در چه مواردی باید دستگاه سی پپ ( CPAP ) بخریم؟
در چه مواردی باید دستگاه سی پپ ( CPAP ) بخریم ؟

نحوه کار با  دستگاه CPAP موضوعی است که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم.

شما ممکن است بدلیل صدای بلند خروپف خود یا بدلیل احساس خستگی زیاد دچار خواب آپنه شوید. احتمالاً در مورد این وضعیت چیزهای زیادی شنیده اید که باعث می شود تنفس شما سطحی باشد یا در واقع برای مدت کوتاهی در هنگام خواب متوقف شود. اگر به خواب آپنه مبتلا هستید، دستگاه پیوسته فشار هوایی مثبت (CPAP) راه هوایی شما را باز کرده و به شما کمک می کند تا بهتر نفس بکشید و بهترین درمان برای شماست.

قسمت اول: نحوه کار با دستگاه CPAP

مراجعه به پزشک برای دستگاه سی پپ

  1. به پزشک خود مراجعه کنید. شما برای تشخیص خواب بازدارنده آپنه، باید تحت مطالعه خواب بنام  (به نام “پلی مونوگرام”) بررسی شوید، و پزشکتان از نتایج این مطالعه خواب استفاده می کند تا به شما در انتخاب یک دستگاه CPAP و تنظیم تنظیمات مناسب برای شما کمک کند. پزشک شما در مورد نتایج مطالعه خواب با شما صحبت خواهد کرد، و یک نسخه برای دستگاه سی پپ می نویسد. پزشک شما همچنین می تواند برای پاسخ به هرگونه سؤالی که در مورد جایی که شما در جامعه برای به دست آوردن دستگاه CPAP وجود دارد، کمک کند.

تماس با شرکت بیمه برای دستگاه سی پپ

  1. با شرکت بیمه خود تماس بگیرید. شما نیاز دارید که دستگاه CPAP را از شرکتی که تجهیزات پزشکی خانگی می فروشد سفارش دهید. شما می خواهید مطمئن شوید که ارائه دهنده تجهیزات منزل که استفاده می کنید تحت پوشش بیمه شما باشد. بیمه بیشتر افراد ماشینهای CPAP را پوشش می دهد. با این حال، هرگز مانع این نمی‌شود که قبل از خرید، پوشش بیمه ای خود را بررسی کنید.کسب اطلاعات در مورد دستگاه cpap
  2. قبل از خرید، در مورد دستگاه های سی پپ اطلاعات کسب کنید. به وب سایت هایی بروید که کاربران CPAP در مورد آنچه در مورد معایب و مزایای دستگاه ها و ماسک های صحبت می کنند. به دنبال وب سایت رسمی دستگاه های مورد نظر خود در مورد خرید باشید. در شرکتی که دستگاه شما را به فروش می رساند با پزشک یا نماینده خود صحبت کنید.
  • شما تاکنون با کمک یک تکنسین مجرب در مرکز خواب یک اجرای آزمایشی داشتید. به این فکر کنید که در آن زمان چه ماسکی برای شما کار کرده است. در مورد نحوه کار با دستگاه سی پپ ، باید بدانید دستگاه CPAP دارای سه قسمت اصلی است: ماسکی که بر روی بینی شما یا بینی و دهان شما قرار دارد، بندهایی برای ماسک را روی چهره شما نگه می‌دارد، و لوله ای که ماسک را به موتور دستگاه وصل می کند. این موتور هوا را از طریق لوله ماسک بیرون می زند. این هوا به طور مداوم می وزد فشار خفیفی را ایجاد می کند که راه هوایی فوقانی شما را باز می کند.
