الکتروشوک AED
AED چیست و چرا در نجات انسان ها حیاتی است؟

AED | الکتروشوک اتوماتیک خارجی

AED مخفف Automated External Defibrillator یعنی الکتروشوک اتوماتیک خارجی است که دستگاهی است که ریتم های کشنده ی قلب که باعث می شوند قلب به طور موثر خون را پمپاژ نکند را شناسایی کرده و به امدادگر این امکان را می دهد که یک شوک اندازه گیری شده برای برای برگرداندن این ریتم ها به حالت اولیه به قلب بدهد تا قلب بتواند مجددا خون را به صورت موثر پمپاژ کند.

خرید دستگاه الکتروشوک

  1. تنها روش موجود برای بازگرداندن ریتم های کشنده ی منجر به ایست قلبی، استفاده از یک الکتروشوک برای مثال یک الکتروشوک اتوماتیک خارجی است.
  2. از روی آمار با هر دقیقه ای که بدون الکتروشوک از دست رود ۱۰ ٪ احتمال نجات جان فرد کاهش می یابد (با CPR مناسب میتوانید این زمان را به چند دقیقه افزایش دهید).
  3. زمان متوسط رسیدن آمبولانس در کلانشهرهای استرالیا حدود ۱۶ دقیقه است.
  4. در صورتی که به کسی که دچار یک ریتم قلبی کشنده شده است، در دقیقه ی اول یک شوک اندازه گیری شده دهید، فرد ۷۰ ٪ احتمال زنده ماندن دارند.
الکتروشوک
الکتروشوک اتوماتیک خارجی ( AED )

استفاده از الکتروشوک های اتوماتیک خارجی بی خطر است؟

بله بی خطر است. الکتروشوک اتوماتیک خارجی در تمام طول پروسه با شما صحبت می کند و دستورالعمل های ساده ای برای اینکه چه زمانی باید چه کاری انجام دهید به شما ارائه می کند.

ممکن است در هنگام استفاده از الکتروشوک باعث مرگ کسی شوم؟

خیر. الکتروشوک اتوماتیک خارجی تنها در صورتی که به وسیله ی الکترودهایی که شما به قفسه ی سینه ی شخص می چسبانید، ریتم هایی کشنده در قلب او شناسایی کند به آن شوک وارد می نماید. این الکترودها در داخل خود، سنسورهایی دارند و در صورتی که ریتم قلبی طبیعی را شناسایی کنند هیچ گونه شوکی به قلب وارد نمی‌کنند.

چه زمان از الکتروشوک اتوماتیک خارجی استفاده کنم؟

زمانی که باید CPR انجام دهید باید از الکتروشوک اتوماتیک خارجی استفاده کنید یعنی روی فردی بیهوش که به طور طبیعی یعنی منظم و موزون نفس نمی کشد.

می توانم از یک الکتروشوک اتوماتیک خارجی چند بار استفاده کنم؟

شما فقط باید الکترودهایی که روی قفسه ی سینه ی شخص چسبانده شده بودند را تعویض کنید. این الکترودها مصرفی و کاملا در دسترس هستند.

میزان استفاده از الکتروشوک اتوماتیک خارجی چقدر دشوار است؟

هر کسی که می تواند دستورالعمل های ساده را به زبان انگلیسی متوجه شود و CPR را آموزش دیده باشد می تواند از این وسیله استفاده کند.

اگر شخصی که الکتروشوک اتوماتیک خارجی در حال وارد کردن شوک به او است را لمس کنم چه اتفاق رخ می دهد؟

به احتمال خیلی زیاد اتفاقی نمی افتد. ممکن است یک سوزش خفیف احساس کنید. اما سعی کنید در زمان وارد شدن شوک شخص را لمس نکنید. در صورتی که در زمان وارد شدن قفسه ی سینه ی فرد را لمس کنید اما دستکش لاتکس در دست داشته باشید از شما در برابر شوک محافظت می کند.

در صورتی که بدن شخص خیس باشد و یا روی سطحی خیس دراز کشیده باشد چطور؟

سعی کنید قبل از چسباندن پدها، قفسه ی سینه ی شخص را خشک کنید. استفاده از الکتروشوک ها روی سطوح خشک امنیت بیشتری دارد. ریسک هایی که امدادگران و حاضران در محل را در صورت استفاده از الکتروشوک در سطح خیس تهدید می کند با خطر مرگ بیمار در صورت تاخیر در وارد کردن شوک به بیمار برابر است. اگر نمی توان بیمار را با سرعت به سطحی خشک منتقل کرد، حاضران باید تا حد ممکن از سطح خیس دور شوند.هر کسی که مجبور است روی سطح خیس باقی بماند باید از تماس مستقیم با بیمار و تماس بدنشان – مخصوصا بالاتنه- با سطح خیس تا حد ممکن پرهیز کند. پوشیدن دستکش لاتکس نیز احتمال وارد شدن شوک به امدادگر در صورت لمس بیمار در زمان وارد شدن شوک به بیمار را کاهش می دهد.

