همه چیز درباره دستگاه های تزریق وریدی
همه چیز درباره دستگاه های تزریق وریدی

دستگاه های تزریق وریدی

دستگاه های تزریق وریدی باید با بیمار و روش جراحیِ برنامه ریزی شده، متناسب باشد.

دستگاه های تزریق میکرودریپ ( 60 drops/ml) به متخصص بیهوشی اجازه می دهد تا مطابق با استاندارد دستگاه ) 15 drop/ml (  حجم کمتری را با دقت بیشتری به کودکان  تزریق کند .برای کودکان بزرگتر (بزرگتر از تقریبا 10 سال) استاندارد تزریق بزرگسالان مناسب است.

اضافه کردن لوله های الحاقی به همۀ دستگاه های تزریق کودکان، به کاتتر داخل تزریق وریدی اجازه میدهد که در هر اندام قابل دسترسی  قرار گیرد و یک بچه کوچک بتواند روی میز عملیاتی جهت دسترسی بهتر جراحی ، حرکت کند.

وصل کردن سوپاپ چندگانه در لوله های تزریق ، اجازه می دهد تا حجم دقیق خون یا کلوئید تجویز شود و نیاز به استفاده از  سوزن ها برای دسترسی به تزریق را به حداقل می رساند.

دستگاه خون به نزدیکترین سوپاپ به بیمار متصل می شود و یک سرنگ روی دورترین سوپاپ از بیمار قرار می گیرد.

سوپاپ ها برای عبور خون به داخل سرنگ باز می شوند و سپس برای تزریق حجم دقیق خون از داخل سرنگ به بدن بیمار، تنظیم می شوند.

نکات استفاده از دستگاه های تزریق وریدی

قبل از استفاده از آنها  ، تمام دستگاه های تزریق به منظور جلوگیری از نفوذ هوا به داخل جریان خون،  باید   “تخلیه حباب” شوند ، که این وظیفه ای به خصوص مهم در نوزاد نارسی است که احتمال دارد دارای روزنه آشکار بیضی شکل باشد، و یا در کودکی که مبتلا به نقص درون قلبی(یا درون شکمی) یا روزنه آشکار بیضی شکل مزمن است، می باشد.

برای کاهش جراحات احتمالی که توسط سرسوزن ایجاد می شود ، تمام تولید کنندگان در حال حاضر ، پورت های تزریقی را عرضه می کنند که در سراسر طول لوله وجود دارند و به همراه سرنگ های استاندارد و یا تعدیل کننده های مخصوص سرپهن در دسترس هستند.

هنگام دسترسی به این پورت ها باید مراقب باشید تا از حبس هوا که اغلب در آنها انباشته می شود، جلوگیری کنید.

در مواجهه با کاهش بیش از حد فشار خون  ، که در اثر از دست دادن سریع خون یا به دلایل دیگری که حجم خون داخل عروق را شدیدا کاهش میدهد ، اتفاق می افتد، تزریق سریع خون یا کریستالوئید می تواند از یک حادثه قریب الوقوع جلوگیری کند.

سرعت تزریق به طور مستقیم با فشار رانشی تزریق و مقاومت آن ارتباط دارد.

مگر اینکه از لوله تزریق کالیبر کوچک به منظور کاهش فضای مرده تزریق استفاده شود، در این صورت مقاومت جریان تزریق عمدتا به طول و ضخامت کاتتر داخل وریدی بستگی دارد.

خرید دستگاه تزریق وریدی
یک نمونه دستگاه تزریق

همه چیز درباره دستگاه های تزریق وریدی

مقاومت کاتتر های کوتاه با ضخامت بزرگ، صرف نظر از جایگذاری مرکزی یا پیرامونی، کمتر از کاتترهای بزرگ با ضخامت کوچکتر است. (هوج و فلیشر 1985)

فشار رانشی محلول داخل وریدی به ارتفاع کیسه مایع و گرانش یا نیروی مکانیکی لازم برای فشار دادن مایع بستگی دارد.