  • یک بالش بینی می تواند جای ماسک را بگیرد. این دو قطعه پلاستیکی کوتاه مانند لوله است که در سوراخ بینی شما جای می گیرد. بندی برای نگه داشتن آن وجود دارد و لوله ای که آن را به موتور دستگاه وصل می کند. تصمیم بگیرید که آیا این گزینه را ترجیح می دهید، یا یک ماسک کامل. این بستگی به این دارد که چه میزان ماسک به صورت شما متناسب باشد (انواع مختلفی از  ماسک وجود دارد)، و کدام گزینه برای شما بهتر است. این قسمت بسیار سلیقه ای است و در افراد مختلف متفاوت است.
  • دستگاه CPAP کوچک، سبک و به طور کلی بی سروصدا است. سر و صدایی که دستگاه در حین کار ایجاد می کند نرم و ریتمیک است. این صداها احتمالا اختلالی در خواب شما ایجاد نمی کند. می توانید دستگاه سی پپ ای که دارای مرطوب کننده متغیر است تهیه کنید. این مسئله در صورت وجود مشکلات سینوسی به شما کمک می کند. رطوبت اضافی ممکن است کمک کند تا هوای وارد شده کمتر آزار دهنده باشد. اگر شک دارید، باید بدانید که ماشین های CPAP با دستگاه های مرطوب کننده موجود در بیشتر افراد موفق تر عمل کرده اند.توصیه های پزشک در مورد دستگاه سی پپ
  1. در مورد نحوه کار با دستگاه CPAP، به طور منظم با پزشک خود در تماس باشید. پس از خرید دستگاه CPAP و آزمایش آن در خانه، به پزشک اطلاع دهید که خانواده یا همسر شما صدای خروپف شما را می شنود یا اگر در طول روز دوباره احساس خستگی می کنید. در صورت مواجه شدن با هر مشکلی، ممکن است او لازم باشد تنظیمات دستگاه CPAP شما تغییر دهد تا بهتر برای شما کار كند.توقف در استفاده از دستگاه سی پپ
  2. استفاده از دستگاه CPAP خود را متوقف نکنید. اگر نمی توانید دستگاه را هنگام خواب تحمل کنید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک می تواند به شما در یافتن نوع دیگری از ماسک یا درمان کمک کند. مزایای درمان خواب آپنه خود را به یاد داشته باشید. CPAP راه هوایی فوقانی شما را در حین خواب باز نگه می دارد، کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد، باعث می شود صبح به دلیل استراحت خوب، سرحال تر باشید، به شما امکان می دهد در طول روز پرانرژی تر باشید، به دیگران اجازه می دهید که درحالی‌که با شما زندگی می کنند راحت بخوابند، و می تواند فشار خون را کاهش دهد یا از بروز آن جلوگیری کند. مزایای سلامتی استفاده مداوم از دستگاه CPAP بسیار زیاد است، حتی اگر خودتان همیشه متوجه تفاوت آن نشوید. اگر هزینه های درمان مسیر سلامتی خود را متوقف کنید، مجددا ممکن است عوارض حاصل از خواب آپنه برای سلامتی شما اتفاق بیفتد.

