سوزن پورت شیمی درمانی چیست و چرا باید از آن استفاده کنید؟

سوزن پورت شیمی درمانی ابزاری سبک و کاربردی است که برای تزریق داروهای شیمیایی و فرآورده‌های خونی به بیماران استفاده می‌شود. این محصول یکبار مصرف در دو رنگ زرد و کرمی تولید می‌شود.

سوزن پورت کت با زاویه‌ی 90 درجه و سایزهای 19 (کرمی) و 20 (زرد) تولید می‌شود و دقیقاً در زیر پوست بیمار و در اتصال با رگ ورید قرار می‌گیرد.

اما استفاده از این سوزن چه مزیت‌هایی دارد؟ چه بیمارانی به این سوزن نیاز دارند؟ آیا استفاده از آن مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند؟

اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید، این مطلب را از دست ندهید.

آنچه در ادامه می‌خوانید :

سوزن پورت شیمی درمانی چیست ؟

سوزن پورت کت برای چه کسانی مناسب است ؟

چرا باید از سوزن پورت کت استفاده کنید ؟

سوزن پورت شیمی درمانی در چه مواردی کاربرد دارد ؟

نحوه‌ی استفاده از سوزن پورت چگونه است ؟

آیا استفاده از سوزن پورت کت خطری برای بیمار ندارد ؟

انواع سوزن پورت شیمی درمانی

فواید استفاده از سوزن پورت شیمی درمانی چیست ؟

  • تزریق انواع دارو و فرآورده‌های خونی
  • سرعت العمل در پروسه‌ی درمان

سوزن پورت شیمی درمانی چیست ؟

زمانی که بیماران بیش از حد به تزریق خون و یا داروهای شیمیایی نیاز داشته باشند، پزشکان و پرستاران برای سهولت کار برای آن‌ها از سوند با سوزن کوچک استفاد می‌کنند. به این فرآیند، سوند داخل وریدی و یا روش IV گفته می‌شود. برای استفاده از این وسیله، پرستار سوزن را در دست یا بازوی شما فرو می‌کند.

سوزن پورت کت برای چه کسانی مناسب است ؟

این وسیله برای بیمارانی کاربرد دارد که بیش از حد به تزریق فرآورده‌های خونی و داروهای تزریقی نیاز دارند. برای مثال بیماران سرطانی یکی از این گروه افراد هستند که به سوزن پورت کت نیاز مبرمی دارند. علاوه بر شیمی درمانی، از این سوزن می‌توان برای دریافت سایر داروها (از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها) نیز استفاده کرد. برای مثال داروهای ضدتهوع باید سریع به بدن بیمار تزریق شوند. بهترین راه هم استفاده از سوزن پورت شیمی درمانی است.

چرا باید از سوزن پورت کت استفاده کنید ؟

بیماری‌های سخت و طولانی مشکلات زیادی را به همراه دارند. از جمله تزریق بیش از حد دارو که باعث ایجاد کبودی و زخم بر روی پوست می‌شود. از سوی دیگر بیماری‌هایی مثل سرطان به داروهای شیمیایی نیاز دارد که در صورت استفاده از کاتتر IV مقداری از دارو به بافت اطراف منتشر می‌شود.

در این صورت خطر التهاب پوست و بافت‌های اطراف دست را به دنبال دارد. از سوی دیگر ممکن است پرستار قادر به پیدا کردن رگ در ناحیه دست و ساعد نباشد و به همین دلیل برای تزریق به سراغ انگشت پا و یا گردن برود. در این صورت مشکلات حرکتی برایتان ایجاد می‌شود. اما با وجود سوزن پورت شیمی درمانی، پرستار می‌تواند فقط یک بار آن را در ناحیه‌ی دست یا ساعد فرو کند.

در این روش تزریق به صورت مستقیم است و خون یا دارو وارد شریان‌های خونی می‌شود. پس احتمال آسیب به بافت‌های اطراف سوزن کاهش می‌یابد. در درمان‌های شیمی درمانی، انتشار دارو به بافت اطراف ورید، مشکلات و خطرات زیادی را به دنبال دارد.

سوزن پورت شیمی درمانی در چه مواردی کاربرد دارد ؟

شاید فکر کنید این وسیله‌ی کوچک تنها ابزاری برای استفاده به جای کاتتر IV است. اگر سوزن بزرگ باشد، فرو کردن آن در قسمت گردن و یا انگشت پا بسیار دردناک می‌شود. وقتی پرستار یا پزشک مجبور به استفاده از سوند بزرگ‌تر باشند، به سراغ رگ‌های بزرگ‌تر در بازو یا گردن می‌روند.

استفاده‌ی چندین بار از این روش، مشکلاتی از جمله مسدود شدن و نازک شدن‌ رگ‌های خونی و درد شدید بیمار را به دنبال دارد. این سوزن می‌تواند برای تزریق انواع داروهای شیمیایی و فرآورده‌های خونی برای تمامی گروه‌های سنی استفاده شود.

