نخ جراحی PVDF کالسوت

در سال های اخیر نخ های جراحی بر پایه پلیمر با تنوع بسیاری تولید می شوند. به طوری که از هر یک از این نخ ها برای بخیه زدن قسمت های خاصی از بدن استفاده می شود. از برخی انواع فقط برای کاربردهای خارجی و از بعضی دیگر در احشا داخلی بدن نیز استفاده می کنند.

به طوری که نخ جراحی PVDF کالسوت از انواع نخ های بخیه است که از ترکیب مواد پلیمری ساخته می شود. بنابراین اگر علاقه دارید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید؛ با ما همراه باشید. زیرا در این مقاله می خواهیم که به توضیح در رابطه با نخ های جراحی PVDF بپردازیم.

شناخت نخ جراحی PVDF کالسوت

سری نخ های PVDF در دسته نخ های جراحی پلیمری قرار دارند که نام آن از پلی وینیلدین فلوراید گرفته شده است. این نوع از نخ های بخیه به شکل مونوفیلامنت یا تک رشته و با رنگ آبی شناخته می شوند و هیچ گونه روکشی روی آن ها وجود ندارد.

نخ جراحی PVDF کالسوت در مقایسه با انواع نخ های پلیمری با بدن واکنش پذیری کم تری دارد. علاوه بر این با برخورداری از فاصله مناسب بین الیاف شرایط را برای رشد باکتری در محل به کار رفته فراهم نمی کند. در بسته بندی های این نوع از نخ های جراحی سوزن هایی نیز دیده می شود.

این سوزن ها به ریورس کاتینگ یا برش معکوس معروف هستند که از آلیاژ فولاد ضدزنگ برای تولید آن ها استفاده می کنند. همچنین باید بدانید که نخ های جراحی PVDF قابلیت تنها یک بار استفاده را دارند و حتی با استریل کردن نیز برای کاربرد مجدد مناسب نخواهند بود.

مزایا و معایب نخ های جراحی PVDF کالسوت

جالب است بدانید که هر یک از نخ های بخیه خصوصیات و شرایط ویژه ای دارند. همین امر باعث شده است که برای بخیه هر عضو و بافتی از آن ها استفاده نشود. بنابراین لازم است که پیش از انتخاب هر یک از این نخ های جراحی، ابتدا به کاتالوگ مربوط به آن مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه کسب کنید.

به همین دلیل در این بخش ما می خواهیم که بایدها و نبایدهای نخ جراحی PVDF کالسوت را برای شما توضیح دهیم.

  • استحکام زیاد

یکی از مهم ترین عواملی که نخ بخیه خوب را از بد جدا می کند؛ استحکام کششی آن است. این پارامتر درواقع به معنای نهایت میزان نیروی کششی نخ است که ما اجازه اعمال آن را داریم. در صورتی که نخ مقاومت بالایی در برابر نیروی کششی داشته باشد؛ امکان استفاده از آن برای بخیه زدن در بیشتر جراحی ها وجود دارد.

نخ جراحی PVDF کالسوت با این خاصیت سهولت در عمل بخیه را برای پزشک فراهم می کند. اگر نخ بخیه این امکان را نداشته باشد که در هنگام گره زدن نهایی به خوبی کش بیاید؛ حین عمل پاره می شود و بسیاری از زحمات کادر پزشکی را نابود خواهد کرد.

  • قابلیت جذب در بافت

از ویژگی های بارز این دسته از نخ های پلیمری، قابلیت جذب در بافت است. البته این موضوع برای بخش های خاصی از بدن منجر به ورود میکروب ها به بافت و التهاب زخم می شود؛ اما در کل برای نخ بخیه به عنوان یک مزیت به حساب می آید.

نخ های جراحی PVDF با قابلیت جذب بالا بدون هیچ گونه خطری برای بیمار در عمل های جراحی به کمک پزشکان می آیند. البته باید پیش از عمل بررسی های لازم در این زمینه انجام شود که در بافت ملتهب نفوذ نکند و باعث تشدید درد در بیمار نشود.

  • سطح صیقلی و نرم

همانطور که می دانید؛ از نخ های جراحی برای بخیه بافت های استفاده می شود. بنابراین قابلیت نفوذ در بافت برای دوخت دو سر آن بسیار اهمیت دارد. در این رابطه باید بدانید که نخ جراحی PVDF کالسوت با برخورداری از سطحی نرم و صاف این امکان را به راحتی برای پزشک فراهم کرده است که بخیه را به راحتی و بدون آسیب به نواحی اطراف بافت و در کم ترین زمان انجام دهد.

  • خاصیت ارتجاعی بالا

هنگامی که پزشک در حال بخیه بافت های پیوندی است؛ میزان انعطاف پذیری نخ های جراحی به کمک پزشک می آید. درواقع اگر نخ های بخیه قابلیت ارتجاعی پایینی داشته باشند؛ زمانی که پزشک مشغول دوخت بافت ها به یکدیگر است؛ به یک باره نخ پاره می شود.

این موضوع در عمل های حساس پررنگ تر خواهدبود. زیرا در این گونه عمل ها زمان اهمیت بسیاری دارد. چنان که گاهی با یک دقیقه تاخیر در هنگام عمل یک فرد از دنیا می رود. در این رابطه باید بدانید که نخ جراحی PVDF کالسوت بسیار انعطاف پذیر بوده و عمل جراحی را دچار اختلال نخواهدکرد.

  • یک بار مصرف

متاسفانه تنها مشکل این نوع از نخ های جراحی این است که امکان استفاده مجدد از آن ها حتی با استریل کردن نیز وجود ندارد. در زمان هایی همچون شرایط امروزی کشور ما که اکثر این تجهیزات را از کشورهای دیگر وارد می کنند؛ تنها یک بار استفاده این محصول که بسیار پرکاربرد است؛ جز معایب آن محسوب می شود.

درواقع دلیل یک بار مصرفی آن نیز سطح بدون روکش است. زیرا اگر بخواهیم که با الکل یا مواد ضدعفونی کننده نخ جراحی PVDF را استریل کنیم؛ امکان نفوذ مواد در بافت و التهاب آن وجود دارد.

در نتیجه

در این مقاله گفته شد که از نخ های جراحی پلیمری امروزه در بیشتر عمل های جراحی استفاده می شود. هر یک از این نخ ها ویژگی ها و موارد مصرف خاص خود را دارند که در این مقاله با نخ جراحی PVDF کالسوت آشنا شدیم. این نخ ها از پلی وینیل کلراید ساخته می شوند و روکشی برای استریل روی آن وجود ندارد.

این نخ های بخیه علاوه بر سطحی نرم و یکنواخت، از خطرات و آسیب های احتمالی که بر اثر اعمال ضربه ممکن است که به بافت بدن وارد شود؛ جلوگیری می کنند. همچنین ویژگی های دیگری مانند قابلیت انعطاف پذیری بالا و جذب پذیری در بافت دارند.

توجه داشته باشید که این نخ ها روکشی ندارند و قابلیت استریل و استفاده به طور مداوم را نخواهند داشت. بنابراین هنگام انتخاب نخ های بخیه پیش از عمل تمام این موارد را بررسی کرده و سپس نسبت به انتخاب مناسب اقدام کنید.

بنابراین اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در رابطه نخ جراحی PVDF کالسوت هستید یا قصد خرید آن را دارید؛ به شما پیشنهاد می دهیم که با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان ارتباط برقرار کنید.