مجله و آموزش سدان مد

کشف نوعی ویروس با جهشی نگران کننده در اورگن

آزمایش‌های متخصصان ژنتیک درباره کرونای انگلیسی حاکی از آن است که این نوع از ویروس کرونا برای اولین بار در آفریقای جنوبی جهش یافته است.

دانشمندان وجود نوعی از ویروس کرونا را که برای اولین بار در انگلیس کشف شد در اورگن گزارش کردند. این ویروس که توانایی انتقال با سرعت بالا را دارد در اثر ترکیب با گونه جهش یافته، نسبت به واکسن حساس است و توانایی مقابله دارد. محققان تنها یک مورد از این ترکیب مهیب را پیدا کرده‌اند اما تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که این گونه از ویروس وارد جامعه شده و در بدن بیمار شکل نگرفته است. با این وجود برایان اوراک، متخصص ژنتیک در دانشگاه علوم و بهداشت اورگن و سرپرست این پروژه عنوان کرده است که “ما این گونه از ویروس را وارد جامعه نکرده‌ایم و این ویروس خودبه‌خودی به وجود آمده است”. او و همکارانش در مرکز کنترل پیشگیری از بیماری، بر روی گونه‌های مختلف بیماری کار کرده‌اند و نتایج تحقیقات خود را در پایگاه‌های مشترک دانشمندان ثبت کرده‌اند.

نوع اولیه این نوع از ویروس کرونا که در انگلستان با نام B.1.1.7 شناسایی شد، به سرعت در حال گسترش در ایالات متحده آمریکاست و تاکنون حداقل 2500 مورد در 46 ایالت گزارش شده است. این نوع از ویروس نسبت به نوع اولیه مسری‌تر و کشنده‌تر است و پیش‌بینی می‌شود که در چند هفته آینده به بیشترین مورد ابتلا در آمریکا برسد. نسخه جدید کرونا در اورگن دارای همان ساختار کرونای انگلیسی بعلاوه نوعی جهش است که در چرخه ویروس‌های جهش‌یافته آفریقای جنوبی با نام جهش E484K یا “Eek” شناخته می‌شود.

مطالعات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که جهش Eek با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن، ثمربخشی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد. (اگرچه واکسینه کردن بی‌تاثیر نیست اما یافته‌ها آن‌قدر نگران‌کننده هستند که شرکت‌های مدرنا و فایزر-بیون‌تک آزمایش‌های جدیدی در تولید واکسن برای شکست دادن این نوع از ویروس انجام دهند). این کرونای ترکیبی (B.1.1.7 با Eek) که توسط دانشمندان “گونه نگران‌کننده” نامیده شده است در انگلستان نیز دیده شده است. اما با توجه به بیانات دکتر اوراک، به نظر می‌رسد مورد یافته شده در اورگن، به طور مستقل تکامل پیدا کرده است.

دکتر اوراک و همکارانش این گونه از ویروس کرونا را در بین نمونه‌های جمع‌آوری شده از انواع ویروس کرونا در آزمایشگاه بهداشت عمومی ایالت اورگان در سراسر ایالت یافته‌اند. از میان 13 نتیجه آزمایشی که آن‌ها تجزیه و تحلیل کردند، 10 نتیجه کرونای B.1.1.7 و یک مورد کرونای ترکیبی (B.1.1.7 با Eek) گزارش شده است. کارشناسان از این نتایج متعجب نشدند و عنوان کردند که جهش Eek نقصی است جهانی و وقوع آن در B.1.1.7 ارزش بررسی دارد.

در بریتانیا موارد کمی از این گونه از کرونای ترکیبی گزارش شده است اما قبل از آن کرونای  B.1.1.7 در این کشور گسترش یافته بود. استاشیا وایمن ، متخصص ژنومیك محاسباتی در دانشگاه كالیفرنیا در بركلی اظهار داشت که ” ما در نقطه ای هستیم كه B.1.1.7 به تازگی وارد كشور شده است و همانطور که تکامل می یابد به تدریج بیماری غالب در جامعه می‌شود و می‌تواند دچار جهش‌های متعدد دیگر شود”. اما  ممکن است یکیگر را قوی یا ضعیف کنند. به عنوان مثال گونه‌های شناسایی شده در آفریقای جنوبی و برزیل حاوی بسیاری از جهش های مشابه مانند Eek است. اما گونه برزیلی دارای نوع دیگری جهش با نام K417N است که در گونه آفریقای جنوبی جهش‌های ویروسی وجود ندارد.

در تحقیقی که در روز پنجشنبه در نیچر منتشر شد، پاسخ‌های هر آنتی بادی را نسبت به هر سه گونه بیماری- موارد شناسایی شده در انگلیس ، آفریقای جنوبی و برزیل- مقایسه کردند. با توجه به دیگر مطالعات انجام شده، آن‌ها دریافتند که گونه‌ آفریقای جنوبی در برابر آنتی بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن بسیار مقاوم است. اما گونه برزیلی، حتی اگر جهش Eek را هم داشته باشد به اندازه گونه آفریقای جنوبی مقاوم نبود. مایکل دیاموند، ایمونولوژیست ویروسی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشت گفت: “اگر جهش دوم اتفاق بیفتد، نتیجه به اندازه جهش اولیه بد نخواهد بود”.

برای اینکه بگوییم گونه کرونا در اورگن، مانند گونه برزیلی یا آفریقای جنوبی رفتار خواهد کرد خیلی زود است اما دکتر ویمن اظهار داشته است که: “این فرضیه که جهش‌های دیگر می‌توانند اثر جهش Eek را تضعیف کنند، خبری است عالی!” با این همه او اعلام کرد که مقامات بهداشت اورگن وظیفه دارند اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک و ایمن سازی بخش قابل توجهی از جمعیت را تقویت کنند دکتر ویمن همجنین افزود: “مردم نباید بترسند اما باید مراقب باشند. تا زمانی که این بیماری‌های مسری در جریان هستند نباید دست از مراقبت برداریم”.

تجهیزات پزشکی سدان مد یکی از بزرگترین فروشگاه های کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاین در ایران فعالیت دارد از قسمت های مختلف سایت سدان دیدن فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *