کاربرد سوزن بیوپسی
کاربرد سوزن بیوپسی از تشخیص تا درمان توده‌های سرطانی

بیوپسی یک روش تشخیص و درمان بیماری سرطان است که از طریق برداشتن قسمت کوچکی از بدن بیماران انجام می‌شود. این کار به منظور بررسی سلول‌های بدن بیماران صورت می‌گیرد تا سلول‌های برداشته شده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرند. در صورت نیاز هم از این سوزن برای برداشتن بافت‌های سرطانی استفاده می‌شود. سوزن بیوپسی انواع مختلفی دارد و پزشک برای برداشتن نمونه از بدن بیمار به روش خاصی عمل می‌کند. در ادامه به نحوه کار سوزن بیوپسی، ضرورت استفاده از آن و مزیت‌های این سوزن می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

سوزن بیوپسی چیست؟

چرا از سوزن بیوپسی استفاده می‌شود؟

آزمایش با سوزن بیوپسی چگونه انجام می‌شود؟

درمان توده‌ی سرطانی با کمک سوزن بیوپسی

  • سوزن متصل به الکترود
  • سوزن توخالی (VAB)

درمان سرطان با سوزن بیوپسی چطور انجام می‌شود؟

مزیت استفاده از سوزن بیوپسی در درمان سرطان

سوزن بیوپسی چیست؟

بیوپسی یک روش کم خطر و بدون درد است که با کمک آن پزشکان می‌توانند توده‌های مشکوک به سرطان در بدن بیماران را به راحتی تشخیص دهند. اگرچه آزمایش‌هایی مثل سونوگرافی، رادیولوژی و اشعه‌ی X می‌تواند توده‌های غیرطبیعی در بدن بیماران تشخیص دهد. اما در نشان دادن بافت سرطانی بودن یا نبودن این توانایی را ندارند.

علم پزشکی نوین این روزها با کمک روش‌های ساده‌تری می‌تواند توده‌های مشکوک به سرطان را به راحتی تشخیص دهد و آن‌ها را درمان کند. سوزن بیوپسی یکی از ابزارهایی است که پزشکان می‌توانند از طریق آن قسمتی از سلول‌های توده‌های مشکوک به سرطان را بردارند. سپس این نمونه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین با کمک این سوزن می‌توان بافت سرطانی را تخریب و از بدن بیمار خارج کرد.

چرا از سوزن بیوپسی استفاده می‌شود؟

زمانی پزشک از سوزن بیوپسی استفاده می‌کند که در بیمار علائم سرطان وجود داشته باشد. پزشک سوزن بیوپسی را از همان قسمت بدن بیمار فرو می‌کند تا بتواند نمونه‌ای از سلول‌های توده را در آزمایشگاه بررسی کند. البته استفاده از این سوزن برای بیماران به این معنا نیست که آن‌ها حتماً دچار سرطان شده‌اند. بلکه فقط برای تشخیص درست از این سوزن استفاده می‌شود.

در بیشتر مواقع از سوزن بیوپسی برای تشخیص سرطان سینه در زنان استفاده می‌شود. برای مثال وقتی در پستان بیمار یک توده ایجاد شده باشد که پزشک آن را با تست‌های تصویربرداری تشخیص دهد، بیوپسی تنها را تشخیص نهایی سرطان سینه است. گاهی هم نتیجه‌ی نمونه‌برداری با سوزن بیوپسی به تشخیص بیماری‌های غیرسرطانی مثل فیبروز پلی کیستیک می‌انجامد.

آزمایش با سوزن بیوپسی چگونه انجام می‌شود؟

اگر آزمایشات دیگری نشان دهد که بیمار به سرطان سینه مبتلاست، پزشک برای اینکه از نتیجه‌ی آزمایشات قبلی مطمئن شود، از سوزن بیوپسی (CNB) استفاده می‌کند. این سوزن قادر است قسمت کوچکی از بافت توده‌ی مشکوک به سرطان را جدا کند. در همین قسمت، کم هزاران سلول از توده‌ قرار دارد که در آزمایشگاه نوع آن تشخیص داده می‌شود.