قسمت دوم: تشخیص خواب آپنه

تشخیص خواب آپنه

  1. در مورد خواب آپنه با پزشک خود صحبت کنید. اگر هنوز به خواب آپنه مبتلا نشده اید، اما مستعد آن هستید، مهم است که با پزشک خانواده خود صحبت کنید. تا زمانی که “تشخیص قطعی” خواب آپنه (از جمله انجام یک مطالعه خواب به نام “پلی مونوگرام”) را انجام ندادید، شما از لحاظ پزشکی واجد شرایط استفاده از یک دستگاه سی پپ نخواهید بود.علل به وجود آمدن خواب آپنه
  2. بفهمید چه عواملی باعث بروز خواب آپنه می شود. شما از طریق مسیر هوایی فوقانی خود تنفس می کنید. به طور معمول، هوا از طریق بینی و دهان شما عبور می کند و از پشت گلو به درون ریه های شما جاری می شود. اگر بدن خود به عنوان یک ماشین در نظر بگیرید، در طول روز شما با مصرف انرژی، سعی می‌کنید که تنفس یک دست و روان خود را حفظ کنید. ریه ها اکسیژن، که یکی منابع انرژی است را از هوا به داخل خون شما می کشاند. اما، ریه های شما می توانند بیش از یک کار را همزمان انجام دهند. دی اکسید کربن، نوعی مواد زاید، از خون شما به همان هوا منتقل می شود. پایان این چرخه زمانی است که شما در حین تنفس هوای خود را از ریه ها خارج می‌کنید.
    هنگامی که دچار اختلال خواب آپنه هستید، تنفس شما کند شده یا حتی ممکن است متوقف شود. اگر به خواب آپنه شدید مبتلا هستید، ممکن است شبی صدها بار تنفس را در یک شب متوقف کنید. این بدان دلیل است که تمام عضلات بدن، از جمله راه هوایی فوقانی شما، هنگام خواب ریلکس می شوند. این به بافت های پشت گلو شما اجازه می دهد تا شل شده و مانع از عبور راحت جریان هوا در ریه های شما شود. مغز و بقیه بدن شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. پاسخ بدن شما به این مشکل فقط بیدار کردن شما است. این باعث می شود بافت های موجود در قسمت پشتی گلوی شما به اندازه کافی محکم شود تا بتوانید بهتر نفس بکشید. شما بخاطر نمی آورید اما بارها و بارها ممکن است از خواب بیدار شوید، به همین دلیل خواب شما راحت نیست.صحبت با پزشک خواب آپنه
  3. با پزشکتان در مورد خواب خود صحبت کنید. افراد پیرامون شما، مانند همسر و یا خانواده‌تان، باید بخش هایی از زندگی شما را بازگو کنند (مانند صحبت در مورد هرگونه خروپف و / یا بیدار شدن های ناگهانی شما از خواب که بدلیل توقف نفس شماست). آنها احتمالاً بیشتر از شما درباره آنچه هنگام خوابتان اتفاق می افتد، می دانند. با این وجود، شما می توانید در مورد علایمی مانند عدم استراحت کافی، خوابیدن در طول روز حتی به اندازه لحظه‌ای در حین رانندگی را به پزشک خود بگویید (توجه داشته باشید که این یکی از بزرگترین خطرات خواب آپنه غیر تشخیص داده شده و درمان نشده است).معاینه پزشک برای خواب آپنه
  4. پزشکتان شما را بطور کامل از لحاظ جسمی معاینه کند. پزشک شما به دنبال مواردی خواهد بود که ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به خواب آپنه قرار دهد. او همچنین در مورد سلامتی شما به طور کلی سؤال خواهد کرد. پزشک شما دهان شما را معاینه خواهد کرد تا اندازه لوزه ها و یا آدنوئیدهای شما را بررسی کند. این بافتهایی که در قسمت پشتی گلوی شما وجود دارد می توانند در صورت بزرگ بودن راه هوایی فوقانی شما را مسدود کنند. زبان بزرگ شما می تواند پشت گلوی شما بیفتد و جریان هوا را مسدود کند.
  • چاقی قویترین عامل خطر است. با افزایش شاخص توده بدن، شیوع OSA به تدریج افزایش می یابد. اندازه بزرگ گردن (17 اینچ یا بیشتر در مردان و 16 اینچ یا بیشتر در زنان) خطر ابتلا شما را افزایش می دهد.
  • اگر بالاتر از 40 سال سن داشته باشید در معرض خطر بیشتری قرار دارید، اما حتی کودکان نیز می توانند دچار خواب آپنه شوند- – شیوع OSA از بزرگسالی تا دهه ششم تا هفتم افزایش می یابد. پزشک به جنسیت و نژاد شما توجه خواهد کرد. اگر مرد باشید، (مردها دو تا سه برابر بیشتر از زنان به OSA مبتلا هستند) و نژادتان آفریقایی-آمریکایی ، اسپانیایی یا جزایر اقیانوس آرام باشد، در معرض خطر بیشتری قرار دارید. وجود فک کوچک یا ناهنجاری های موجود در مجاری هوایی فوقانی از دیگر عوامل خطری است که پزشک در طول معاینه به دنبال آن خواهد بود.
  • انسداد بینی، احتمال خواب آپنه را تا دو برابر افزایش می دهد. سیگار کشیدن با تشدید نشانه های بیماری، خطر ابتلا به خواب آپنه را افزایش می دهد. زنان در زمان یائسگی و بعد از آن بیشتر در معرض خطر ابتلا به خواب آپنه هستند. سابقه خانوادگی خروپف نیز یک عامل خطر است. الکل، مواد مخدر و بنزودیازپین ها ممکن است خطر ابتلا به خواب آپنه را افزایش دهند.
  • سایر شرایط پزشکی، شامل بارداری، CHF، بیماری کلیوی End Stage کلیه (ESRD)، بیماری مزمن ریه، آسم، سکته مغزی، حملات ایسکمیک گذرا، آکرومگالی، بیماری تیروئید و PCOS است که خطر ابتلا به خواب آپنه را افزایش می دهد.
  • سرانجام، اگر با معاینه بالینی و علائمی که با پزشکتان درمیان گذاشته اید، به بیماری خواب آپنه شما مشکوک است، وی ترتیب انجام یک مطالعه خواب برای شما می دهد. اینگونه تشخیص قطعی مشخص می شود. هنگامی که تشخیص خواب آپنه از طریق یک مطالعه خواب تأیید شد، در این صورت واجد شرایط دریافت یک دستگاه CPAP برای درمان خواهید بود.