پگ-معده
پگ معده

در حال حاضر پگ معده به عنوان سالم ترین و موثر ترین راه ممکن به منظور رساندن مواد غذایی و دارویی مورد نیاز بیمار می باشد. زمانی که بیمار به دلایل مختلف نتواند از طریق دهان به صورت کامل تغذیه داشته باشد،  می توان با ایجاد راهی به معده از طریق پوست توسط آندوسکوپی به جهت تامین مواد غذایی، داروها و مایعات به بیمار کمک کرد.  هنگامی که بیماران بیش از حدود 2 هفته مشکل در بلع داشته باشد و توانایی بلع  مواد غذایی مورد نیازش را از راه دهان نداشته باشند، پگ معده می تواند طی عملی بنام گاستروستومی به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک کند.

تعریف پگ معده

پگ معده یک وسیله پزشکی استریل به منظور باز کردن راهی به معده به منظور انتقال مواد غذایی به داخل معده است. هنگامی که بیماران بیش از حدود 2 هفته مشکل در بلع داشته باشد و توانایی بلع  مواد غذایی مورد نیازش را از راه دهان نداشته باشند، پگ معده می تواند طی عملی بنام گاستروستومی به منظور رساندن مستقیم غذا،مایعات و داروها به معده بیمار کمک کند. در واقع پگ معده با ایجاد راهی به معده به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک می کند.

متعلقات پگ معده

پگ معده به عنوان یک وسیله پزشکی استریل به منظور ایجاد راهی به معده به منظور انتقال مواد غذایی به داخل معده است. پگ معده دارای اجزای ذیل می باشد:

1.  آداپتور

2. کلمپ

3. سپر نگه دارنده

4. سپر داخلی

5. نوک قارچی کاتتر

تعبیه پگ معده طی عمل گاستروستومی

هنگامی که بیماران بیش از حدود 2 هفته مشکل در بلع داشته باشد و توانایی بلع  مواد غذایی مورد نیازش را از راه دهان نداشته باشند، پگ معده می تواند طی عملی بنام گاستروستومی به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک کند. در واقع پگ معده با ایجاد راهی به معده به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک میکند. در این شرایط به جهت کمک به مشکل بیمار عمل گاستروستومی انجام می شود . به بیان دیگر عمل گاستروستومی به منظور رفع و حل مشکلات بلع بیمار با باز کردن راهی به معده بیمار به منظور کمک به تغذیه بیمار است.

بهترین برند های پگ معده

از جمله بهترین برند های موجود در بازار می توان به پگ معده کیمبرلی کلارک  و بوستون اشاره نمود. پگ های معده به منظور انتقال مواد غذایی به بیمار به طور مستقیم به معده از طریق مری طراحی شده اند.

هردو نوع پگ های معده از جنس سیلیکون بوده و همچنین در اندازه های مختلف برای بزرگسالان و کودکان در دسترس است. هر کدام از این برند ها دارای معایب و مزایای خاص خود هستند.

از آنجا که مدت زمان زیادی را ممکن است پگ در داخل معده بیمار باشد، پگ می بایست از خاصیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. عمدتا اکثر شرکت های تولید کننده مانند بوستون و یا کیمبرلی کلارک پگ های سیلیکونی را به منظور ایجاد شرایط بهتر برای بیماران ارائه داده اند. زمانی که پگ معده دارای گاید و پوششی از جنس سیلیکون باشد به هنگام جای گذاری بیماران دچار درد کمتری هستند و احتمال خراش و کمتر خواهد بود.

نظر پزشکان در مورد پگ معده

ممکن است متاسفانه به علت بیماری های مختلف اکثر بیماران  قدرت بلع خود را از دست بدهند . بنابرین بیماراندر خوردن و آشامیدن با مشکل مواجه می شود . در حال حاضر پگ معده به عنوان سالم ترین و موثر ترین راه ممکن به منظور رساندن مواد غذایی و دارویی مورد نیاز بیمار می باشد. زمانی که بیمار به دلایل مختلف نتواند از طریق دهان به صورت کامل تغذیه داشته باشد،  می توان با ایجاد راهی به معده از طریق پوست توسط آندوسکوپی به جهت تامین مواد غذایی، داروها و مایعات به بیمار کمک کرد.  هنگامی که بیماران بیش از حدود 2 هفته مشکل در بلع داشته باشد و توانایی بلع  مواد غذایی مورد نیازش را از راه دهان نداشته باشند، پگ معده می تواند طی عملی بنام گاستروستومی به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک کند.

پگ معده باید مقاوم باشد. علاوه بر این به علت اینکه باید مدت زمان به نسبت زیادی را تا درمان بیمار در داخل معده بیمار باشد، پگ باید کاملا نرم و از خاصیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. اکثر شرکت های تولید کننده پگ های سیلیکونی را به منظور استفاده آسان و ایجاد شرایط بهتر برای بیماران ارائ هداده اند. به علت انعطاف پذیری بالای پگ های سیلیکونی امکان اینکه پگ مدت زمان زیادی را در معده بماند، خواهد بود. هنگامی که پگ معده دارای گاید و پوششی از جنس سیلیکون باشد به هنگام تعبیه بیماران دچار درد کمتری هستند و احتمال خراش و آسیب به عضو های بیمار کمتر خواهد بود. از دیگر مزایای پگ های سیلیکونی می توان به تسهیل عکسبرداری اشاره کرد. از آنجا که به هنگام تعبیه لازم است تا از محل جایگذاری اطمینان حاصل نمود، پگ های سیلیکونی بسیار کار امد خواهد بود.