یک روش ساده برای افزایش میزان تزریق مایع در نوزادان و بچه های کوچک ، همانطور که در بالا اشاره شد، استفاده از تکنیک فشاری-کششی است .

با کشیده شدن خون یا مایع به داخل سرنگ، مایع با سرعت قابل توجهی به بدن بیماران، مخصوصا کودکان با وزن کمتر از 40 کیلوگرم، وارد می شود .(استونر و همکاران 2077)

معایب این تکنیک عبارتند از : نیاز به انجام دستی کار و خطر عفونت که با استفاده مکرر از یک سرنگ  افزایش می یابد. مزایای آن عبارتند از : توانایی تزریق دقیق مایع در میزان قابل توجه، زمانیکه که تغییرات  دستی دریافت شده  در مقاومت سیستم،  نفوذ کاتتر داخل وریدی را نشان می دهد.

افزایش فشار یا مکش مکانیکی خون یا  محلول داخل وریدی نیز به طرز چشمگیری سرعت تزریق را افزایش می دهد.

با قرار  دادن یک روکش قابل باد کردن روی کیسه محلول تزریق، فشار رانشی محلول به طور محسوسی افزایش می یابد.

برای تزریق خون یا محلول داخل وریدی به بیمار  ، با استفاده از پمپ دستی  میتوان روکش را تا 300 میلیمتر جیوه باد کرد.معایب کار با این سیستم عبارتند از : نیاز به باد کردن دستی دستگاهِ افزایش فشار، عدم توانایی در تزریق دقیق در حجم کم ، عدم توانایی تزریق خارج از ورید و خطر تزریق ناخواسته هوا که باعث آمبولی( انسداد) جریان هوا می شود. (لیندن و همکاران ؛ 1991) .

دستگاه تزریق
دستگاه تزریق

نکات ایمنی هنگام استفاده از دستگاه های تزریق وریدی

توجه ویژه به هواگیری از خون یا کیسه های تزریق قبل از اسپایک کردن(سوراخ کردن) کیسه ضروری است.

قبل از استفاده از یک سیستم تزریق سریع، مسیر وریدی باید  برای  جریان آزاد و گستردگی سیاهرگ چک شود .

دقت حجم تزریق با استفاده از  سیستم فشاری افزایش می یابد که برای پر کردن یک سرنگ فشاری-کششی  به جای پر کردن دستی سرنگ ،  نصب شده است.

هواگیری با استفاده از سیستم سرنگ انجام می شود.

تزریق فشار اتوماتیک نیاز به باد کردن دستی را از بین می برد.

این تزریق از طریق استفاده از  فشار هوای بالا یا انرژی برق برای ایجاد فشار رانشی انجام می شود.

این دستگاه ها  دارای گرم کننده مایع و آشکاریاب هوا هستند که جزء بخش ها یا لوازم جانبی  جدایی ناپذیرند و از طریق مجموعه های ویژۀ یک بار مصرف دستگاه تزریق، حجم بزرگی از مایعات گرم شده را به سرعت تزریق می کنند.

تکنولوژی پمپ استوانه ای نیز برای تزریق سریع خون یا محلول درون وریدی استفاده شده است .

در این تکنولوژی با تلفیق  بخاری الکترومغناطیسی، آشکار کننده هوا و کنترل کننده جریان الکترونیکی، حجم بالایی از مایعات گرم شده  به صورت دقیق تزریق می شود.

از آنجائیکه خطر هوا  در تزریق با فشار بالا بیشتر است، بسیار مهم است که هر سیستم اتوماتیک ( خودکار) درصورت آشکار شدن هوا در مسیر، استفاده از مایع تزریق  را متوقف کند.

اگر در تزریق سریع خون از کاتتر داخل وریدی 24 درجه  استفاده شود ، همولیز(خونکافت) و هایپرکالمیا(افزایش بی رویه پتاسیم در خون)  نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

 

*** جهت خرید انواع دستگاه تزریق با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید.