترنال درناژ مغزی چطور استفاده می شود؟

استفاده از این لوله برای خارج مکش مایعات اضافه در مغز کار ساده ای نیست. زیرا در جریان مغز قرار دارد و هر گونه بی دقتی در خارج کردن این مایعات ممکن است به مغز آسیب جدی وارد کند.

انواع اکسترنال درناژ مغزی برای خارج کردن مایعات

لوله ای که برای خارج کردن مایعات از داخل مغز استفاده می شود، از سه قسمت تشکیل شده است:

  • لوله کوچک سوند رطنی
  • دریچه همراه با مخزن که از یک سو به سوند بطنی و از سوی دیگر به سوند صفاقی متصل می شود.
  • لوله نازک سوند صفاقی که به دریچه متصل می شود.

آیا با کمک اکسترنال درناژ مغزی بیماری هیدروسفالی درمان می شود؟

وقتی پزشک بتواند با کمک اکسترنال درناژ مغزی مایعات مسدود شده را از مغز بیمار خارج کند، تا حد زیادی مرحله درمان پیش می رود. اما در گام بعدی باید دلیل انسداد مایعات مغزی – نخاعی در مغز مشخص شود. اگر به دلیل وجود تومور و یا تنگی کانال بطنی این انسداد ایجاد شده باشد، طی یک عمل جراحی راه جریان مایعات باز می شود.

تجهيزات پزشکي سدان مد يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان ديدن فرماييد.