نحوه‌ی استفاده از سوزن پورت چگونه است ؟

پرستار برای استفاده از این سوزن ابتدا آن را در قسمت بازو و یا روی دست شما فرو می‌کند. این سوزن می‌تواند به مدت 3- 7 روز بر روی دست باقی بماند. از این جهت هیچ عارضه یا خطری سلامت شما را تهدید نمی‌کند.در گذشته در هر بار که بیمار به تزریق دارو یا فرآورده‌های خون نیاز داشت، کاتتر IV جدیدی برای او به کار گذاشته می‌شد.

اما وقتی از سوزن پورت استفاده می‌شود، نیاز نیست که هر بار پرستار آن را تعویض کند. برای مثال اگر به مدت یک هفته باید در بیمارستان بستری باشید، در طی این مدت فقط یک بار سوزن پورت شیمی درمانی روی دست شما نصب می‌شود. پس چندین مرتبه به سوند IV نیاز ندارید.

پزشک ممکن است این نوع سوزن را در زیر پوست قرار دهد. سپس آن را به یک دیسک پلاستیکی یا فلزی کوچک به نام «پورت» متصل می‌کند. نوک این وسیله در خارج از بدن بیمار می‌ماند تا پرستار بتواند از طریق آن دارو را به بدن تزریق کند. زمانی که پرستار به آن نیاز ندارد، می‌تواند درب آن را ببندد تا از ورود میکروب‌ها به داخل بدن جلوگیری کند.

انواع سوزن پورت شیمی درمانی

همانطور که در ادامه‌ی مطلب اشاره کردیم این نوع سوزن در دو اندازه‌ی 19 و 20 موجود است. نوع کوتاه آن برای تزریق دارو مناسب است. در حالی که برای تزریق خون باید از سایز 20 آن استفاده شود. پرستاران با توجه به نوع نیاز بیمار به فرآورده‌های خونی یا دارو و همچنین سن بیمار، نوع سوزن را مشخص می‌کند.

آیا استفاده از سوزن پورت کت خطری برای بیمار ندارد ؟

استفاده از این وسیله‌ی یکبار مصرف از تخریب رگ‌های خونی و آسیب به بافت‌های اطراف ورید جلوگیری می‌کند. در بیمارانی که به شیمی درمانی نیاز دارند، بعد از چند بار تزریق پی‌درپیِ داروهای شیمی‌درمانی، رگ‌های خونی مسدود و نازک می‌شود. از سوی دیگر درد هم چند برابر می‌شود.

اما وقتی از این وسیله استفاده می‌شود، نیازی به فرو کردن مکرر آن در پوست بیمار نیست. پرستار تنها یک بار آن را در قسمت دست یا بازوی بیمار فرو می‌کند. این وسیله برای درمان‌های طولانی مدت توصیه می‌شود و هیچ خطری را برای بیمار ندارد.

سوزن پورت کت به رگ مرکزی بدن متصل می‌شود و دارو یا فرآورده‌های خونی را به خون می‌رساند. فرو کردن آن در زیر پوست همانند یک سوزن ساده است که هیچ دردی را به همراه ندارد. از سوی دیگر باعث عفونی شدن یا کبودی بدن بیمار نمی‌شود.

فواید استفاده از سوزن پورت شیمی درمانی چیست ؟

حالا که به طور کلی با این وسیله‌ی کوچک و کاربردی آشنا شدید، خوب است از مزایای استفاده از این سوزن بیشتر بدانید. استفاده از سوزن پورت کت کار سختی نیست. مزیت‌های این وسیله عبارتند از:

  • تزریق انواع دارو و فرآورده‌های خونی

از این وسیله می‌توان برای داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک و داروهایی شیمیایی استفاده کرد. سوزن می‌تواند به مدت چندین روز روی بدن بیمار باقی بماند. در همان زمان پرستار یا پزشک می‌تواند همه‌ی داروهای مورد نیاز بیمار را فقط از طریق همین سوزن وارد بدن بیمار کند.

  • سرعت العمل در پروسه‌ی درمان

گاهی پیدا کردن رگ خونی بیمار برای تزریق دارو یا خون زمان زیادی طول می‌کشد. از سوی دیگر ممکن است تا پیدا شدن رگ، پرستار مجبور شود سوزن را در چندین نقطه فرو کند. گاهی هم به سراغ گردن و یا انگشت شست می‌رود که بسیار دردناک است. اما با استفاده از سوزن پورت این روند بسیار آسان و ساده شده است.

  • جلوگیری از التهاب پوست

در شیمی درمان از داروهایی استفاده می‌شود که نفوذ آن به بافت‌های اطراف سوزن، باعث ایجاد حساسیت و التهاب می‌شود. به دلیل اینکه سوزن پورت به طور مستقیم به رگ‌های خونی متصل است، دارو به بافت‌های اطراف نشت نمی‌کند. بنابراین خطر آلرژی یا التهاب را به دنبال ندارد.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.