نحوه جایگذاری پگ معده

هنگامی که بیماران بیش از حدود 2 هفته مشکل در بلع داشته باشد و توانایی بلع  مواد غذایی مورد نیازش را از راه دهان نداشته باشند، پگ معده می تواند طی عملی بنام گاستروستومی به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک کند. در واقع پگ معده با ایجاد راهی به معده به منظور رساندن مستقیم غذا، مایعات و داروها به معده بیمار کمک میکند. در این شرایط به جهت کمک به مشکل بیمار عمل گاستروستومی انجام می شود . به بیان دیگر عمل گاستروستومی به منظور رفع و حل مشکلات بلع بیمار با باز کردن راهی به معده بیمار به منظور کمک به تغذیه بیمار است.

فوق تخصص گوارش طی عمل گاستروستومی پگ را از طریق آندوسکوپی در معده بیمار تعبیه می کند. عمدتا در این عمل جراحی نیازی به بیهوشی عمومی نیست. به منظور ایجاد خواب آلودگی برای بیمار داروهای بی حسی و ضد درد  به به بیمار به صورت وریدی تزریق و سپس داروهای بی حسی موضعی نیز در محله جای گذاری لوله، تزریق می گردد. پس از آن لوله آندوسکوپ توسط پزشک از طریق دهان بیمار به مری وارد می شود. بدین ترتیب لوله آندوسکوپ به سمت معده هدایت و به وسیله لوله آندوسکوپ محل دقیق جای گذاری لوله تغذیه تعیین می گردد. پس از آن برشی در دیواره شکم به اندازه 1 سانتی متر ایجاد خواهد شد.  لوله را از طریق دﻫﺎن وارد ﻣﻌﺪه می کند و سپس لوله را از محل ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه توسط آﻧﺪوﺳﻜﻮپ از ﭘﻮﺳﺖ شکم ﺧﺎرج ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.

تغذیه با پگ معده

  • از باز بودن لوله اطمینان حاصل نمایید.
  • به منظور کاهش میزان هوای داخل سرنگ، سرنگ را به هنگام تغذیه کاملا پر کنید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.
  • از مصرف مایعات هم زمان با مصرف مواد غذایی بپرهیزید.
  • از غداهای کم حجم و پر پروتئین برای بیماران استفاده کنید..
  • به آرامی و به مدت 1 ساعت مواد غذایی به معده بیمار وارد گردد.
  • به منظور ایجاد هر گونه تغییر درافزایش یا کاهش مقدار آب مواد غذایی با پزشک مشورت نمایید.
  • لوله تغذیه را پس از هر بار تغذیه یا مصرف دارو، با آب ولرم شستشو بدهید. چرا که شستشو لوله با آب ولرم باعث می گردد تا لوله توسط مواد غذایی مسدود نشود.
  • جهت تنظیم فشار هوای داخل شکم بیمار، لازم است به توصیه های پزشک توجه کنید، چرا که ممکن است لازم باشد در لوله را به مدت معینی به منظور کاهش فشار هوای داخل شکم بیمار ببندید.
  • از سریع غذادادن به بیمار بپرهیزید.
    -لوله گاستروستومی را در دسترس بیماران قرار ندهید.
  • پس از هر بار تغذیه توسط پگ معده، لازم است بیمار به حالت نیمه نشسته باشد تا از رفلاکس معده و آسپیراسیون جلوگیری شود.
  • لازم است قبل از تغذیه بیمار مقدار غذای باقی مانده در معده بررسی شود.

خارج کردن پگ معده

  • هنگامی که هوشیاری بیمار به صورت کامل برگردد و بیمار توانایی داشته باشد به طور کامل از راه دهان تغذیه کند و این امر توسط پزشک تایید گردد.
  • هنگامی که احتمال آسپیراسیون کم باشد.
  • تا زمانی که که بلع بیماربه طور کامل خوب نشده است و امکان تغذیه از راه دهان وجود ندارد ، پگ معده می بایست در داخل معده باقی بماند.
  • پس از اطمینان کامل از بهبود شرایط بلع بیمار، با مراجعه به پزشک ، پگ معده خارج می گردد و سپس محل زخم پانسمانو استریل می شود.

نکات مثبت پگ گذاری معده

نسبت به دیگر روش های تغذیه، پگ معده دارای مزایایی خاصی میباشد که از جمله آن می توان به کاهش میزان آسپیراسیون ، نگهداری آسان لوله تغذیه در معده،  بهبود شرایط تغذیه بیمار و همچنین می توان به کم خطر بودن این روش اشاره نمود.

نکات منفی استفاده از پگ داخل معده

عوارض ذیل ممکن است با استفاده از لوله های تغذیه مستقیم رخ دهد:

  • تب
  • انسداد
  • نکروز بافت
  • التهاب معده
  • گاستروپریسس
  • تهوع
  • اسهال
  • عفونت معده
  • زخم در اطراف لوله
  • پیچ خوردگی لوله
  • آسپیراسیون
  • پریتونیت
  • نفخ شکم

جهت دریافت مشاوره، بررسی قیمت و خرید انواع پگ معده با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید.

خرید پگ معده کیمبرلی کلارک

خرید پگ معده بوستون