یونیت الکتروسرجیکال
یونیت الکتروسرجیکال (ESU)

یونیت ­های کوتر (الکتروسرجیکال)

یونیت الکتروسرجیکال در الکتروسرجری به طور معمول در جراحی چشم برای برش،منعقد سازی، کالبدشکافی، و حذف بافت ها با استفاده از فرکانس ­های رادیویی استفاده می­ شود.

فرکانس های بالا(100 کیلوهرتز تا 5 مگاهرتز) باعث متناوب سازی جریان الکتریکی در ولتاژهای مختلف (200 تا 10000ولت) از درون بافت عبور کرده و تولید گرما می­ کند.

یونیت الکتروسرجیکال چیست؟

یونیت الکتروسرجیکال (ESU) از یک ژنراتور و یک قطعه ی دستی با یک یا چند الکترود تشکیل می­ شود.

دستگاه با استفاده از یک کلید روشن و خاموش روی قسمت دستی یا یک کلید با پا کنترل می­ شود.

ژنراتور های کوتر می ­توانند انواع نقش موجهای الکتریکی را تولید کنند. همانطور که این نقش موج ها تغییر می­ کنند، بافت متناظر نیز اثراتی می ­پذیرد.

در الکتروسرجری دوقطبی(شکل1)، هم الکترود فعال و هم الکترود برگشتی در منطقه ی جراحی عمل می­ کنند. دو نوک فورسپس (انبرک) کار الکترود فعال و برگشتی را انجام می­ دهند. فقط بافتی که توسط فورسپس نگه داشته شده، در گردش الکتریکی وارد می­ شود.

الکتروسرجری
شکل1:الکتروسرجری دوقطبی

 چون عمل برگشت توسط یک نوک فورسپس انجام می­ گیرد، هیچ “الکترود برگشتی بیمار” ی لازم نیست.

الکتروسرجری دوقطبی بدون در نظر گرفتن محیطی که در آن قرار دارد عمل می­ کند و اجازه می­ دهد تا منعقدسازی در یک محیط مائی صورت بگیرد.

این، زمانی که بخواهیم در یک محیط خیس منعقدسازی انجام دهیم یک برتری بزرگ به حساب می­ آید. به همین خاطر، به الکتروسرجری دوقطبی اغلب “سوزاننده ی منطقه ی خیس” می­ گویند.

در الکتروسرجری تک قطبی(شکل 2)، الکترود فعال در محل جراحی قرار می­ گیرد. الکترود برگشتی بیمار(که “پد پراکنده” نیز به آن گفته می­ شود) جایی دیگر روی بدن بیمار قرار داده می­ شود.

الکتروسرجری
شکل2: الکتروسرجری تک قطبی

جریان برق همینطور که مدار از الکترود فعال به الکترود برگشتی بیمار را کامل می ­کند از بدن بیمار عبور می­ کند. نقش الکترود برگشتی بیمار، برداشت جریان از روی بدن وی به صورت کاملاً بی خطر می­ باشد.

اگر که گرمای تولید شده، در طی زمان، بی خطر از بدن بیمار رانده نشود، یک جای سوختگی الکترود برگشتی روی بدن او به وجود می­ آید متناسب با اندازه و رسانایی الکترود برگشتی بیمار.

دستگاه ­های الکتروسرجیکال نوین ویژگی‌های حفاظتی برای جلوگیری از وقوع سوختگی ناشی از ارتباط ضعیف بین بیمار و الکترود برگشتی وقتی از عمل تک قطبی استفاده می کنیم، ساخته اند.

اغلب، اصطلاح”الکتروکوتری” به صورت ناصحیح برای توصیف الکتروسرجری استفاده می­ شود. الکتروکوتری به جریان مستقیم (الکترون ها در یک جهت حرکت کنند) اطلاق می­ شود. در حالی که الکتروسرجری از جریان متناوب استفاده می­ کند.

در الکتروسرجری، بیمار در مدار شامل می ­شود و جریان وارد بدن بیمار می­ شود. حین الکتروکوتری، جریان وارد بدن بیمار نمی­ شود. به جای آن، جریان برق در یک المنت حرارتی جاری می­ شود که بافت را انتقال مستقیم گرما می­ سوزاند.

یونیت کوتر یا به طور دقیق تر یونیت های ترموکوتری (شکل3) معمولاً دستگاه هایی هستند که با باتری‌های متحرک کار می­ کنند و می­ توانند یکبار مصرف یا دوباره مصرف باشند.

استفاده­ ی بی­خطر از ESU

یونیت ­الکتروسرجیکال جریان بسیار بالایی تولید می­ کنند که اگر به درستی استفاده و نگه­داری نشوند، می­ تواند هم به بیمار و هم به جراح آسیب بزنند. مشکلات بسیاری در ارتباط به استعمال این یونیت­ کوتر رخ داده­است از جمله سوختگی در محل الکترود برگشتی و آتش­ سوزی در جراحی. با پیشگیری­های ساده می­توان از بعضی از این مسائل ایمنی به راحتی دوری گزید.