درمان توده‌ی سرطانی با کمک سوزن بیوپسی

 اکنون برای درمان توده‌های سرطانی با وجود استفاده از سوزن بیوپسی، به روش جراحی نیاز نیست. در این روش بدون اینکه به بیمار داروی بیهوشی تزریق شود، تنها از طریق تزریق داروی بی‌حسی موضعی و آرامبخش تحت درمان توده‌ی سرطانی قرار می‌گیرد. سپس بیمار بر روی تخت سی‌تی اسکن دراز می‌کشد تا پزشک بتواند بافت سرطانی را از بدن او خارج کند.

این کار با کمک سوزن بیوپسی انجام می‌شود. سوزن بیوپسی برای درمان توده‌ی سرطانی به دو شکل است:

  • سوزن متصل به الکترود

 در یک روش در نوک سوزن یک الکترود قرار دارد که وارد بدن بیمار می‌شود. این سوزن بیوپسی به یک ژنراتور متصل است. سپس این ژنراتور با تولید انرژی فرکانس رادیویی با دمای 60 – 70 درجه‌ی سانتی‌گراد تمامی بافت تومور را نابود می‌کند.

بعد از اینکه پزشک سوزن را از بدن بیمار خارج کرد، روی قسمتی که سوزن در آن فرو رفته است، پانسمان می‌شود. در این زمان کار تخریب بافت سرطانی تمام می‌شود.

  • سوزن توخالی (VAB)

در روش دیگر از سوزن بیوپسی توخالی ((VAB)) استفاده می‌شود. این سوزن توخالی برای بیرون کشیدن تکه‌های بافت تومور سرطانی کاربرد دارد. بعد از اینکه پزشک تشخیص داد این توده سرطانی است، برای خارج کردن آن از بدن بیمار، می‌تواند از (VAB) استفاده کند. این سوزن به یک فنر متصل شده است که سوزن را به سرعت در داخل بافت سرطانی هدایت می‌کند و سپس آن را از درون بافت به بیرون می‌کشد.

حالت مکشی باعث می‌شود تا سوزن توخالی، زمان بیرون آمدن، بخشی از بافت توده‌ی سرطانی را با خود به بیرون بکشد. این بافت جدا شده داخل یک مخزن می‌ریزید.

درمان سرطان با سوزن بیوپسی چطور انجام می‌شود؟

اگرچه استفاده از سوزن (VAB) به درمان سرطان کمک زیادی کرده است، اما به دقت زیادی نیاز دارد. سوزن باید فقط بافت‌های توده‌ی سرطانی را تخریب کند. در صورت بی‌دقتی ممکن است به عروق یا سایر بافت‌های سالم بدن بیمار آسیب بزند. به همین دلیل پزشکان قبل از اینکه از روش بیوپسی استفاده کنند، از روش آزمایش تصویربرداری استفاده می‌کنند. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

  1. سونوگرافی
  2. MRI
  3. ماموگرام با اشعه‌ی X

بعد مشخص شدن مقدار بافت، پزشک می‌تواند مرحله‌ی درمان و خارج کردن بافت سرطانی را با اطلاعات واضح‌تری انجام دهد.

مزیت استفاده از سوزن بیوپسی در درمان سرطان

سوزن بیوپسی تا حد زیادی مرحله‌ی تشخیص و درمان بیماری سرطان را راحت کرده است. از سوی دیگر در زمان درمان به جراحی‌های زمان‌بر و طولانی نیاز نیست. در گذشته پزشکان برای خارج کردن توده‌‌ی سرطانی بیمار را بیهوش کرده و سپس توده را خارج می‌کردند.

میزان دقت در خارج کردن توده در روش جراحی نسبت به سوزن بیوپسی کمتر است. از سوی دیگر بیمار در مراحل درمان دچار رنج و درد زیادی می‌شد. اکنون با کمک این سوزن، مرحله‌ی درمان سریع‌تر انجام می‌شود. به بیهوشی نیاز ندارد و بلافاصله بعد از درمان بیمار می‌تواند به خانه برگردد.

میزان دقت بالای سوزن بیوپسی در خارج کردن و تخریب توده‌ی سرطانی یکی دیگر از مزیت‌های این روش درمانی است.

بعد از اتمام کار به بخیه زدن نیاز ندارد و پزشک برای جلوگیری از نفوذ میکروب به داخل بدن بیمار از پانسمان استفاده می‌کند. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از سوزن بیوپسی برای درمان توده‌ی سرطانی، نداشتن خونریزی است. در این روش ممکن است بعد از کشیدن سوزن به مقدار کمی محل تومور خونریزی داشته باشد که با فشار دادن گاز استریل خون آن قطع می‌شود.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.