مزایا-و-معایب-شانت-مغزی
مزایا و معایب شنت تراپی ; شنت مغزی برای هیدروسفالوس

در زیر به بررسی مزایا و معایب شنت تراپی می پردازیم و از جوانب مختلف تمامی زوایای شنت مغزی را تحلیل می کنیم. با ما همراه شوید.

بررسی اجمالی شانت مغزی

اگر چه در حال حاضر درمان خاصی برای هیدروسفالی وجود ندارد، یک شنت مغزی، مانند شنت مدترونیک می تواند به کاهش برخی علائم بیماری کمک کند.

فواید شنت مغزی

درواقع شنت، مایع مغزی نخاعی را از سیستم عصبی به منطقه دیگری از بدن هدایت می کند، این تکنیک با از بین بردن علائم هیدروسفالی، به بطن های بزرگ مغز این امکان را میدهد که به اندازه طبیعی شان بازگردند.

شانت به این منظور طراحی شده است که:
-تنظیم مقدار، جهت جریان و فشار مایع مغزی نخاعی در خارج از بطن های مغزی .
-فراهم کردن راهی آسان برای گرفتن نمونه های مایع مغزی نخاعی به منظور سلامت هرچه بیشتر شما (توسط یک سوپاپ)

معایب شنت مغزی

برخلاف اکثر روش های جراحی که ریسک در آن ها در طول عمل بالاتر است، این روش به خودی خود، مشکلات رایجی که به شنتیگ مرتبط است را در مراحل بعدی دارد. معمول ترین این مشکلات شامل انسداد، عفونت و تخلیه بیش از حد مایع مغزی-نخاعی میباشد.
انسداد شانت:
انسداد یکی از رایج ترین پیچیدگی های مربوط به شنتینگ است. انسداد ممکن است در طول شنت در هر زمانی رخ دهد و علایم و نشانه های افزایش فشار در مغز را ایجاد کند. این نشانه ها بسته به میزان انسداد و سن فرد متفاوت خواهند بود.

علایم انسداد ممکن است شامل موارد زیر باشد:
-علائم دوره ای
-سردرد
-تهوع و استفراغ
-خواب آلودگی
-بی قراری و کاهش کارکرد ذهنی

موارد اضطراری شانت مغزی

در صورتی که فرد گیج و بی حال شود و نسبت به اتفاقات به کندی واکنش نشان دهد و یا اینکه به حالت اغما در بیاید باید بستری شود. جراح مغز و اعصاب، آزمایش هایی برای مشخص کردن ماهیت این انسداد انجام خواهد داد. او ممکن است قسمت مسدود شده شنت مغزی را حذف کرده یا جایگزین کند.

عفونت

ریسک تمام عملیات جراحی عفونت است. به خصوص وقتی که یک جسم خارجی مثل یک شنت (ایمپلنت) در بدن به کار میرود. اگر عفونت درمان نشود، می تواند موجب باز شدن زخم شود و یا اینکه منجر به عفونت سیستمیک با تب شدید شود.
در هنگام ایجاد عفونت معمولا نیاز به جدا کردن شنت وجود دارد. در برخی موارد عفونت می تواند بدون از بین بردن شنت با درمان فشرده آنتی بیوتیکی کنترل شود.

علایم فونت

عفونت ممکن است شامل قرمزی غیر معمول و یا تورم زخم ها در طول شانت باشد.

سرازیر شدن یا تخلیه بیش از حد:

سرازیر شدن به طور کلی زمانی اتفاق می افتد که جاذبه بسیار زیاد در حالتی که فرد به صورت صاف می ایستند، سیال را از بدنش تخلیه می کند.

علایم

علائم سرازیر شدن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد در هنگام ایستادن و در زمانی که فرد دراز میکشد، سردردش بدتر میشود.
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خواب آلودگی

تغییرات

  • تغییر در دید بینایی، به خصوص ایجاد دو بینی.
  • کاهش عملکرد.