وقتی پدها را به شخصی که دچار ایست قلبی شده است وصل کنم چقدر طول میکشد تا الکتروشوک اتوماتیک خارجی شروع به کار کند؟

دستگاه ها با هم متفاوت هستند اما به طور کلی زمانی که پدها متصل شوند، ۵ تا ۱۰ ثانیه طول می کشد تا دستگاه ریتم قلب را آنالیز کند و چند ثانیه ی دیگر نیز لازم است تا دستگاه خود را شارژ کند.

آیا من به آموزش خاصی نیاز دارم؟

خیر. اما انجمن احیای استرالیا به شدت توصیه می کند که کارکنانتان به طور مرتب CPR را آموزش ببینند.

لطفا توجه داشته باشید: بیشتر دوره های آموزش کمک های اولیه ی رایج به طور استاندارد شامل آموزش استفاده از الکتروشوک اتوماتیک خارجی نیز هستند. به علاوه یک کتاب آموزشی به نام الکتروشوک و CPR در هر واحد قلب مدیانا آن برای آمادگی های قبلی بیشتر وجود دارد.

عمر باطری الکتروشوک چقدر است؟

باطری برای مدل مدیانا هارت آن ای ۱۰ پنج سال کار می کند. الکترودهای کودکان و بزرگسالان باید هر دو سال یکبار تعویض شوند.

آیا الکتروشوک اتوماتیک خارجی برای کودکان هم قابل استفاده است؟

بله. هرچند در صورتی که کودک زیر ۸ سال باشد و یا وزنش کمتر از ۲۵ کیلو گرم باشد، باید از الکترودهای مخصوص کودکان استفاده کنید. برای محیطهایی که کودکان در خطر ایست قلبی هستند مثلا غرق شدن یا خفگی مانند مدارس،استخرهای عمومی، و مراکز نگهداری از کودکان بهتر است یک ست الکترود کودک خریداری شود.

در صورتی که فرد دستگاه تنظیم کننده ی ضربان قلب داشت چه کنم؟

به وجود دستگاه تنظیم کننده ی ضربان قلب توجه نکنید.

آیا می توانم از کاربرد الکتروشوک شکایت کنم؟

تا امروز کسی تحت قانون انگلیس (استرالیا، کانادا، ایالات متحده، آفریقای جنوبی، بریتانیا کبیر) نتوانسته است برای استفاده از کمک های اولیه شکایت موفقی داشته باشد.

چرا باید از الکتروشوک اتوماتیک خارجی استفاده کنم؟

در صورتی که برای یک بیمار دچار ایست قلبی که از ریتم قلبی کشنده رنج می برد از الکتروشوک استفاده نکنید آن شخص فوت خواهد کرد. به همین راحتی و غم انگیزی.

با یک جمعیت رو به پیری خطر دچار شدن اشخاص به ایست قلبی  در محل کار یا منزل رو به افزایش است.

چقدر ممکن است که فردی دچار حمله قلبی شود؟

آمار برای آقایان- ۵۰٪ احتمال ابتلا به ایست قلبی ناگهانی در آقایان در سنین ۷۰ سالگی وجود دارد.

آمار برای خانم ها- بعد از سن ۴۰ سالگی ۳۳٪ احتمال ابتلا به خطر سکته ی قلبی وجود دارد.

تعدادی از علل ایست قلبی عبارتند از: غرق شدن، شوک های الکتریکی، خفگی، مسموم شدن، آسیب های جسمی و روانی

آیا الکتروشوک اتوماتیک خارجی تمام کسانی که دچار ایست قلبی شده اند را نجات می دهد؟

خیر. بسیاری از فاکتورها از قبیل اینکه آیا کسی از حال رفتن فرد را دیده یا نه، ریتم قلب، و شرایط ضمنی بیمار تعیین کننده ی مرگ یا بقای او هستند. 

جهت دریافت مشاوره، بررسی قیمت و خرید انواع الکتروشوک ( AED ) با کارشناسان تجهیزات پزشکی سدان در تماس باشید.