نخ جراحی PTFE کالسوت

نام نخ های جراحی بر پایه پلیمر امروزه در صنعت پزشکی بسیار شنیده می شود. این دسته از نخ ها با قابلیت های فراوانی که در مقایسه با نخ های جراحی دیگر دارند؛ از طرف پزشکان بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. ویژگی های مشترکی که اغلب این نخ های جراحی دارند؛ سطحی نرم است که استفاده از آن ها در عمل های جراحی باعث راحتی بیشتر پزشکان می شود.

به همین دلیل در این مقاله ما قصد داریم که شما را با نخ جراحی PTFE کالسوت آشنا کنیم. این نوع نخ ها در دسته نخ های جراحی پلیمری قرار می گیرند و جز پرکاربردترین آن ها به حساب می آیند. بنابراین اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تمایل دارید؛ در ادامه با ما همراه باشید. زیرا در این مقاله نکات بسیاری در رابطه با کاربردها و مزایای نخ جراحی PTFE کالسوت بیان می شود.

با نخ جراحی PTFE کالسوت آشنا شوید

نام نخ های بخیه PTFE از پلیمر پلی تترا فلوئورواتیلن گرفته شده است. این پلیمرها تک رشته ای هستند و نخ های بخیه بر پایه این پلیمر از نوع مونوفیلامنت یا تک رشته تولید می شوند. به طوری که پلیمرهای تترا فلوئورواتیلن عایق بسیار خوبی برای جریان الکتریسیته و همچنین گرما هستند. علاوه بر آن این نخ ها به طور کامل براساس پلیمر تترا فلوئورواتیلن ساخته شده اند و هیچ گونه مواد افزودنی در ترکیب خود ندارند.

اهمیت این مسئله زمانی مشخص می شود که از این نخ برای بخیه در بافت های درونی استفاده کنند و با به کارگیری موادمصنوعی و افزودنی های غیرمجاز در ترکیب نخ های جراحی شرایط را برای رشد و تکثیر انواع باکتری ها فراهم آورد. این کار باعث وخامت شرایط بیمار و التهاب زخم های داخلی بدن شخص می شود.

یکی از ویژگی های بارز این پلیمرها واکنش پذیری پایین است که همین مورد آن را به یکی از پرکاربردترین ماده ها در ترکیب نخ های جراحی تبدیل می کند. رنگ این نخ ها سفید است و بدون هیچ گونه پوششی روی الیاف آن در در دسترس هستند.

به این معنا که قابلیت استریل کردن آن ها وجود ندارد. بنابراین نباید بیش از یک بار از آن ها استفاده شود. زیرا در غیر این صورت خطر التهاب در بافت ها افزایش پیدا می کند. با توجه به این موضوع باید پیش از انجام عمل بهترین نوع نخ های بخیه را برای بافت آسیب دیده انتخاب کنید.

مزایای نخ جراحی PTFE کالسوت

متناسب با آنکه پایه نخ های جراحی کدام پلیمر باشد؛ نوع و موارد مصرف آن ها نیز متفاوت خواهدبود. این موضوع نکته ای است که پزشکان باید پیش از استفاده از هر نوع نخ جراحی پلیمری در نظر داشته باشند. بنابراین در این بخش به توضیح ویژگی های بارز نخ جراحی PTFE کالسوت می پردازیم.

  • قابلیت جذب

یکی از مهم ترین ویژگی های نخ بخیه مناسب، قابلیت جذب آن است. به این صورت که در برخی از عمل ها نخ های بخیه باید جذب بافت شوند. چنان که در غیر این صورت جراحی با مشکل روبه رو خواهدشد. همچنین در بعضی از عمل های دیگر باید نخ ها غیرقابل جذب باشند.

در این رابطه جالب است بدانید که نخ های جراحی PTFE قابلیت جذب در بافت و پوست را ندارند و به همین منظور باید در موارد خاص از آن ها استفاده شود. به عنوان مثال در عمل فتق شکم باید از نخ هایی با قابلیت جذب استفاده کرد. زیرا در غیر این صورت باعث التهاب در آن ناحیه خواهد شد.

  • سطح نرم و لطیف

یکی دیگر از ویژگی های مفید نخ جراحی، سطح صاف و صیقلی آن است که نخ جراحی PTFE کالسوت این ویژگی را دارد. نرمی سطح نخ بخیه به پزشک کمک می کند که هنگام عمل نگران بروز آسیب در بافت های مجاور ناحیه مورد نظر نباشد و با سرعت بیشتری عمل بخیه را انجام دهد.

همچنین پس از عمل امکان بهبودی و ترمیم سریع تر را برای بیمار فراهم می کند. در غیر این صورت ممکن است که پس از اتمام عمل با کوچک ترین حرکت بیمار سطح خشن نخ به بافت عمل شده آسیب وارد کند.

  • استحکام کششی زیاد

عامل بسیار مهمی که نخ بخیه خوب را از بد متمایز می کند؛ میزان استحکام کششی آن است. هر اندازه قدرت کشش در نخ بخیه بیشتر باشد؛ سهولت در بخیه را نیز افزایش می دهد. زیرا اگر مقاومت کششی نخ های جراحی پایین باشد؛ آزادی عمل را از پزشک می گیرد و با کوچک ترین نیرویی نخ پاره خواهد شد. در این رابطه باید بدانید که نخ جراحی PTFE کالسوت استحکام کششی مناسبی دارد.

  • واکنش پذیری پایین

یکی از مزیت های بسیار مفید پلیمر پلی تترا فلوئورواتیلن این است که خاصیت واکنش پذیری بسیار پایینی دارد. این نکته در بسیاری از عمل های پزشکی باعث کاهش زمان و سهولت عمل می شود. درواقع زمانی که در بافت های درونی بدن از این نخ ها برای بخیه استفاده می کنند؛ باید اطمینان داشت که به هیچ عنوان با بافت وارد واکنش نشود. البته از نخ جراحی PTFE کالسوت به دلیل عدم برخورداری از خاصیت جذب در بافت های احشا و داخلی زیاد استفاده نمی شود.

بیشتر کاربرد آن در ترمیم و بهبودی زخم های مثانه و عمل های ارتوپدی نظیر درمان تاندون است. اما در همین موارد نیز این مسئله که با بافت های اطراف استخوانی وارد تعامل و واکنش نشود؛ بسیار اهمیت دارد.

در نتیجه

امروزه از نخ های جراحی پلیمری در سال های اخیر استقبال می شود. یکی از دلایل مهم آن برخورداری از سطح ملایم با بافت و پوست است که شرایط بخیه را برای پزشکان راحت تر می کند. به همین دلیل در این مقاله به توضیح در رابطه با یکی از پرکاربردترین نخ های جراحی که با نام PTFE شناخته شده است؛ پرداختیم.

به طوری که گفته شد که این نخ های بخیه با برخورداری از ویژگی هایی نظیر عدم واکنش پذیری با بافت ها و پوست، مقاومت کشش بالا و سطح نرم و لطیف به عنوان نخ های غیرقابل جذب کاربرد دارند. علاوه بر این موارد باید توجه داشته باشید که در صورت نیاز به هر یک از انواع نخ های بخیه لازم است که تمام ویژگی های آن را بررسی کرده و سپس نسبت به خرید آن اقدام کنید.

در پایان باید بدانید که کارشناسان سدان بهترین و بیشترین اطلاعات را در رابطه با  نخ جراحی PTFE کالسوت در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین اگر به اطلاعات بیشتری در این رابطه نیاز دارید یا می خواهید که این نخ ها را بخرید؛ با کارشناسان سایت ما ارتباط برقرار کنید