کتتر سیستوکت محاسن و معایب آن نسبت به سوند فولی

کتتر سیستوکت زمانی کاربرد دارد که مجاری بیمار بیش از حد تنگ شود. به طوری که قادر به دفع ادرار به اندازه‌ی کافی نباشد. در این صورت پزشک معالج برای درمان از روش سیستوستومی استفاده می‌کند. کتتر سیستوکت که در این روش استفاده می‌شود محاسن زیادی را برای بیمار به همراه دارد. در ادامه به شرح بیشتر کتتر سیستوکت و کاربرد آن می‌پردازیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

کتتر سیستوکت (سیستوستومی) چیست؟

استفاده از کتتر سیستوکت چه مزیت‌هایی دارد؟

آیا گذاشتن کتتر سیستوکت در بدن بیمار مشکلی را ایجاد نمی‌کند؟

کاتتر سیستوکت از چه ماده‌ای تولید می‌شود؟

سایز کتتر سیستوکت چقدر است؟

توصیه‌های مهم برای مراقبت از کتتر سیستوکت

 

کتتر سیستوکت (سیستوستومی) چیست؟

سیستوستومی روشی است که اغلب برای بیمارانی که دچار ضایع نخاعی هستند، کاربرد دارد. همچنین بیمارنی که از تنگی مثانه رنج می‌برند، این روش برای آن‌ها اجرا می‌شود. در روش سیستوستومی پزشک ابتدا بر روی مثانه یک شکاف ایجاد می‌کند و یا در اصطلاح مثانه را می‌تراشد تا بتواند کاتتر سیستوکت را در آن وارد کند. سپس اطراف آن را بخیه می‌زند تا کتتر در داخل آن ثابت بماند.

این زخم بعد از یک ماه بهبود می‌یابد. بعد از این بیمار می‌تواند به هر میزان که نیاز دارد در طی روز آب و نوشیدنی میل کند. زیرا دیگر با تنگی مثانه و مشکل دفع ادرار مواجه نیست. البته کاتتر سیستوکت که برای این روش استفاده می‌شود، هر 15 تا 20 روز یکبار باید تعویض شود. در غیر این صورت باعث بروز مشکلاتی از جمله عفونت ادراری یا عفونت مثانه می‌شود.

مزیت‌های استفاده از کتتر سیستوکت نسبت به سوند فولی

اغلب افرادی که دچار تنگی مثانه هستند، با محدودیت نوشیدن مایعات روبه رو هستند. زیرا وقتی قادر به دفع ادرار نباشند، نوشیدن بیش از حد مایعات باعث برگشت ادرار از مثانه به کلیه می‌شود. در این صورت بیمار بدون هیچ دغدغه‌ای می‌تواند در طی روز نوشیدنی و مایعات مصرف کند.

اغلب کسانی که به دلیل تنگی مثانه از سوند نلاتون یا سوند فولی استفاده می‌کنند، باید در طی روز حداقل 5 – 6 بار آن را تخلیه کنند. این مشکل در زمان شب برای اغلب بیماران قطع نخاعی وجود دارد. در حالی که با روش سیستوستومی دغدغه‌ی در مورد پر شدن مثانه در زمان خواب رفع می‌شود.

فرد نخاعی دیگر مجبور نیست در شبانه روز بین 5 تا 6 بار از سوند نلاتون استفاده کند و مطمئن است هنگام خواب مثانه‌اش پر نمی‌شود.

آیا گذاشتن کتتر سیستوکت در بدن بیمار مشکلی را ایجاد نمی‌کند؟

کتتر سیستوکت در روش سیستوتومی به دفع ادرار کمک زیادی می‌کند. اما به دلیل اینکه در این روش فاصله‌ی بین سوند تا داخل مثانه خیلی کم می‌شود، احتمال ابتلا بیمار به عفونت ادراری زیاد می‌شود. به همین دلیل بیمار مجبور است آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

کتتر سیستوکت

کاتتر سیستوکت از چه ماده‌ای تولید می‌شود؟

این لوله نرم و انعطاف‌پذیر است تا زمانی که در مثانه‌ی بیمار قرار می‌گیرد، به او آسیب وارد نکند و باعث زخم شدن مثانه نشود. برای تولید کتتر سیستوکت از یک پلاستیک نرم و بادوام به نام پلی وینیل کلراید (PVC)، لاستیک و مواد سیلیکونی استفاده می‌شود.

پلی وینیل کلرید (PVC) یک پلیمر پلاستیک مصنوعی به رنگ شفاف است که به دلیل نداشتن حساسیت، از آن برای تولید کتتر سیستوکت استفاده می‌شود.

در مواردی هم ممکن است کتتر را به طور کامل از لاتکس تهیه کنند. این ماده‌ بسیار انعطاف‌پذیر است و برای مدت طولانی هم می‌تواند استفاده شود. به دلیل اینکه ممکن است بیماران به این ماده حساسیت پیدا کنند، گاهی روی آن را یک پوشش ضد حساسیت نیز قرار می‌دهند. البته جنس و ماده‌ای که برای تولید کتتر سیستوکت استفاده می‌شود، خیلی مهم نیست. آنچه که اهمیت دارد، انتخاب یک کتتر با سایز مناسب برای بیمار است.

قطر کتتر سیستوکت چقدر است؟

کتتر سیستوکت برای انجام روش سیستوستومی اندازه مختلفی دارد. قطر این لوله برای بیماران برحسب قطر مثانه مشخص می‌شود. فرمول قطر آن به این صورت است که قطر مثانه در عدد 3 ضرب می‌شود. برای مثال اگر قطر مثانه 4 میلی‌متر باشد، قطر آن 12 میلی‌متر می‌شود.

ممکن است بیمار درخواست کند که از کتتر با قطر بزرگتری برای او استفاده شود تا ادرار سریع‌تر خارج شود. در حالی که استفاده از کتترهایی که قطر زیادی دارند، باعث آسیب جدی به مجرای ادراری می‌شود و روند کاتترایزسیون را دردناک می‌کند. اگر قطر این لوله خیلی کوچک باشد، روند تخلیه‌ی ادرار را کند می‌کند و با برگشت ادرار به کلیه همراه می‌شود.

توصیه‌های مهم برای مراقبت از کتتر سیستوکت

وقتی برای بیماران از کاتتر سیستوکت استفاده می شود، مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. زیرا در این مواقع بیمار بیشتر در معرض عفونت ادراری قرار می‌گیرند. در نتیجه باید سلامت مثانه را در نظر بگیرید. به دلیل اینکه باکتری‌های مضر در همه جا وجود دارند، احتمال ورود آن‌ها به بدن از طریق کتتر سیستوکت زیاد می‌شود. بنابراین باید هر 15 – 20 روز یکبار سوند را تعویض کنید.

در بسیاری از مواقع وقتی بیمار به طور مکرر به عفونت ادراری و مثانه مبتلا می‌شود، پزشک سعی می‌کند با کمک داروهای آنتی بیوتیک این عفونت را کنترل کند. کیسه‌ای که به کتتر سیستوکت متصل است باید در پایین آن قرار بگیرد تا ادرار موقع دفع به راحتی وارد کیسه شود.

تجهيزات پزشکي سدان  يکي از بزرگترين فروشگاه هاي کشور که به صورت 24 ساعته و آنلاين در ايران فعاليت دارد از قسمت هاي مختلف سايت سدان مد ديدن فرماييد.