نکات ایمنی به هنگام استفاده از یونیت الکتروسرجیکال

باید های استفاده از یونیت کوتر

  • قلم کوتر هنگامی که از آن استفاده نمی­ شود، باید همیشه در غلاف نارسانای خود قرار گیرد.
الکتروسرجری
الکتروسرجریتانزانیا
  • همیشه از حداقل ممکن توان دستگاه استفاده کنید تا نتایج جراحی دلخواه حاصل شود. وقتی از ولتاژهای بالاتر از مورد نیاز، استفاده شود، احتمال تشکیل قوس الکتریکی افزایش می ­یابد. اگر جراح همچنان اصرار بر افزایش توان داشته باشد، این می­ تواند نشانه ای از آن باشد که ارتباط پوست با پد پراکنده، به حداکثر رسیده است.
  • نوک الکترود باید به دفعات تمیز شود. چون اسکارها(بافت­ های مرده ­ی حاصل از سوختن) روی نوک زیاد شوند، یک مقاومت الکتریکی را باعث می شوند که می­ تواند به قوس الکتریکی، جرقه یا احتراق و شعله ور شدن اسکار منتهی شود. درحالی که الکترود را تمیز می­ کنید، استفاده از یک اسفنج به جای پدخراش برای برداشتن اسکار نتیجه بهتری دارد، از آن جهت که این پدها در نوک الکترود شیارهایی کنده ­کاری می­ کنند که محل جمع شدن بیشتر اسکار ها می­ باشد.

نباید های استفاده از یونیت کوتر

  • یونیت ­الکتروسرجیکال، نباید در مجاورت و حضور عوامل آتش‌زا یا در محیط های غنی از اکسیژن استفاده شوند.
  • از استفاده از مواد آتش‌زا که می­ توانند با جرقه مشتعل شوند، مانند الکل و پاک کننده‌های پوست خودداری شود. اگر باید از کرم پوستی الکلی استفاده کنید، اجازه ندهید در نزدیکی پد پراکنده تجمع کنند، مطمئن شوید قبل از فعال‌سازی یونیت الکتروسرجیکال محلول کاملاً پاکسازی و خشک شده و همچنین بخارات حاصل از بین رفته اند.
  • کاتترهای لاستیکی یا مواد مشابه نباید به عنوان یک غلاف، روی نوک الکترود فعال استفاده شوند.
  • کابل­ های یونیت کوتر هرگز نباید حول ادوات فلزی بپیچند، چون جریانی که از آنها عبور می­ کند، ممکن است به ادوات فلزی منتقل و موجب سوختگی شوند.
  • برای متصل نمودن سیم ها به پرده ها نباید از گیره های تیز یا اشیاء فلزی استفاده کنید. گیره های تیز فلزی می­ توانند به سیم ­های الکتریکی آسیب بزنند یا یک نقطه ی تماس ناخواسته را با پوست بیمار ایجاد کنند. پیچاندن کابل الکتریکی دور گیره ی فلزی یک تبدیل الکتریکی را رقم میزند که می ­تواند ایجاد خطر و امکان سوختن پرده ­ها را فراهم آورد.
  • هیچ وقت با دست خیس و دستکش خیس با ابزار الکتروسرجیکال کار نکنید. اگر دستکش های استریل شما سوراخ دارند، جریان الکتریکی می­ تواند از آن عبور کند. مطمئن شوید همه ی افراد حاضر در محل جراحی دستکش های سالم دارند.
  • هیچ وقت در حالی که روی سطح خیس ایستاده ­اید با ابزار الکتروسرجیکال و یونیت کوتر کار نکنید. کلید پائی را خشک نگه دارید. با پوشاندن آن با یک پوشش تمیز و ضد آب از پاشیدن مایع روی آن جلوگیری کنید.

الکتروسرجری تک قطبی

  • در نظر داشته باشید آیا بیمار هیچ ایمپلنت فلزی مثل باتری قلب دارد؟ اگر الکترود برگشتی بیمار روی پوست بالای یک ایمپلنت ارتوپدی فلزی قرار بگیرد، احتمال جراحت وجود دارد.
  • برای ایمنی حداکثری، به بیمار بگویید هرگونه جواهرات و زیورآلات را از خود جدا کند تا از مشکلات به وجود آمده به دلیل نشتی جریان الکتریکی جلوگیری شود.
  • طوری بیمار را قرار دهید که هیچگونه شئ فلزی در دسترس او نباشد و از هر جهت عایق باشد.
  • مکانی را برای الکترود برگشتی بیمار/پد پراکنده انتخاب کنید که تا حد امکان به محل جراحی نزدیک باشد،تمیز و خشک، به خوبی رگ­ دهی شده باشد و روی یک توده ­ی بزرگ عضلانی باشد. از برجستگی‌های استخوانی، بافت چربی، بافت آسیب دیده، پوست روی پروتزهای فلزی، مکان های مودار و نقاط پرفشار دوری کیند. اگر ضرورت دارد، پوست پرموی منطقه ی پد پراکنده را بتراشید. مطمئن شوید ژل رسانا تمام منطقه ی تماس را به صورت یکپارچه مرطوب کرده و اینکه پد پراکنده با پوست بیمار ارتباطی یکپارچه برقرار می­ کند.
  • الکترودهای ECG را به دور از محل الکتروسرجری و محل عبور جریان در طول بدن قرار دهید.
قلم الکتروسرجری
الکتروسرجری